Balsammetoden

Pathmaker

Trådstartare
Kan någon slänga upp en lista på sista-tvätt schampo, tvättbalsam och vårdande balsam man ska ha till balsammetoden?

Jag vet hur den fungerar, har bara inte någon koll än på vilka produkter som man kan använda.

Snälla, länka inga knepiga sidor där dem ändå inte ger ut något vettigt förslag, har kollat runt bland det mesta redan!
 
Sv: Balsammetoden

på lockig.se hittar du alla listor du behöver!
Godkända schampon, godkända balsam osv.

Det enda du behöver göra är att skaffa ett användarnamn.
Här är en länk, men som sagt du måste skaffa en användarnamn.
Länken är verkligen super! Där står allt!
http://lockig.se/viewtopic.php?f=21&t=1729
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden

Slöis... Är du säker på att du kommer att orka tvätta håret själv?;)

Gör som Got2Be säger och skaffa en inloggning lockig.se. Deras listor är långa och genomarbetade med länkar till trådar, de uppdaterar när balsam bytt innehåll osv. De är jättebra - men självklart snor man inte inlåst material och kopierar hit.
 
Sv: Balsammetoden

Haha nej tänkte låta min kille tvätta åt mig ;)

Jag var allt inne där och kollade på min kompis inlogg, men kände mig lite osäker på vilka sorter som var bäst lämpade för tvätt och vårdande. Just det jag bara vill ha konkreta förslag på :p
 
Sv: Balsammetoden

Fast där är det väldigt individuellt. Om jag testar ett balsam som fungerar perfekt för mitt hår så är det inte säkert att ditt hår gillar det.. Det gäller att testa sig fram, alternativt låta plånboken styra.
 
Sv: Balsammetoden

Man får pröva sig fram. Jag använder billiga balsam från typ Ica för tvätt (Garnier fructis med grapefrukt, Garant såklart) och dyra för vård (Jessicurls olika varianter). Att ha billigt/dyrt som grov tumregel brukar funka.
 
Sv: Balsammetoden

Den inlåsta listan på lockig är mycket längre och bättre än det ni länkar till här...
 
Sv: Balsammetoden

Sista-shampoo: Naturelle (tror jag använder colour protection)
Tvättbalsam: Coop balsam
Vårdande: Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter

Dessa funkar för mig i alla fall :)

Coop balsamet har ganska tjock konsistens så jag häller över i en annan flaska och blandar ca 50/50 med vatten. Blir lättare att fördela i håret och räcker mycket längre ;)
 
Sv: Balsammetoden

Nackdelen med att låna listor från bloggar är att de inte sällan är utdaterade. Det händer tätt som oftast att tillverkare ändrar sina recept och helt plötsligt är ett tidigare jättebra balsam jättedåligt (Garnier älskar detta, de stoppade mitt favoritbalsam fullt med silikon - DÖÖÖÖ!!) - och bloggarna har inte hunnit med, vilket däremot Lockig gör som tack vare engagerade medlemmar hela tiden håller alla listor uppdaterade.

*kl*

En tumregel att utgå ifrån:
Billiga balsam med få ingredienser = tvättbalsam
Dyrare balsam med mer, tyngre ingredienser (t.ex. olika oljor) = vårdande balsam

Sen är de olika hur mycket, hur ofta etc. men det får man prova sig fram till.
 
Sv: Balsammetoden

Jag har fått byta under resans gång. Så det går inte att säga vilket man "ska" ha.

Jag började med bamses balsam (eller om det är bamselina på flaskan?). Visade sig inte vara helt bra för mitt hår. Provade Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter. Var inte heller bra för mitt hår. Har nu gått över till Garant balsam. Som för mig funkar klockrent.
 
Sv: Balsammetoden

kl

Lockig.se är en utmärkt sajt, säger inget emot den.

Använder vanligt diskmedel som sistaschampo - fungerar utmärkt, och finns alltid hemma.
Mitt vanliga tvättschampo är respons avocado oil and sheabutter, alternativt Veganese från LUSH.

Använder inget vårdande just nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp