Bukefalos 28 år!

Balkongtråden

Halfrek

Trådstartare
Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5 meter lång och 2,5 djup. I år är första sommaren jag bor där, fixade balkongmöbler och lite hyllor förra veckan och nu är jag är taggad på både odling och blomsterprakt. Jag är dock inte född med gröna fingrar och när jag hade riktigt trädgård var det katastrof, tidigare balkonger inte heller en hit men nu ska det bli bättring :D Ni med balkong, hur ska ni ha det i år? Odla något?
 
Jag har en balkong som jag har svårt att inreda på ett fungerande sätt. Den är långsmal och går runt ett hörn. Är knappt en meter bred. Har tillbringar fyra somrar på den och inte lyckats hitta ett sätt att inreda och plantera växter som funkar. Förra året hade dessutom en björk utanför vuxit sig så hög att en tidigare solig del blev skuggig, så jag måste byta plats på min stol.
Ska se om jag kan lägga upp några foton och få lite förslag på hur jag ska disponera utrymmet.

Jag brukar odla tomater och lite annat, blandat med färgglada blommor. När marslönen kommer köper jag alltid ett gäng penséer som jag placerar i en balkonglåda som jag även inifrån.
 
Jag flyttade in i min lägenhet i somras och min (något mer blomerfarna) mamma rådde mig att vänta med att klä balkongen med växter. Jag har mest möbler, två stolar till katterna typ och ett bord, och tre vaser på en kant. Planerna inför vår/sommar är att sätta hyllplan, dels till katterna men också växterna. Jag ska också sätta en spaljé mot närmsta grannen och håller på att fundera på vad jag ska ha för snabbväxande där. Indiankrasse står rätt högt i kurs just nu. Funderar om jag även kan tränga in någon mindre odlingslåda och odla grönsaker. Jag har en fjuttig balkong, så inredning är ett dilemma :D
 
Efter förra sommarens tomat katastrof - jag kunde inte ens komma ut på balkongen pga alla tomater och inte åka någonstans eftersom allt behövde vattnas varje dag - balkong i sydväst som kokar när solen ligger på - plus hur mycket jag spenderade på alla växterna och växterna för ersätta växterna som dog kommer jag köra kaktus och japansk zenträdgård i år :grin: Dessutom måste jag fundera på hur jag ska bli av med all jord i mina balkonglådor. Behöver man köpa ny jord där det redan planterats? Av googlande att döma måste man det och det är mycket som ska ut, särskilt som jag inte kan ta ner lådorna som sitter fast på räcket.
 
Vi vårstädade balkongen i helgen 😁
Haft stolar tidigare men bytte ut dem mot en bänk eftersom vi inte sitter där ute så mycket.
Vi ska ska sätta upp nät nu när vi har en katt som faktiskt gillar att vara där ute, de andra är inte så intresserade.
IMG_20220320_153422.jpg
 
Odlade för fulla muggar på balkongen både i fjol och året innan. Tror det blev totalt 14 tomatplantor, jordgubbar, en pall med grönsaker och lite olika kryddor i krukor.

Problemet är att hela naturen vill flytta in. Jag är ok med spindlar, men hur gör jag för att slippa alla tvestjärtar som äter upp mina bönor? Fjärilslarver som vill också ha sallad, för att inte tala om alla fåglar som verkar vilja flytta in permanent.

I år tänkte jag behålla merparten av det jag odlar, utan att dela med mig :rage:
 
Försådde lite tomater, chili (sent jag vet), squash, luktärter, klematis och solrosor igår. Ska bli spännande att se om det händer ngt. Squash tänkte jag odla i kruka, när jag hade trädgård tog squashen över hela mitt trädgårdsland och blev helt bananas så ser fram emot att ha dem på en begränsad yta :D
 
Jag kommer nog hoppa in här när jag flyttat om ett par veckor. Liten balkong i söderläge och långtgående förhoppningar om att odla ganska mycket. Det behövs inte så mycket olika bladgrönt för att vara självförsörjande på grönsaker under säsongen och det vore såå härligt. Realistiskt kanske jag skalar ner rätt mycket från drömmen, men det ser sjukt snyggt ut i mitt huvud. :love:
 
Jag har turen att både ha en hyfsat stor balkong på baksidan men också en större uteplats på framsidan. Dock får vi se om jag sätter ut något på framsidan i år, blev sådan mutter från grannarna under förra året.

Baksidan där i mot ska inredas med blommor, någon tomat och lite gurkor. Ska försöka hitta någon bra hylla att ställa ut där i år.
 
Går all in iår att odla på balkong, att flytta till lägenhet (igen) hindrar inte mig :rofl:
20220415_001613.jpg


Tomatplantor: Summerlast (cocktailtomater), Busktomat Totem, Peardrops (gula tomater)

Jordgubbar: Malvina och Loren


Har beställt lila sättpotatis och så kunde inte låta bli köpa vita Jordgubbar som ska smaka ananas (Snow white) :D

Ska planteras om nån gång efter nästa vecka när jag köpt lite Jord.
 
Satt gurkor, håller på att växa ur fönstret nu då det får gärna bli varmare ute 🙈 Två olika sorters tomater, smultron, prydnads pumpor och sen ja några blommor jag nu glömt namnet på men som min pappa brukar ha i balkonglådor som jag tycker är så himla fina när det hänger ned. Får se vad mer vi hittar på i år sen 😂 Ska ha plats för allt med ..
 
Ok, inte zenträdgård, ett försök igen i år. Behöver råd, liten kruka som hänger ganska högt på en blomsterpinne så jag måste använda stege för att vattna. Sydväst så det blir riktigt hett. Någon som kan rekommendera något härdigt som fixar en kruka storlek mindre och som inte heller behöver vattnas hela tiden.
 
IMG_20220430_123805590_HDR.jpg

Här det som hittills flytta ut i år. Två olika sorters tomater, en chiliplanta av något slag, gräslök är inne på tredje året med den nu ( övervintrar ute ) någon sorts krasse blommor och pryndandspumpa 🤪 Får se om de överlevde omplanteringen de verkar lite ledsna. Och en katt som vaktar allt 😂 Har gurkplantor inne och sen ska jag sätta lite andra blommor med som det ligger frön inne till.
 
Visa bifogad fil 90112
Här det som hittills flytta ut i år. Två olika sorters tomater, en chiliplanta av något slag, gräslök är inne på tredje året med den nu ( övervintrar ute ) någon sorts krasse blommor och pryndandspumpa 🤪 Får se om de överlevde omplanteringen de verkar lite ledsna. Och en katt som vaktar allt 😂 Har gurkplantor inne och sen ska jag sätta lite andra blommor med som det ligger frön inne till.
Och just ja en smultronplanta med 👍
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja nu har jag helt plötsligt och oplanerad blivit ägare till en labradorhane på 1,5 år. Har hört talas om den här hunden då och då, att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 008
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp