Balkongtråden 2019

Vad hade du för plantor? Förra sommaren var nog i varmaste/torraste laget för en del sorter!

Pelargoner (som funkade) och smultron som funkade sådär.
Penséerna var fina på våren/försommaren.

Sådde du dina fina blommor från frö? När var hur? :D
 
Pelargoner (som funkade) och smultron som funkade sådär.
Penséerna var fina på våren/försommaren.

Sådde du dina fina blommor från frö? När var hur? :D
Petuniorna sådde jag från frö i mars 😊 Planterade om två gånger innan jag flyttade ut dem. Nu var ju förra våren väldigt varm, men petunior är mycket frostkänsliga så man får inte vara för ivrig med utflytten. Palettbladen på bild nummer två härstammar alla från sticklingar köpta i olika Facebook-grupper :D De växte galet bra i solen!
 
Pelargoner (som funkade) och smultron som funkade sådär.
Penséerna var fina på våren/försommaren.

Sådde du dina fina blommor från frö? När var hur? :D

Att penséerna bara var fina på våren/försommaren är inte så konstigt, de är främst att betrakta som vårblommor och gillar lite svalare temperaturer. Det går att hålla dem fina ganska långt in på sommaren om man har dem lite skuggigare och hela tiden plockar bort det överblommade så att de aldrig får chansen att gå i frö (för då har de fullgjort sin "uppgift" och slutar blomma) men i regel är det en sådan blomma som man planterar på våren (då de tål några minusgrader) och sedan ersätter med andra sommarblommor lite längre fram. :) Detta kanske du redan har koll på, men tänker att jag nämner det så att du inte tror att det är dig eller din balkong det är fel på för att just penséerna inte var fina hela sommaren. ;)

I övrigt så kan det vara ganska lurigt med växter på balkonger i väldigt soliga och varma lägen, men olika fetbladsväxter, t.ex. olika sedum, tror jag skulle kunna fungera riktigt bra. Dock får man ju inte så mycket blomning, men jag tycker de är väldigt dekorativa ändå.
 
Fixat trall till balkongen idag.
26808

Resultatet blev helt okej trots en fruktansvärt dålig såg.
 
Jag ska för första gången i mitt liv äntligen få ha egna pallkragar och inte bara nöja mig med en balkonglåda eller sno halva mammas sen jag bodde hemma för typ 10 år sedan ;)

Men frågan är, hur mycket sol behövs? Vi har ett underbart läge på tomten där vi har sol över hela nästan alla soltimmar men just utanför köket där jag skulle vilja placera dessa pallkragar för att ha närheten in är det hyffsat skuggigt typ hela tiden. Beror mycket på att det ligger i en vinkel och att taket går ut.

Tänkte sätta flera olika sorters sallad, ruccola (finns redan sen förra ägarna) och en hel del olika kryddor osv som jag nästan dagligen använder i maten. Även tomat och lite annat.
 
Själv insåg jag att mycket av mina planer var baserade på att inte kunna öppna balkongdörren. :wtf:
Jag har en fin solstolsfåtölj sedan innan, så det blir nog den + en pall som ska kunna användas som en extra sitt plats. Har sett att IKEA har fått in fin "bollar" i tyg, så funderar på en sådan.
26952

Fast min är blå.
 
I morgon ska jag köpa en balkongsoffa jag hittat begagnat. Hoppas verkligen måtten stämmer för då kommer den passa precis på kortsidan.

Har fått några lastpallar av jobbet också. Ska snickra ihop en sån här tänkte jag. Sen ska jag försöka näta in en del av balkongen också.

Jag brukar ha massor av tomat och gurka men i år skippar jag det. Älskar krasse så kommer gå all in på det och även solros.
 
I morgon ska jag köpa en balkongsoffa jag hittat begagnat. Hoppas verkligen måtten stämmer för då kommer den passa precis på kortsidan.

Har fått några lastpallar av jobbet också. Ska snickra ihop en sån här tänkte jag. Sen ska jag försöka näta in en del av balkongen också.

Jag brukar ha massor av tomat och gurka men i år skippar jag det. Älskar krasse så kommer gå all in på det och även solros.

Oj vad fint med lastpallarna!
 
Jag behöver inspiration... Min balkong (full med skräp från förra året :angel:).

27121


Ena sidan. Där är en stol, bord och sen bänk med gallervägg.
 
Jag ska för första gången i mitt liv äntligen få ha egna pallkragar och inte bara nöja mig med en balkonglåda eller sno halva mammas sen jag bodde hemma för typ 10 år sedan ;)

Men frågan är, hur mycket sol behövs? Vi har ett underbart läge på tomten där vi har sol över hela nästan alla soltimmar men just utanför köket där jag skulle vilja placera dessa pallkragar för att ha närheten in är det hyffsat skuggigt typ hela tiden. Beror mycket på att det ligger i en vinkel och att taket går ut.

Tänkte sätta flera olika sorters sallad, ruccola (finns redan sen förra ägarna) och en hel del olika kryddor osv som jag nästan dagligen använder i maten. Även tomat och lite annat.

Tomat vill ha många soltimmar, medan sallat, grönkål, mangold och vissa kryddörter klarar skugga bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 912
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp