Bandage kan skada?

Rosenblad

Trådstartare
Jag läste att stallbandage kan skada hästen om dem inte lindas på rätt sätt. På vilket sätt kan en häst skadas av dem och vilket är det rätta sättet att linda?

/Rosenblad
 
Om inte bandaget sitter på plats kan det stoppa blodflödet om det glider iväg och dras åt/klämmer till på fel ställe.

Likaså kan det ju säkerligen också ge skav om det börjar dras för att det sitter på sniskan och börjar lossna.

De bandage som rekommenderas till sk stallbandage är ju sådana som inte är elastiska.
Man "lägger på" dem, drar inte åt dem så mkt som man gör med de elastiska lindorna.
Men de måste ändå sitta still! Bäst när man är osäker är att be ngn som kan titta om man lindat lagom hårt!

Likaså så anser JAG att man inte ska linda över knäleden. Men jag har sett många göra det.
Men jag har lärt mig att lindar man ÖVER knäleden, så kan ju för det första inte hästen böja benet ordentligt, och dels så kan ju benet stasas av, dvs blodflödet stoppas om hästen ligger ner och böjer benen.

Jag lindar stallbandage från strax under knäet och ända ner till hoven.
Ridbandage ska ju inte lindas under kotan, men det kan man däremot göra med stallbandage. Det för att hästen böjer inte kotan nästan alls när den står i boxen, men det gör den ju vid ridning.

Man vill ju öka blodcirkulationen med stallbandage, därför är det bra att linda så stor del av benet som möjligt.
 
väldigt bra skrivet! =) Brukar också linda ända ner till hoven men det är många som tycker det är fel. :eek:
 
Allt som görs fel kan skada. När man lägger ett stallbandage är det också viktigt att man inte lägger änden på padden över sträck eller böjsena, lägger an padden väl och lindar mitten, neråt och uppåt. Och så åt rätt håll som klockan går. lindan ska inte "dras" på utan "läggas/lindas" på. Jag lägger inte över knäled men över hovled ifall jag tycker att den behöver ökad genomströmning. Att lägga ett stallbandage kan de flesta men att göra det på rätt sätt är det färre som kan.

Cissi :bump:
 
Visst, som klockan går på högerbenen, men faktiskt tvärt om på vänsterbenen. Man ska ju alltid linda bakåt så att säga.
 
bandaget är tillräckligt löst när man med lätthet får ner tre-fyra fingrar mellan bandaget och hästens ben. får man ner hela handen är det dock för löst :idea:. padden ska sicka ut en bit både upptill och nertill.
 
Tänk på att "dra åt" (inte för hårt) endast när du lindar bakåt. Då blir spänningen över skelettet. När du lindar framåt så lägg bara dit lindan så att du inte komprimerar senorna.
Hoppas det framgår vad jag menar...
 
Några som jag känenr lindade sin häst till natten med elastiska lindor, dock alldeles för hårt, men en lös knut, så hästen lyckades på något sätt ta upp knuten och sedan dra åt lindorna ännu emr och joxa runt, så på morgonen hade han stora brännmärken på bägge bakbenen.
 
Blodflödet kan stoppas lite och dom kan få brännsår och skav om bandagena sitter fel. Ett par bra paddar och fleecelindor funkar bäst tycker jag. Jag börjar linda en bit under knäet ner till kotan och upp till knäet (ej över) och sen ner och fästen på samma ställe som jag började linda..
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
511
Senast: NOC14
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
611
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 501
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året kom fem hästar lösa och skenade på Djurgården. Flera personer skadades varav en äldre man senare dog av sina skador. Nu har...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp