Bukefalos 28 år!

elita

Trådstartare
Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket humör och egen vilja och allmänt skarp i ridningen. Lättar ofta bak och gick en del på bakbenen i yngre dar. Har hört att Baltimores far Balou du Rouet har lämnat mycket skarpa avkommor. Vad säger ni om Baltimore? Hur är hans temperament? Någon som har erfarenhet av hans avkommor? Jag vill ha en snäll hingst med mycket hopp och ok steg, finns någon annan hingst som ni rekommenderar?

Här är mitt sto: http://www.blup.se/sv-SE/horses/198245-quite-a-champ-swb
 
Hip Hop gerr allt du frågar efter, dock ger han oftast litet.
 
Senast ändrad:
Har hört att Baltimores far Balou du Rouet har lämnat mycket skarpa avkommor. Vad säger ni om Baltimore? Hur är hans temperament?

Jag har hört att av Balubets söner så är Balou du Rouet en som ger förhållandevis oskarpt temperament.

Jag gissar att om Baltimore är i avel så kommer han att vara tillgänglig på fryst enbart. Ser att man redan gjort ett försök 2009 med fryst och inte fått ditt sto dräktigt. Jag hade nog satsat på en hingst som är tillgänglig på färskt.
 
Det allmänna ryktet om Baltimores avkommor är ju att de blir väldigt bra exteriört men många blir väldigt skarpa, så det är inte riktigt vad du eftersöker
 
Vi har en treåring e. Baltimore i stallet, lugnare kille får man leta efter, iallafall från marken, att leda till och från hage, pyssla med skydd och täcke osv. Jättetrevlig!
Har själv fött upp ett sto . Balou dR som har väldigt fint temperament.
 
Jag hade ett sto e: Quite Easy tidigare, hoppade väldigt bra, både med och utan hinder, och trevligt steg.. Dock väldigt skarp med mycket egen vilja.. skulle aldrig vilja ha ett föl efter henne..
 
Hip hop hade jag definitivt inte valt, vet om några som varit sjukt svåra att rida in, jättekänsliga, bakskygga med sadeltvång. Även om de är väldigt snälla.
Jag tycker även att hiphops helbror ser ut att vara väldigt alldaglig. (Läs tråkig i mina ögon)

De efter Baltimore jag har sett har varit jättefina, lite känsliga. Långlinjerade med bra exteriör och goda gångarter med mycket hopp. Enligt mig kan det nog passa riktigt bra med ett sto e Quite Easy.

Jag har bara sett de avkommorna som var på championatet i höstas e Bravour. De var jättefina! Frågade lite kunnigt folk som sett fler avkommor efter honom och det jag fick höra var att han lämnar en bra galopp och hästar med mycket scoope.

Annars föreslår jag balou själv, han ger inte alls lika skarpt som sin far.
 
verkar finnas lite olika åsikter, som alltid, hästar är ju såklart också individer :D Jag har alltid haft både balou och baltimore som favoriter. Dock är jag nybörjare med allt som har med avel och göra så jag är glad för er hjälp! Bravour tyckte jag också var fin. Vad tycks om Hasard då?
 
Jag har har följt Hasard under unghästtiden när V red honom, jag har själv ridit samma klasser med två hästar i samma årgång (ofta samma tävlingar, så jag har sett honom) hela resan tom förra året.

Jag är inget fan av honom alls, det är en trevlig häst, men som inte faller mig i smaken. Ingen hingst jag vill betäcka med.
Han verkar vara en snäll individ, som sköter sig bra på tävlingar.
 
Clinton II kanske vore nåt? Verkar ha fint temperament, bra steg och ge fina avkommor som hoppar bra. Kommer stå på Tullstorp i år.
 
verkar finnas lite olika åsikter, som alltid, hästar är ju såklart också individer :D Jag har alltid haft både balou och baltimore som favoriter. Dock är jag nybörjare med allt som har med avel och göra så jag är glad för er hjälp! Bravour tyckte jag också var fin. Vad tycks om Hasard då?

Jag har betäckt med Hasard och väntar alltså en liten detta år.
Det jag gillar hos honom är ffa att han är så snabb och smidig. Dessutom så tycker jag att han har gått från klarhet till klarhet och jag skulle vilja säga att det var förra året som han utmärkte sig i mina ögon så att @moonstruck inte är imponerad kan jag tänka mig beror just på att det var förra året han verkligen blommade ut med tredjeplatsen på UnghästVM som kanske främsta merit (eller segern i Falsterbo).
 
Jag instämmer till fullo med moonstruck. Hasard ger för mig intrycket av en färdig produkt, en fantastisk tävlingshäst. Avelshingst, Nä.
Man ska inte glömma att Niklas är en ryttare som verkligen plockar allt ur hästarna, Hasard är väldigt "tråkig" som hingst överallt utom på tävlingsbanan.

Jag skulle säga Etalon Lux kan passa det du söker.
 
Om temperament är viktigt för dig tycker jag att du ska titta efter en hingst som har vuxna avkommor istället för sådana vars äldsta är yngre än tre eller inte ens födda.

Bravours äldsta är fyra i år. Du kan ta dig till något treårstest i vår och titta på avkommor till honom. En annan hingst som ger okomplicerade avkommor som hoppar och även kan röra sig är Fetcher N. Han är 169 cm och ger avkommor som är lite högre än genomsnittet.
 
Vilket temperament Baltimore nedärver är för tidigt att säga då hans avkommor är väldigt unga men han själv vet jag att Malin har sagt att han är åt det känsligare hållet. Däremot hans pappa Balou de Rouet ger oftast ett väldigt trevligt temperament.
 
Jag har en av Baltimores allra första avkommor och hon är 6 i år, bodde också granne med dem som hade B till han var 6 så jag har sett honom sen föl.
Det jag kan säga är att de är känsliga, både han och hans dotter, men hon är lättlärd och med en fantastisk vilja och förmåga att hoppa så på banan är det inga problem. Men vi har stått på bakbenen och jag har drösat i backen några gånger på vägen dit... Däremot finns inget ont i henne men förstår hon inte så får man inte gå på henne hårt utan backa av istället.

Har en avkomma e. HipHop på samma möderne som är ett år yngre och han är raka motsatsen, lugn, lätthanterlig, samarbetsvillig hela vägen och har gått hur lätt som helst att rida in, men har kanske inte riktigt lika mkt klipp i hoppningen som den e. Baltimore.

För mig är det den e. HipHop som är störst, han är nu vid 4,5 år närmare 180 cm medan den e. Baltimore är ca 168 med mkt manke.
 
Tack för era svar! Jag ska absolut åka på treårstesterna i närheten och kolla på de hingstar ni föreslagit. Jag vill ha en fin hopphäst men jag vill själv kunna rida den från början till slut :) jakten fortsätter!
 
Hejsan ! Att välja hingst är inte lätt, man måste fråga sig vad man vill göra med avkomman. Ska du ha en trevlig häst att rida själv och ha kul med tycker jag att du ska använda en äldre hingst som bevisligen lämnar snälla avkommor med normal kapacitet. Vill du föda upp och sälja är en hingst som tävlat de absolut högsta klasserna med bra resultat det bästa alternativet (finns bevis på att de bästa hopphästarna har fäder av världsklass) Det sämsta alternativet tycker jag är att använda en unghingst som inte kommit upp i klasserna själv än. Det man inte ser på unga hingstar är om de har modet att klättra över de absolut största och svåraste hindren och av erfarenhet så är modet en stor betydelse i prestationsavel.
En annan sak att ta hänsyn till är priset ! Du får vad du betalar för Pappan till ditt sto Quite Easy lämnar oftast tidiga hästar med dålig utvecklingskurva så försök att hitta en hingst som lämnar modiga hästar.
Jag skulle titta närmare på
Iowa
Hip Hop
Cardento
Contendro
Spender S
VDL Sheraton
New Balance
Calido
King Louie

Och lite nyare hingstar
Contant Q
Bravour
Common Sense

Lycka till !!!
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: Långnos
·
Avel Vi funderar på att betäcka vårt sto till våren då vi känner att det är sista chansen med tanke på åldern och då hon inte fått föl förut...
Svar
18
· Visningar
1 771
Senast: vicky417
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 275
Senast: Bison
·
Avel Man hör ju ibland saker i stil med "den hingsten har så fruktansvärt mycket temperament" eller "den ger så väldigt skarpa avkommor" etc...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 863
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp