S

Sarasara

Det är väl inte farligt att ge hästar "färsk" banan? (dvs inte torkad eller så) :confused:
 
Sv: Banan

Sarasara skrev:
Det är väl inte farligt att ge hästar "färsk" banan? (dvs inte torkad eller så) :confused:
då skulle min häst vara död för länge sedan! Han :love: bananer! Tyvärr snor han skalen ibland oxå... :angel:
 
Sv: Banan

Farligt är det nog inte, men det finns nåt ämne i banan som kan visa positivt på Dopingtest, nåt att tänka på om man tävlar på tävlingar det förekommer Dopingtest.
 
Sv: Banan

Muppo skrev:
då skulle min häst vara död för länge sedan! Han :love: bananer! Tyvärr snor han skalen ibland oxå... :angel:

Min älskar också banan, och han har hunnit bli 19 år, så jättefarligt kan det inte vara i alla fall! ;)
 
Sv: Banan

min gamling älskar åsså banan! finns bra ämnen i banan som är nyttiga för hästar, så det är rent utav bra att ge sin häst en banan då och då!
har för mig att det finns magnecium i banan... :confused:
inte helt säker på om det var så..
banan är då inget de dör av iaf, så länge du inte ger hästen skalet.. :D
 
Sv: Banan

Hur farligt är det då om de äter skalet?

Vår häst har blivit bjuden på bananskal, dock inte av oss... :crazy:
 
Sv: Banan

Ha ha tror nog inte det är nån fara med ett o annat bananskal...Behöver ju inte göra det till en vana...

Vi hade bananer som började bli lite väl mogna för min smak o jag testade på min lilla prinsessa. Jisses vad glad hon blev! Hon som brukar ta så fint så fint höll på sluka skalet oxå av bara farten!
Tror bananer innehåller kalium eller nåt som ska va bra för hästar..
 
Sv: Banan

Okej, hoppas det inte är jättefarligt då (fast iofs lever han än så det kan det ju inte vara ;))

Jag har träffat många hästar som älskar banan :D
 
Sv: Banan

polaren ponny slukade skalet en gång när vi lastade, jag var inne i transporten och skulle skala när ponnyn helt plötsligt står inne i transporten och har halva bananen i käften.. det va inte läge att ta bort skalet då.. men hon överlevde..

men hon får inte skalet normalt sett.. :)
dock får hon torkad banen nästan varje dag.. kostar 13-14 spänn för en stor påse (ca 1 liter?) så det är billigt och trevligt extragodis när hon varit duktig :)
 
Sv: Banan

Malin_84W skrev:
har för mig att det finns magnecium i banan... :confused:
inte helt säker på om det var så..
Det är iaf mkt kalium. Vet en tant som har kaliumbrist och hon rekommenderas att äta bananer! :)
 
Sv: Banan

mumin skrev:
Min älskar också banan, och han har hunnit bli 19 år, så jättefarligt kan det inte vara i alla fall! ;)

Min vill helst att de ska vara svarta och halvruttna...kanske är halvjästa då? Han kanske blir som griseknoen i Emil filmen? Kommer ni ihåg det?!? Skulle vilja se min häst raggla omkring halvfull på stallplanen :rofl:

En gång spottade min häst ut bananen - Den var för grön så den blev väl som på en själv, träig i munnen! Efteråt stod han och grimaserade i flera minuter ;)
 
Sv: Banan

Det är helt okej, funkar kannon. Min älskar det :)

Torkade bannanchips går oxå bra, finns på hälsohyllan :angel:
 
Sv: Banan

Zenith skrev:
Nej, men skalet är giftigt.

Jag läste nån vetenskaplig rapport någon gång ang. tester på bananskal och visst fanns där spår av gift i skalen (tror t o m att det var på varannan banan (obs! inte krav-odlade etc, utan "vanliga"), men det låg under gränsvärde och var dessutom inte mer än vad som finns i ex. vissa äppelskal.

Sedan ger jag inte heller skalen till mina hästar... men det finns nog mkt annat som är giftigare:crazy:

Själva bananen innehåller ju en massa mineraler och vitaminer, så vad är det som skulle ge utslag på dopingprov??
 
Sv: Banan

pemma skrev:
Jag läste nån vetenskaplig rapport någon gång ang. tester på bananskal och visst fanns där spår av gift i skalen (tror t o m att det var på varannan banan (obs! inte krav-odlade etc, utan "vanliga"), men det låg under gränsvärde och var dessutom inte mer än vad som finns i ex. vissa äppelskal.

Sedan ger jag inte heller skalen till mina hästar... men det finns nog mkt annat som är giftigare:crazy:

Själva bananen innehåller ju en massa mineraler och vitaminer, så vad är det som skulle ge utslag på dopingprov??

Då får man skölja bananen innan man ger den :idea: !
Har heller inte hört att banan ska ge utslag på dopingtest. Vilket ämne skulle det vara?

:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Banan

Jag har gett min häst (minst) en banan om dagen i över fem år nu, och hon har då inte tagit någon skada av det.

Att bananer skulle innehålla något som ge utslag i dopingtester tror jag inte på. Hur många av våra toppidrottsmän/kvinnor käkar inte bananer före en tävling eller i pauser, som energitillskott?

Immer
 
Sv: Banan

Immer skrev:
Att bananer skulle innehålla något som ge utslag i dopingtester tror jag inte på. Hur många av våra toppidrottsmän/kvinnor käkar inte bananer före en tävling eller i pauser, som energitillskott?

Immer

Jag vet inte heller vad det är som skulle vara dopingklassat i banan, men att människor kan äta det spelar ju ingen roll.. Människor kan äta choklad, men om hästen skulle få det i sig är det doping, för att ta ett exempel..
 
Sv: Banan

Choklad i tillräcklig mängd skulle förmodligen kunna räknas som doping även för människor.

Men jag har mycket svårt att tro att banan skulle ge utslag på dopingtest för häst.

Immer
 

Liknande trådar

Mat Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man...
Svar
10
· Visningar
727
Senast: VLMF
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Corax
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 073
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 801
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp