balltramp...

S

Speedster

Skulle ta in hästen igår och då hade hon trampat sig på höger fram.. Det var ett litet sår precis ovanför ballen. Hon var inte svullen eller ömma, men vi tvätta rent och tog på ett galoppbandage med lite antibiotika. I morse kändes/ syntes ingenting.

Eftersom hon inte märker av det så borde jag väl kunna rida henne rätt normalt, men jag ska nog inte rida i ridhuset idag.. lite riskabelt med sanden (bakterierna). Ska ha på bandaget idag med, så det inte kan komma in någon skit.

Så när brukar ni träna era hästar precis som vanligt efter en sådan här liten "skada"?
 
..väntar.. :smirk: ska ut och rida snart.

Har aldrig haft en häst som trampat sig förut.
 
Rid på om häsen varken är öm,svullen eller varm.
Se till att hålla såret rent bara efter ridtur eller hagvistelse. :)
 
Min pålle har oxå trampat sig i hagen 3 ggr på en vecka :crazy:

Jag har tvättat rent och fixat såren varje dag och han är precis lika frisk som vanligt.

Numera går han med boots i hagen samt vid ridning eftersom han är en riktig hagröjjare ;)
 
varför skulle hästen vila för nåt sånt? min häst trampade sig rejält bak så att ballen typ delade sig!!! la om och tvättade rent varje dag 2 ggr ca... tror det är viktigt att hästen får röra sig..och din häst framförallt som hade en sån pass liten skada.. När det öppna såret hade läkt ihop fick min häst gå utan bandage ..sen gick det en vecka så var såret helt borta! är det ett varigt sår el likn, blir det varmt under bandaget och i värme trivs bakterier och frodas! Vissa gånger är det bättre att inte lägga om ett sår! beror på vart det sitter oxå.
 
Rider också som valigt,men ser till att ha galoppbandaget sittandes även när jag rider,tar av och tvättar ordentligt efteråt,så inga problem här med ridhuset inte.
 
hehe jag är en liten "hönsmamma" :D hon vilade bara för att jag skulle åka till ridhuset på kvällen, ville inte ha in massa bakterier och sand i såret då det var så pass färskt. hade bara på bandaget över natten och på förmiddagen, såret var hur fint som helst! så nu tar jag bara på antibiotika pullver på kvällen.
Alltid bra att vara på den säkra sidan, en liten skada kan bli en stor skada...
 

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 682
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 490
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 821
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 005
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp