Balltramp - hur göra?

C

cerrox

Kompisens häst trampade av sej skon vid ett 'race' i hagen för 2 dagar sedan & fick därmed ett rejält balltramp på ena benet fram. Det vart inte direkt djupt eller så, men det blödde lite & det blev som en liten 'ficka', därmed känns det som att det är stor risk för att det ska samlas massa smuts där.

Hagarna är ju en del geggiga nu av lera då det har regnat i flera dagar & det är inte så bra att släppa henne där, så en mindre hage som är så torr som möjligt får hon gå i nu + att hon är inne på nätterna.

Endel säger att vi inte ska linda eller någonting(!?) utan låta det vara öppet. Men det tycker vi inte är så lämpligt iom att såret sitter där det sitter. Så vi tvättade det jätte länge med vatten & la en kompress, ganska så tjockt lager med bomull en bit upp på benet & över balltrampet, gasbinda & så självhäftande linda. Endel tycker att vi överdrev(!) med det, men det måste ju sitta!!? För att vi måste ju hålla det så rent som möjligt nu från smuts. Men räcker det med att man byter detta bandage varannan dag & rengöra med vatten(eller jodopax?) tills såret har torkat upp & det har bildats en sårskorpa på det? För i daxläget ser det inte inflammerat ut & benet är inte svullet, såret ser rent & fint ut, inget var eller så, hästen har ingen feber & är inte halt. Men blir det något av det så kontaktar vi ju givetvis veterinären.

Sedan en fråga till, när man har det lindat såhär med 'sjukbandage' bör man då även linda det andra? Man brukar ju säga att man ska linda det andra också, men tänkte om det är 'samma' med detta? Dum fråga kanske, men jag frågar ändå.

Tack för svar!
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Jag skulle också lindat på, iaf när de går ute i hagarna.
Byt bandaget VARJE dag, och låt det lufta ordentligt varje dag ett par timmar (medan ni pysslar med hästen, mockar osv) Baciller trivs där det är varmt och instängt, så lufta noga.

Jag skulle nog tvätta ur med koksaltlösning heller än jodopax.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Med risk att få skäll så måste jag säga att jag aldrig gjort någonting när mina hästar haft balltramp. Det har läkt av sig självt hur fint som helst.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Tack för svar!

Undrar om man kan ha det öppet på natten i boxen? Vi har torv. Annars får det räcka att lufta det när man pysslar med henne, mockar eller ute & går med henne.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Glömde säga att ska man ändå göra något så har jag fått informationen från många djurläkekunniga att man bör hålla sig ifrån jodopax. Jodopax försvårar läkningen. Exvis väteperoxid är mycket bättre.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Ok, men hur har era hagar sett ut & hur såg såren ut?
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Jag har också hört något om det med jodopaxen, det vart därför jag vart tveksam till att använda det. Men det kanske inte räcker med vanligt vatten heller.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Hade hästen stått på halm eller spån hade jag låtit det lufta över natten också.
Men av egen erfarenhet vet jag att torv gärna smyger sig in och fastnar i sår, så jag skulle lindat över natten också. dock inte lika "omständigt".

Jag har också åsikten att man ska hålla sig undan jodopax i största möjliga mån.
Det är starkt bakteridödande och används ofta för att tvätta innan operations´. Även använt för att tvätta av spenar på kor...
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Sitter i precis samma sits! Damen var nyskodd på söndagkväll och trampade av sig sko och skadade sig i ett race ihagen på måndagen. Då jag har torv som jag inte har lust att mocka ut så har jag henne lindad dygnet runt.Lite mindre på natten i boxen så det kan lufta sig.Byter bandage morgon och kväll.På morgonen tar jag på silvertejp innan hon ska ut i hagen.Funkar bra!!Hoppas hon läker på sig snabbt.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Om det har blivit en sårficka så spola ur med väteperoxid som bubblar som sjutton och tar med sig bakterier och smuts ut ur såret. Håll sen inte på och tvätta i tid och otid utan låt det läka. Håll det rent och luftigt, jag brukar linda med vetflex linda men silvertejp som någon skrev var ju ett bra tips! Har hästen ont så stödlinda andra benet. Man behöver inte överdriva men om det sitter tråkigt till så kan det faktiskt vara bra att låta en vet titta på det, kanske skriva ut antibiotikasalva. Det är så trist att få massa problem och infektioner när det inte går att hålla rent. Glöm inte kolla över hästens stelkrampsskydd.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Väteperoxid är köpt idag & använt, vi har även bandagerat om det. Vi kommer inte att tvätta det så länge det ser rent ut, för nu får hon går med ett luftigt bandage tills det har torkat till sej lite & fått en skorpa & lufta det så oftas vi kan. Det är lindat med vetflex linda, samt kompress & bomull under. Lindar du bara med vetflex lindan eller har du något under, vad? Silvertejp, det har jag inte ens funderat på! ;) Hästen har inte ont, men blir det inte bättre över helgen så ringer vi veterinären & hör. Hästen är fullt stelkrampsvacc, men bra att du sa det, för det är ju viktigt.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Tack för förslaget med silvertejp! ;) Hoppas att din häst också läker sej fint utan problem.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Ja det är väl inte så lämpligt kanske att ha det öppet när hon står på torv, men har inte möjlighet till att byta ut det nu.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Jag har något under vetflexlindan naturligtvis. Kompress nämast såret, bomull utanpå, t ex.
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Ok, tänkte väl det. :) Men då är det typ som vi har då!
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Nu ikväll såg hon torrare ut i fliken så jag tog bara hudtejp och tejpade över så det inte är helt öppet.Hoppas det sitter till imorgon!
 
Sv: Balltramp - hur göra?

Vanlig koksaltlösning att spola ur fickan med!
Väteperoxid är bra bakteriedödande!!
:bow: :bow: för silvertejp, det är nästan ett måste att ha i stallet, funkar till allt!!

Sen skulle jag föreslå att lägga ett galoppbandage (har jag väl för mig att det heter), alltså bara över hoven, under sulan osv. Går det att undvika så behövs inte ett bandage upp över benet!!

Lycka till!!
 
Sv: Balltramp - hur göra?

för typ 4 veckor sedan hade en av mina hästar också ett race i hagen och trampa av sig en sko och gjorde ett balltramp... det blev som en liten ficka .... då gjorde vi såhär:
*öppnade fickan och spoolade ut allt smyts/grus med ljummet vatten
* tvättade i och runt fickan med koksaltlösning
*satt på ett rikligt lager med en jätte Bra salva( aloevera salva, Aloe propolis heter den typ)
*satt en kompress på
*sedan lite bomull
* lindade med bomullslinda
*sedan självhäftande linda
*sedan ett varv med silvertejpen
hade bara bandage på hoven.. inte upp över benet
detta hade han på sid i haden i ca 2 dagar.. jag gjorde om bandageringen och satte på mer salva de 2 dagarna tills fickan hade stängt sig. i stallet luftade han (står på spån) och om det va smutsigt tvättade jag men koksalt .. när jag red hade jag ca 1 cm med vaselin utapå såret om det skulle råka öppna sig så ville jag inte få in smuts... detta funkade jättebra!:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hej! Tänkte att det kan finnas någon här som skulle kunna ge mig ett råd om vår Aussie, Santi som blev stelopererad i sin bakhas efter...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: CissiN
·
Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 013
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 583
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp