Banan på pizzan och andra intressanta matkombinationer

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag läste en artikel på SVT (tror jag att det var) om de märkliga mattraditioner och smakkombinationer vi håller oss med, och blev nyfiken på vad för tokigheter ni håller på med på ert håll? I "Tittar in i ditt kök"-tråden har det framkommit att det finns de gladeligen äter såväl ananas som banan och mandariner på pizzan, och i artikeln jag hittade stod det om bl.a kanelbullar med kaviar samt grillchips med mjölk.

Själv är jag nog tyvärr ganska tråkig när det kommer till detta, men jag älskar ananas på pizza! Och så har jag en mamma som saltar på Delicatobollarna och en kompis som äter lingonsylt till falukorv... I landet där jag bor är "chips and cheese and curry" - alltså pommes frites med ost och currysås - rätt vanligt.

Vad äter/dricker ni som ibland får folk att höja på ögonbrynen?
 
Inte så mycket nu men en del smakkombinationer från baratiden

Färskpotatis, grädde, Lingonsylt och grillkorv :) Kan jag ibland äta även idag
Ananas på pizza javisst
Doppa pommes i vaniljmilkshake
Pommes & lingonsylt
Sjukt svårt för banan i mat.

Frukt i sallader gillar jag.

Har säkert en massa mer fast dessa är de jag kommer på nu :D
 
Chips och mjölk kör min sambo på. :yuck: men han gillar det så jag låter honom hållas.

När jag åt animaliska produkter gillade jag stuvade makaroner och blodpudding (eller ja, jag gillar det fortfarande men äter det inte längre)
 
I "Tittar in i ditt kök"-tråden har det framkommit att det finns de gladeligen äter såväl ananas som banan och mandariner på pizzan,
Jag tycker allt du kunde tagga mig här :angel::D

Men mer curry, banan, ananas och mandariner på pizzan :up:

Annars är kall spaghetti med socker fortfarande en favorit :D
Även yoghurt med strösocker är fina grejer. Utöver det är mina matkombinationer helt normala...

Edit; glömde ju - smörgåsrån med smör och banan! Det är grejer det :love:
 
Jag tycker allt du kunde tagga mig här :angel::D

Men mer curry, banan, ananas och mandariner på pizzan :up:

Annars är kall spaghetti med socker fortfarande en favorit :D
Även yoghurt med strösocker är fina grejer. Utöver det är mina matkombinationer helt normala...

Edit; glömde ju - smörgåsrån med smör och banan! Det är grejer det :love:
Jag tycker allt du kunde tagga mig här :angel::D

Men mer curry, banan, ananas och mandariner på pizzan :up:

Annars är kall spaghetti med socker fortfarande en favorit :D
Även yoghurt med strösocker är fina grejer. Utöver det är mina matkombinationer helt normala...

Edit; glömde ju - smörgåsrån med smör och banan! Det är grejer det :love:[/QUOTE
Knäppgök.
 
Chips och mjölk kör min sambo på. :yuck: men han gillar det så jag låter honom hållas.

När jag åt animaliska produkter gillade jag stuvade makaroner och blodpudding (eller ja, jag gillar det fortfarande men äter det inte längre)
Den stora frågan är: Dricker han mjölk till chipsen, eller häller han den ovanpå och äter som flingor? Det var nämligen det personen i artikeln gjorde... Knäppt oavsett vilket!
Mitt konstigaste tror jag är fiskbullar i hummersås. Skäms lite men älskar det.
Ok, du är officiellt tråkigare än mig på den här punkten!
Jag tycker allt du kunde tagga mig här :angel::D

Men mer curry, banan, ananas och mandariner på pizzan :up:

Annars är kall spaghetti med socker fortfarande en favorit :D
Även yoghurt med strösocker är fia grejer. Utöver det är mina matkombinationer helt normala...
Haha, jag tänkte faktiskt göra det men kom på att det var fler än du som hoppade på mandarintåget sedan, så då blev det lite för jobbigt för stackars mig. Sorry!

Spaghetti med socker alltså? Portugiserna gör tydligen en kaka av överbliven spaghetti, känns som att ni är inne på lite samma spår där!
 
Jag läste en artikel på SVT (tror jag att det var) om de märkliga mattraditioner och smakkombinationer vi håller oss med, och blev nyfiken på vad för tokigheter ni håller på med på ert håll? I "Tittar in i ditt kök"-tråden har det framkommit att det finns de gladeligen äter såväl ananas som banan och mandariner på pizzan, och i artikeln jag hittade stod det om bl.a kanelbullar med kaviar samt grillchips med mjölk.

Själv är jag nog tyvärr ganska tråkig när det kommer till detta, men jag älskar ananas på pizza! Och så har jag en mamma som saltar på Delicatobollarna och en kompis som äter lingonsylt till falukorv... I landet där jag bor är "chips and cheese and curry" - alltså pommes frites med ost och currysås - rätt vanligt.

Vad äter/dricker ni som ibland får folk att höja på ögonbrynen?
Jag läste nånstans nyligen att en del såna där kombinationer som finns just i Sverige, skulle ha sin förklaring i att vi fram tills ganska nyligen har haft ganska få olika livsmedel att tillgå. Pga odlingsvillkoren. Och när det då kommit in en massa "nya" livsmedel och maträtter, så har svenskarna inte haft någon tradition för dessa att luta sig på, och då har det blivit lite hursomhelst. Som då banan och jordnötter på pizzan, med vitkålssallad till.
 
Jag tycker inte det är så konstigt, men jag har fått en del kommentarer på det: Majonnäs till pommes och då till varje maträtt som inkluderar pommes t.ex. kebab. Tydligen är det lustigare än att ha sirap i potatismos eller kaffegrädde till färskpotatis. :cautious:

En klassiker som barn var annars ketchup på sånt där sladdrigt bröd man egentligen skulle ha i brödrosten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp