Vikky22

Trådstartare
Träck provet kom precis tillbaks positivt på bandmask hur smittsamt är det? 🐴
Måste man avmaska? Inga tecken på mask. Hästen är fin i hullet, har fin o glansig päls, inga kolik symptom osv
Kan man använda samma hage när man avmaskat hästen o mockat ur hela hagen?
Hur farlig är bandmask?
Har mejlat veterinären för rådfrågning

Träck provet kom precis tillbaks positivt på bandmask hur smittsamt är det? 🐴
Måste man avmaska? Inga tecken på mask. Hästen är fin i hullet, har fin o glansig päls, inga kolik symptom osv
Kan man använda samma hage när man avmaskat hästen o mockat ur hela hagen?
Hur farlig är bandmask?
Har mejlat veterinären för rådfrågning
Jag hade avmaskat, din häst sprider ju det vidare om du inte får bort det. Det är ganska sällan bandmask visar på symptom, då brukar de ha rejält med mask för att tex visa koliksymptom osv.

Avmaskade min i våras mot bandmask. Andra gången på 5 år. Misstänker att vi fått in det på markerna genom att unghästarna varit på inkörning på andra ställen. Enda symptomen var att han inte släppte vinterpälsen lika fort som det andra. Så fort han var Avmaskade så rann pälsen av direkt.
Hört att man ska ha lite tur om man ens ska se det på vanligt träckprov.

Avmaskade min i våras mot bandmask. Andra gången på 5 år. Misstänker att vi fått in det på markerna genom att unghästarna varit på inkörning på andra ställen. Enda symptomen var att han inte släppte vinterpälsen lika fort som det andra. Så fort han var Avmaskade så rann pälsen av direkt.
Hört att man ska ha lite tur om man ens ska se det på vanligt träckprov.
Okej
Kan man använda samma hage efter man avmaskat o mockat?

Vilket träckprov använde du? Jag rekommenderar Vidilabs och att du ringer och rådfrågar deras veterinärsupport Kristina Odensvik på Lötsberga. Verkligen oslagbart bra råd för alla rutiner kring parasiter anpassade för just dina förutsättningar. Och skriver såklart även recept vid behov mot arvode också. Kanske kan man ringa även om man använder andra träckprov? Jag hade definitivt testat i ditt läge när du är så mån om att göra rätt!

En av mina fick kolik, och då hittades bandmask. Samtliga hästar i stallet avmaskades och vi bytte till hagar som vilat 1,5 år. Vi hade inga nyplöjda hagar att byta till.
Fick också order om att skura stallet och tvätta alla ytor där de kan klia rumpan. Detta var 3 eller 4 år sedan.

Vilket träckprov använde du? Jag rekommenderar Vidilabs och att du ringer och rådfrågar deras veterinärsupport Kristina Odensvik på Lötsberga. Verkligen oslagbart bra råd för alla rutiner kring parasiter anpassade för just dina förutsättningar. Och skriver såklart även recept vid behov mot arvode också. Kanske kan man ringa även om man använder andra träckprov? Jag hade definitivt testat i ditt läge när du är så mån om att göra rätt!
Vi använda equippo
Men har mejlat vidilab o dom har fört frågan vidare till sina veterinärer

En av mina fick kolik, och då hittades bandmask. Samtliga hästar i stallet avmaskades och vi bytte till hagar som vilat 1,5 år. Vi hade inga nyplöjda hagar att byta till.
Fick också order om att skura stallet och tvätta alla ytor där de kan klia rumpan. Detta var 3 eller 4 år sedan.
Okej har 1 hage som vilat sen förra sommaren som vi har möjlighet att byta till

Kan man använda samma hagar sen om man mockar ut hela o avmaskat ?

Får man fråga varför det misstänktes? Aldrig hört om nämligen och låter extremt. Sen kan ju allt hända, typ
Ponnyn var inte avmaskad på ett tag, ägaren tyckte det var onödigt då den varit så mycket avmaskad innan den blev importerad, för inte så lång tid sen. Det hände för en drös år sen så jag kommer inte ihåg exakt, men det var något om att äggen/masken satt sig på ett visst ställe som sen blev för mycket.

Okej
Kan man använda samma hage efter man avmaskat o mockat?
Vi har inget val än att mocka och använda samma hagar då vi inte har mark så vi kan flytta runt hur som helst. Men vi får se vid nästa träckprov om det hjälpt eller inte. Mockar hagarna flera gånger i veckan, vi slår av gräsdelarna med jämna mellanrum. Det roliga är att hästen ifråga har gått själv sedan han kom till oss för över 5 år sedan då vi inte hittat lämpligt sällskap som han inte jagar ur hagen... och den hagen han går i nu har det inte gått hästar i på flera år då vi fick göra om hagarna förra året och han fick en del där det inte hade gått hästar på länge .. den här gången fick han dock ett annat preparatet efter diskussion med veterinären.

Bandmaskar har ett gräskvalster som mellanvärd, vilket gör dom lite svåra att bli av med från markerna. De behöver också avmaskas med annat preparat än blodmaskarna, så se till att du får ett comp-preparat.

Bandmaskar har ett gräskvalster som mellanvärd, vilket gör dom lite svåra att bli av med från markerna. De behöver också avmaskas med annat preparat än blodmaskarna, så se till att du får ett comp-preparat.
Okej men kan det funka att avmaska med rätt och sen mocka hagen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 610
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 915
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
2 013
Senast: Amk
·
  • Låst
Hästvård Min ena häst har bandmask. Vi har inga möjligheter att byta hage förrens till våren nästa år. Hur gör vi med avmaskning? Räcker det att...
Svar
15
· Visningar
1 919
Senast: Boj
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Fjärilar!
  • Allmänt Gamla katter