Q

Quell

Hur ofta och vid vilken tidpunkt brukar ni avmaska mot bandmask? Motivera gärna ert svar.
 
De år jag använder Pyrantelpreparat så tar jag dubbel dos första avmaskningen, alltså på våren/tidig sommar.

I övrigt ENDAST om någon häst är tydligt påverkad (och då alla såklart).

Detta för att undvika onödiga avmaskningar och resistensutveckling genom att hoppa mellan olika medel. Helst enbart efter konstaterad bandmask, men det är ju bara ca 25% av de som bevisligen HAR bandmask som uppvisar ägg... så träckprov känns inte säkert när det gäller bandmasken (om det nu inte visar att man har det, då är det ju säkert förstås).
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: Jeps
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
542
Senast: swemale
·
  • Omröstning
Hemmet I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)? Tänker både...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 774
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp