Ballongmage

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag är mest aktiv på ungdom, men det verkar vara mer liv här och jag behöver hjälp.

Jag lider sedan i höstas av ballongmage som aldrig lägger sig och jag skulle vilja höra vad ni andra som lider/lidit av det har uteslutit ur kosten eller om ni t ex tagit goda bakterier (jag funderar på om det kan ha att göra med att jag slutat med vanlig yoghurt? Havregurt är ju också syrad, men äter inte sån lika ofta pga priset) som gjort er bättre eller liknande?

Tidigare hade jag kortvariga problem och uteslut vetemjöl, pasta, bröd osv och det blev bättre. Nu har jag gjort det en kort period hittills men inte märkt någon förbättring (eller jo, EN DAG blev det bättre, så skönt det var, men sen kom ballongen tbx igen). Jag äter inte mjölkprodukter.

Jag har läst att det kan bero på högt fiberintag? Eller fruktos? Någon här som slutat med frukt och fibrer och blivit fri från ballongmagen? Isf - vad äter man när man inte får äta frukt och fibrer? =( Det äter jag i dagsläget mycket av.

Kanske skulle prova på en tvåveckors-period med att bara äta sånt som anses supersnällt mot magen? Isf, några tips? Jag äter som sagt inte mjölkprodukter och inte heller kött eller fisk.

Tack på förhand!

//r
 
@strawberrysylt: Ring din vårdcentral. Det kan vara något enkelt eller något lite mer allvarligt. En ballongmage kan bero på så många olika saker så det behövs en utredning av en läkare. Testa inte att utesluta saker själv innan en utredning, den kan då bli missvisande.

Det du kan testa som inte påverkar en ev utredning är Minifom/Dimetikon. Det är kapslar som säljs receptfritt på apoteket och kan lindra gasbesvär (jag tar dem både morgon och kväll som en del av min medicinering så jag har dem på recept).
 
Jag har samma problem. Jag hatar min mage! Det är inte så att jag lider och t.ex. har ont så som många med t.ex. IBS verkar göra, men den är stenhård (om man tar på den alltså) och "känns" liksom mest hela tiden.

Så i går köpte jag ProbiMage. Jag har tagit två kapslar hittills och tycker faktiskt att det känns mycket bättre! Jag vet såklart inte om det är tabletterna som spelar in (på så väldigt kort tid) eller om magen bara har ett par "bra dagar", men den har inte alls varit så svullen i dag t.ex. (och då har jag sannerligen inte varit särskilt snäll mot den med tanke på brunchen jag satte i mig i förmiddags :o).

Det är säkert inte fel att utreda om dylika magproblem kan bero på något specifikt, men jag orkar liksom bara inte (har försökt hoppa lite fram och tillbaka vad gäller kosten för att försöka hitta nåt samband, men näe) så jag sätter i alla fall mitt hopp till de här tabletterna nu under de närmaste veckorna. Antingen hjälper de - och då blir jag glad! - eller så gör de det helt enkelt inte, tänker jag. Men det känns ju faktiskt rätt bra så här långt (nåja) i alla fall. :)
 
@aiquen: Var och en gör ju som man vill men man ska ta magproblem på allvar. Är det något ordentligt fel är det bättre om de hittar det tidigt.

@strawberrysylt: Jag har ju en diagnos (Morbus Crohn) och min mage håller sig mycket lugnare när jag tar Probi Mage. När mina mediciner håller sjukdomen i schack får jag lätt IBS-mage och det är tydligen vanligt :meh:
 
@aiquen: Var och en gör ju som man vill men man ska ta magproblem på allvar. Är det något ordentligt fel är det bättre om de hittar det tidigt.

Det förstår jag och jag är absolut ingen expert på något sätt så jag menar såklart inte att råda TS att inte ta det på allvar, men för egen del (det är ju just "bara" ballongmage - som vad jag förstår ändå är en ganska vanlig åkomma? - och inte även problem med t.ex. smärta, diarréer, kräkningar eller annat) känner jag att jag gärna testar på egen hand ett tag och ser om det kan ge magen en skjuts i rätt riktning.

Hellre testa några receptfria tabletter också, tänker jag, än att experimentera alltför mycket med kosten. Utesluter man t.ex. gluten ur kosten på egen hand är det vad jag förstår svårt att gå vidare och utreda t.ex. glutenintolerans sedan? Så misstänker man något sådant är det kanske bättre att försöka få det utrett från början.
 
Det förstår jag och jag är absolut ingen expert på något sätt så jag menar såklart inte att råda TS att inte ta det på allvar, men för egen del (det är ju just "bara" ballongmage - som vad jag förstår ändå är en ganska vanlig åkomma? - och inte även problem med t.ex. smärta, diarréer, kräkningar eller annat) känner jag att jag gärna testar på egen hand ett tag och ser om det kan ge magen en skjuts i rätt riktning.

Hellre testa några receptfria tabletter också, tänker jag, än att experimentera alltför mycket med kosten. Utesluter man t.ex. gluten ur kosten på egen hand är det vad jag förstår svårt att gå vidare och utreda t.ex. glutenintolerans sedan? Så misstänker man något sådant är det kanske bättre att försöka få det utrett från början.

Nu vill jag verkligen inte måla fan på väggen för TS för det behöver inte vara något allvarligt men min sjukdom började med rätt milda symptom som jag först ignorerade. När jag väl tog mig till en doktor togs jag inte på allvar så jag var rätt dålig till slut.

Och nej, man ska inte börja laborera med kosten innan man träffat en läkare. Probi Mage och Minifom/Dimetikon är helt ofarliga och påverkar inte en ev diagnosticering (även om man givetvis ska tala om för läkaren att man tar dem och om de hjälpt något).
 
Tack för alla era svar =)

Jag har också hört, och läst i skolan, att man inte själv ska börja laborera för mycket med maten först, för då blir det svårare för läkarna att ta reda på vad som är fel. Men jag tänker att vissa saker kan man ju prova, men t ex utesluta gluten och så har jag inte gjort. (Men får man ballongmage som enda symptom på gluten? Vi har läst om olika magåkommor i skolan, men som @aiquen säger så har jag ju inga andra symtom, jag har precis som du aiquen)
Men t ex börja äta lite mindre fibrer, bönor, lök, bröd/pasta o så kan man prova tänker jag... vilket jag gjort utan förbättring.

Magbakterierna har vi också läst om så jag är intresserad av om jag fått någon dysbios bland dem, hade en idiotvecka där i höstas när jag inte tänkte på det och levde på bönor, lök och kål.. eskalerade efter det... så kanske ska ge magen lite bakterier! Är sån att jag gärna väntar med att gå till sjukvården, på gott och ont.... =/ trots att jag vet som du säger @athena_arabians att sjukdomarna kommer smygande =/.. men får se vad de säger på apoteket idag också!

//r
 
@strawberrysylt: Jag ville verkligen inte skrämma upp dig, det var inte meningen. Att söka läkarhjälp är verkligen inget jag är förtjust i, speciellt inte när jag mer eller mindre hade klippkort på lasarettet under tiden de jobbade på att diagnosticera mig :meh:

MEN söker du vård så kan du få hjälp av en dietist vilket ibland räcker. Du behöver ju inte ha något "värre" (fast det är besvärligt nog) än en mage som blir elak av viss mat. Det är ju dessutom bra att få det kollat så att det inte är början på något allvarligare.

Tyvärr skulle jag inte lita speciellt mycket på vad de säger på apoteket. Jag har fått väldigt märkliga råd av dem gällande magbesvär och vad som går ihop med mina mediciner.

Testar du bakterier kan jag säga att för mig personligen är Probi Mage de enda som fungerat. Jag har inte alls fått någon vettig effekt av andra sorter. Det kan ju dock vara väldigt individuellt och min mage är ju som sagt inte riktigt som andra :p

Lycka till hur du än väljer att göra :)
 
@athena_arabians Ingen fara! Usch, vad jobbigt det låter som du haft det! Jo, går jag till sjukvården ska jag stå på mig så jag får hjälp =).

På apoteket ska jag också fråga ordentligt och se om de verkar kunniga och se vad jag/vi kommer fram till! Men då säger ni båda här ProbiMage iallafall =) Ska kolla på det! Men har de annat också på apoteket som kan hjälpa mot ballongmage? (Sorry alla frågor, borde väl fråga där istället, men bättre ju mer jag vet själv när jag kommer dit tänker jag!)

//r
 
@athena_arabians Ingen fara! Usch, vad jobbigt det låter som du haft det! Jo, går jag till sjukvården ska jag stå på mig så jag får hjälp =).

På apoteket ska jag också fråga ordentligt och se om de verkar kunniga och se vad jag/vi kommer fram till! Men då säger ni båda här ProbiMage iallafall =) Ska kolla på det! Men har de annat också på apoteket som kan hjälpa mot ballongmage? (Sorry alla frågor, borde väl fråga där istället, men bättre ju mer jag vet själv när jag kommer dit tänker jag!)

//r

Som jag skrev, Minifom/Dimetikon (två preparat med samma aktiva ingrediens) hjälper till att lindra gasproblem. Det är helt ofarligt, det värsta som händer är att man inte får någon effekt. Det tar ett par dagar innan man får full effekt av dem. Jag tar dem som sagt både morgon och kväll på recept och märker direkt om jag missat att ta dem.
 
@athena_arabians Aha, sorry! Ja, det skrev du också ju... hmm... jag tycker det känns otäckare att ta något annat än bakterier, faktiskt =/... men jättebra att det hjälper dig! Men jag tror jag avvaktar med dem och börjar med eventuella bakterier. Ska till "stan" i eftermiddag och kolla...

//r
 
Jo, tidigare har jag märkt att magen blivit värre av stress (tidsstress). Nu lever jag inte särskilt stressigt om man tänker på tidsstress, däremot social stress att jag inte mår toppen socialt är väl också stress, vilket säkert kan inverka! Äter regelbundet gör jag.

//r
 
Jo, tidigare har jag märkt att magen blivit värre av stress (tidsstress). Nu lever jag inte särskilt stressigt om man tänker på tidsstress, däremot social stress att jag inte mår toppen socialt är väl också stress, vilket säkert kan inverka! Äter regelbundet gör jag.

//r

Det kvittar vilken sorts stress det är, magen "ser" ingen skillnad på den.
 
Nej, det har du nog rätt i. Får försöka ordna upp mitt sociala liv också, förstås.

Nu har jag i a f varit på apoteket, samt två hälsokost-affärer och frågat mig fram. Det slutade med att jag köpte Lactocare daily, för där var fler olika sorters bakterier, istället för en som i ProbiMage.

Man ska ta en eller två kapslar om dagen, hon på apoteket sa det räcker med en, men i skolan har vi lärt oss att probiotika måste intas i tillräcklig mängd för att ha någon effekt, så jag tänker det är lika bra att köra på två dagligen? Om man tar två, ska man helst ta båda samtidigt (jag tänker till frukost) eller typ en till frukost och en till mellisen på eftermiddagen? Två veckor skulle man låta dem få på sig, så jag får väl ge det två veckor och hoppas det funkar för att återställa tarmfloran =)

//r
 
Är inne och läser om de här FODMAP nu, att man ska undvika (för mycket) fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Någon som har erfarenheter av det?

//r
 
@aiquen Har du märkt någon förbättring av ProbiMage? =)

Jag har börjat skriva mat- och känslodagbok och kommit på att jag kanske är rätt så stressad ändå... Trodde inte att jag var så stressad nu som sagt. Men känns som om det är mera stressen än något särskilt livsmedel faktiskt. Har iallafall inte märkt nåt hittills att det blir bättre eller sämre av någon viss mat.

//r
 
Intressant tråd har åxo bollongmage .Ser ut som jag gått över tiden och ska föda snart och har gaser något enormt .Följer och ser om det kommer något bra tipps !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 681
Senast: Monimaker
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 900
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 339
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp