Balkongväxter som katter tål

Wysiwyg

Trådstartare
Vill ha lite växter på min balkong i sommar men det måste vara något katterna tål. De är väldigt växtintresserade och tuggar på allt som står framme. :D Har buke några förslag?
 
Jag är ett balkongodlarfreak av högsta rang och har katter sedan + 20 år.

Det finns väldigt bra info på nätet med vad som är giftigt för katt och jag kollar ALLTID innan jag köper något!

Det finns massor av fina växter du kan ha så beror mest på vad du är ute efter 😄
Jag har alltid ett par klätterväxter som grund. Tex humle, Törnrosas kjortel, svartöga.
Utöver det chili, tomater, Million bells.
Och sen såklart kan du ha örter - basilika, citron Meliss, timjan, persilja osv 😄
 
Bjuder på en bild på min balkong förra sommaren 😄
08F915E9-B01F-4091-97C0-3B626D4B1A28.jpeg
 
Så himla fint!! Vad är det för klätterväxt och hur gammal är den? Har en inglasad balkong som jag har öppet lite grann på sommaren med nät. Överlever växterna vintern?

Tack snälla 😄
På bilden är det Törnrosas Kjortel och Svartöga blandat, så två klätterväxter som trivs med att klättra bland varandra och drar nytta av varandra gällande skugga tex då jag har sydväst läge på balkongen så väldigt soligt och varmt (du ser att markisen är helt neddragen på bilden).
Törnrosan KAN man få att överleva vintern, om man är noga med att packa in rötterna och rätt klimat osv, men jag har aldrig kört med det utan köper ny i slutet av april/början på maj då de redan är uppdrivna (kanske typ 40 -50 cm hög)? Samma med Svartögat (som fö finns i några olika färger - vit, orange, rosa). De växer som gräs så det går jättesnabbt att få dem så som bilden dvs de håller hela sommaren ut och in i september 😄

Tidigare har jag haft humle blandad med Svartöga- det blir också jätttefint, och humlen övervintrar tveklöst utan krångel alls, men humle är så benägen att dra till sig ohyra (bladlöss ffa) som sprider sig till även andra växter, så jag har frångått det senare år.
 
@lingonben tack så mycket 😄

Jag kan verkligen rekommendera Törnrosan. Den är lättskött och tacksam att odla! Om du har altan kommer det bli suveränt fint 😄

Precis som du säger - när man dessutom är extra hemma som vi kommer vara i sommar finns all anledning att ha det fint och pyssla extra! Du får visa sen om/när du drar igång 😄 (Fast det får vi göra i trädgårdstråden 😅)

@Wysiwyg - ursäkta att mitt första svar ang ok växter för katt ledde vidare till ett mer odlingsfokus 😅
 
Jag är ett balkongodlarfreak av högsta rang och har katter sedan + 20 år.

Det finns väldigt bra info på nätet med vad som är giftigt för katt och jag kollar ALLTID innan jag köper något!

Det finns massor av fina växter du kan ha så beror mest på vad du är ute efter 😄
Jag har alltid ett par klätterväxter som grund. Tex humle, Törnrosas kjortel, svartöga.
Utöver det chili, tomater, Million bells.
Och sen såklart kan du ha örter - basilika, citron Meliss, timjan, persilja osv 😄

Är svartöga säker? När jag kollade den så är det 50-50 giftig/ogiftig. Jag brukar kolla både svenska och engelska sidor.
 
Är svartöga säker? När jag kollade den så är det 50-50 giftig/ogiftig. Jag brukar kolla både svenska och engelska sidor.

Jag vet inte mer än du men det jag läst är den inte giftig för katt. Om man har någon katt som idogt tuggar massor utöver den infon kanske man bör kvadrupelgoogla dock. Jag har inte gjort det utan förlitat mig på de källor jag kollat , inkl f-bolags listor tex.
 
Mina tuggar i princip inte alls. Men just när det ena gången jag kollade stod säker och andra giftig så blev jag rådvill. Men då borde den funka.

Tillägg. Just svartöga (thunbergia alata) har jag inte hittat varken bu eller bä om på svenska dock.
 
Mina tuggar i princip inte alls. Men just när det ena gången jag kollade stod säker och andra giftig så blev jag rådvill. Men då borde den funka.

Tillägg. Just svartöga (thunbergia alata) har jag inte hittat varken bu eller bä om på svenska dock.

Jag har kollat den sen från början tidigare på utländska sidor och aldrig sett något om att den är giftig för katt. Om du har annan info vore det givande om du ville dela den.
Jag orkar inte googla igång ang f-bolag listor jag kollat ang den tidigare tyvärr, men faktum att den inte finns med som giftig på svenska otaliga sidor inkl då f-bolag nu, säger mig att det känns jäkligt tryggt i sammanhanget. Det är ju en oerhört vanlig växt folk har i Sverige. Du kan ha den rätt tryggt när du har katt.

Dock är det ju oerhört viktigt att man kollar innan man köper växter och blommor att ha i hemmet !
Det är alltför vanligt tyvärr att folk med katt inte har en aning om något så vanligt som tex påsklilja (alla liljor), tulpaner, vitsippor , julstjärna etc etc är väldigt giftigt för katt ens att bara äta LITE av.
 
Jag tycker det är jättesvårt! Flera skrivs om som säkra på vissa sidor, men giftiga på andra. Hur vet man vilken man ska tro på, liksom?

Precis! Och vissa listor över giftiga har inte med alla giftiga.

Jag brukar vara nöjd när jag ser dem på säker lista liksom (frånvaro på giftig lista känns mer osäker). Men när det står olika på olika ställen - då törs jag inte chansa.

Krukväxter skulle jag kunna chansa litw mer men balkongen så kommer de ju sitta uppe i klätterväxterna liksom.
 
Jag har kollat den sen från början tidigare på utländska sidor och aldrig sett något om att den är giftig för katt. Om du har annan info vore det givande om du ville dela den.
Jag orkar inte googla igång ang f-bolag listor jag kollat ang den tidigare tyvärr, men faktum att den inte finns med som giftig på svenska otaliga sidor inkl då f-bolag nu, säger mig att det känns jäkligt tryggt i sammanhanget. Det är ju en oerhört vanlig växt folk har i Sverige. Du kan ha den rätt tryggt när du har katt.

Dock är det ju oerhört viktigt att man kollar innan man köper växter och blommor att ha i hemmet !
Det är alltför vanligt tyvärr att folk med katt inte har en aning om något så vanligt som tex påsklilja (alla liljor), tulpaner, vitsippor , julstjärna etc etc är väldigt giftigt för katt ens att bara äta LITE av.

Tänkte bara påpeka att ampellilja räknas inte in. Namnet luras då det inte är en lilja utan snarare kommer ur sparrissläktet! :up: Den är helt säker att ge sin katt. Är även väldigt lättskött.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Osäker på var jag ska lägga tråden, men det är ju katternas balkong…. Jag har en innätad balkong på ca 2x3 meter som används flitigt av...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: ufot
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
258
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 596
Senast: cirkus
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 441
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp