Bandagering

S

Suuz

Hästen ska vara bandagerad från kronrand upp till armbåge (bättre beskrivit som hela höger framben!). Jag har bomull, gasbindor och vetflex så det räcker och blir över (bomull i två lager). Fick tips/råd att byta ut bomullen mot något stadigare typ pad på nedre halvan (där såret inte sitter) för att förhindra att sk*iten inte glider ner... Vilket det gör i nuläget!

Kan en häst vara lindad med padd 24h/dygn utan att få trycksår? Funderade lite på om jag skulle först ta ett lager bomull, sedan stadigare padd sedan linda och sen vetflex... Eller ett snabb stallbandage med kardborren. Över såret gör jag som vanligt (alltså bomull - gasbinda - bomull - gasbinda - vetflex)

Eller så hänger jag upp hästen så får hon sprattla bäst hon vill utan att använda benet :devil:

Alla tips råd och kloka erfarenheter om denna typ av bandagering mottages! Hon ska ha bandage tills stygnen tas... Alltså 10 dagar till :eek:
 
Sv: Bandagering

När jag har råkat ut för liknande skador så använder jag bomull på rulle som är klädd med gasväv. Samma som klinikerna brukar ha. Det innebär att bomullen blir som en padd. En padd som man kan klippa till i önskad storlek. Sist jag hade behov av detta så var det ett bakben. Då klippte jag till bitar som var lika långa som hela benet. Bomullen var inte lika bredd som benet så det gick åt två bitar år gången.
Så då behövde jag bara ha sterila kompresser över själva såret, bomullen och vetrap utanpå. Gick visserligen två rullar vetrap var gång men det satt bra och blev förhållandevis luftig.

Om man använder den typen av bomull så kan man också lätt göra bandaget i två delar, så som du gör.
 
Sv: Bandagering

Jag har har haft en häst som hade ett sår i knäleden fram. Jag fick lära mig att göra sportbandage på djursjukhuset vilket höll mycket bra. Då gjorde man så att man tog bomull på rulle ett varv ca 3o-40 cm brett. Runt detta vetflex. i ändarna tog man sedan självhäftande elastisk tejp, typ plåster på rulle. Man började en bit ovanför där man hade avslutat med vetflex och lindade ca 10-15 cm nedanför. Detta gör man både uppe och nere. Detta höll väldigt bra och satt 3-4 dagar åt gången vilket det skulle göra. Nu vet ju inte jag vad du har för så eller hur ofta du ska byta bandage....
Det verkar som om du ska ha ett längre bandage men det borde ju fungera på samma sätt. Man kan ju tycka att detta skulle bli för hårt och att det inte fungerar med tejp när hästen har päls men det gick jättebra.
Jag kanske har en bild av det någonstans i datorn.
 
Sv: Bandagering

Tack för svar! :bow: Jag är inne på första bandageringsversionen... En sak att lägga ett bandage, men att få det att sitta stilla på en häst som anser att man ska bocka i boxen är en annan historia! Det bästa vore om man kunde fästa schabraket "ovanfrån" typ runt bröstkorgen över manken men nej... Då fastnar hon nog i det också :cool:

Samtidigt som jag vill att bandaget ska vara stadigt vill jag heller inte att det ska sitta hårt. Ska byta varannan dag ca. Hur kul som helst! =)

Ett luftigt, stadigt/stabilt bandage som samtidigt är relativt okomplicerat att lägga om... Begär jag för mycket? :D
 
Sv: Bandagering

Nej min typ av bandage stämmer på din beskrivning. Hade det på fram benet på föl i vinter och bytte varje dag. Satt hur fint som helst ute i hagen hela dagen.
 
Sv: Bandagering

Min häst fick en spark när det kom ett nytt sto i våran hage. Vi fick sy en hel massa stygn alldeles ovanför knät och det innebar att hon inte fick böja benet på flera veckor. Satte en kompress över såret och bomull (på rulle) som jag lindade om hela benet med. Ovanpå detta lindade jag med fleecelindor så det blev stadigt. Sen förstärkte jag med en bra tejp så att det satt och inte kunda glida ner. Blev jättebra och såret läkte fint! Efter ett tag kunde hon gå i hage med detta utan att det åkte ner. Jättebra med självhäftande linda också ovanpå fleecelindan. (Blev jättedyrt eftersom jag la om och tittade till såret varje dag... men det var det värt!).

Ps Linda rätt tight runt karleden så kan det inte hasa ner!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bandagering

Masse, vart hittar man denna bomull? Min "teknik" är den som de visade på Ultuna, och där fick jag med mig alla atterajler jag har... Såg ingen bomull med gasväv dock!

Hästen ska ha dubbla lager bomull för att förhindra rörelse, skitkul när det går åt 1 rulle bomull, 10 gasbindor och 3 vetflex till ett byte... Ännu bättre är det när jag är totalt ovan inom detta område och får göra om det hela tiden!

Om hon hade förstått vad jag säger så hade hon inte behövt bandage... Men nu är det en häst som inte fattar att det är bäst för henne själv att stå stilla och låta det läka - annars kommer hon få ÄNNU längre boxvila...
 
Sv: Bandagering

*blinkar blåögt* Hur kan man återanvända bomullen? Linda upp allt försiktigt och smacka dit det igen? =) Det över såret kasserar jag förstås men jag ska väl ge mig på att använda om det på "nedre delen"...

Tänk om man kunde ta morfars hängslen och knäppa fast i bandaget och runt kroppen :idea: Eller som en person föreslog igår - att jag skulle linda de andra benen också så hon blir immobiliserad :rofl: Undrar vad sopgubbarna kommer tänka när de ska tömma tunnorna - det är bara bomull i dem!!
 
Sv: Bandagering

Swevet Piab har den i storpack, jag bor nära och kan köpa den direkt hos dem. Vet inte om det går på den här länken? http://www.swevet.se/?id=22

Men det går också att köpa mindre förpackningar i vanliga häst affärer, vilket jag gjort när jag inte behövt så mycket.
 
Sv: Bandagering

För mig gick det alldeles utmärkt att få det att sitta! Och -ja- har man lindat sin hästs HELA ben dagligen i flera veckor, då återanvänder man bomullen för sååå kul är det inte att köpa bomull för hela månadslönen och dessutom så är det inget fel på den eftersom man har kompress över själva såret och bomullen är till för att få ett luftigt men stabilt omslag!
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 620
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp