"Bångstyrig" häst att leda

Aionee

Trådstartare
Hej!
Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och då hjälpte det att bara veva med grimskaftet framför honom så att han inte gick om mig och så saktade han ner och höll sig bredvid/snett bakom mig. Men nu när snön kommit så vill han så gärna bocka, slå med frambenen, hoppa runt osv, och ja, det går inte. Jag har aldrig låtit det vara okej att busa och leka runt om mig när vi går, utan det har varit väldigt strikt. Men sen jag bröt nyckelbenet så har vi inte ens kunnat gått promenader eftersom det sliter på min arm att gå hålla en sån häst. Vi har gått två eller tre gånger innan jag officiellt gett upp på det där och hållit oss på banan eftersom han verkligen drar sig emot snön och vill hoppa och ha kul där.
Senast idag tänkte jag gå till banan (tänk er att banan ligger på framsidan av boningshuset och stallet/hagen ligger bakom så vi måste gå en kort sträcka) men fick ge upp när han bara fortsatte försöka bocka, dra sig och galoppera runt och det var isgata under snön så det blev för farligt. Han har aldrig slitit sig eller så, så det är inga såna idéer han har. Han tycker bara att det är så otroligt kul.
Vad ska man göra för att få han att sluta? Jag vill ju att han ska kunna bralla av sig och ha kul, men för det måste vi ta oss till ridbanan och ja, det blir en ond cirkel nästan. Andra dagar har det gått bra att gå dit för att springa av oss men idag var det snöoväder dessutom. Jag har alltid använt bara grimma och grimskaft. Bör jag ta kedjegrimskaft? Bett? Ha med en piska att säga ifrån med?
Han har vargtänder kvar och därför har vi inte vant han vid bett och träns ännu och jag drar mig verkligen för att ha obehag som en lösning, men vad gör man?
Notera att jag aldrig blivit rädd/fått panik när han håller på utan har hållit mig lugn och sagt ifrån på skarpen bara. Men jag vill inte att det leder till en situation där jag blir rädd och han sliter sig.
 
Om han går i hage hela dagen så är det inte OK.
Funkar det inte att bara sätta grimskaftet runt näsan?
Annars träna gå Fot! på vägen hem o vänd flera gånger o även trava som att visa den för Vet mm. Lydnad.
 
Vänta med promenader/banan tills du har läkt ihop. Ha en lina istället för grimskaft (och på med hjälm och handskar om du inte redan har det). Har du lina så får du mer utrymme och det är lite lättare att ta tillbaka hästen om den försöker dra iväg. Positionera dig bredvid hästen så att du går säker för fram- och bakdel.
Sen är det bara att öva på stopp, start, vändningar och tempon i skritt, sen trav. Tillåt aldrig hästen att busa när du är med - var konsekvent med det. Avled och gör övningar istället.

Ett tips är att hästen ska lära sig att vänta med att börja gå tills du ger ditt kommando dvs. den får aldrig börja gå för att du börjar röra på dig. Det kan underlätta sen om du vill att hästen ska stå stilla men du behöver kunna förflytta dig själv. Förutom det så får du bättre kontroll och är beredd när hästen sätter sig i rörelse och kan hinna stoppa den lite tidigare om den skulle vara lite sprallig. :-)

/V
 
Jag tycker det känns som du har lite kluven inställning till vad som är ok och inte, det speglar sig säkerligen på hur hästen beter sig . Den ska öht inte bocka/dra/ligga på osv när du leder den hur glad den än må vara. Du behöver nog träna den att öht inte ligga på/dra i grimskaft osv när den leds , vad du leder i har inget med saken att göra i sig, vanlig grimma och grimskaft funkar utmärkt om hästen får tydliga och konsekventa signaler och hanteras konsekvent i fråga om vad som förväntas av den .

Blocka/bralla/uttrycka sin glädje osv får den göra när den är lös. Inget annat .
 
Jag tycker det känns som du har lite kluven inställning till vad som är ok och inte, det speglar sig säkerligen på hur hästen beter sig . Den ska öht inte bocka/dra/ligga på osv när du leder den hur glad den än må vara. Du behöver nog träna den att öht inte ligga på/dra i grimskaft osv när den leds , vad du leder i har inget med saken att göra i sig, vanlig grimma och grimskaft funkar utmärkt om hästen får tydliga och konsekventa signaler och hanteras konsekvent i fråga om vad som förväntas av den .

Blocka/bralla/uttrycka sin glädje osv får den göra när den är lös. Inget annat .
Det är lite svårt eftersom han aldrig riktigt drar. Det är inte svårt att hålla honom alls (han ger alltid efter med huvudet för grimskaftet, drar han iväg och bockar har han fortfarande huvudet emot mig) och när han gör saker händer det väldigt plötsligt. Han kan börja små-trava bredvid en och sen pang så slår han upp ett framben och hoppar om en. Jag antar att det måste vara någon liten signal alldeles där innan som jag missar?
Sen är det mer, HUR ska jag säga till honom? Rycka i grimskaft? Backa honom?
Han har även testat en del genom att t.ex. inte vilja gå in i stallet när stallet är tomt. Men då backar han bara och så länge jag håller kvar och inte låter honom vinna det, så ger han sig väldigt snabbt och går utan problem så det känns som om han skulle förstå ganska fort vad det handlar om, om jag bara gör det rätt. Men HUR. :/

Sen allmänt, han är hur snäll som helst att leda in och ut från hagen och nästan vem som helst kan leda han där. När vi gått promenader och han blivit såhär så har jag försökt få han att tänka på annat. T.ex. gå slalom över vägen, mellan träd, stanna, backa, gå hit och sen dit osv så att han inte tänker på bus. Han blir bara så upptrissad om han gör det en gång.
 
Låter lite som min häst beter sig från och till...
Vi har övat VARJE dag med just detta att han ska lyda samt följa mig, s.k ledarskapet. Jätteenkelt att blanda in ledarskapsövningarna i vardagen med hästen, vid ledning till/från hagen, innan ridning, i stallgången, boxen osv. Krävs inte många minuter!
Varje gång jag leder min häst gör vi alltid några lydnadsövningar, gå- stanna - backa osv bara att han ska respektera mig samt veta att de är jag som bestämmer och inte han.
Min unghäst har i alla fall blivit såå mycket lydigare, vänligare och respekterar mig som ledare.
 
Låter lite som min häst beter sig från och till...
Vi har övat VARJE dag med just detta att han ska lyda samt följa mig, s.k ledarskapet. Jätteenkelt att blanda in ledarskapsövningarna i vardagen med hästen, vid ledning till/från hagen, innan ridning, i stallgången, boxen osv. Krävs inte många minuter!
Varje gång jag leder min häst gör vi alltid några lydnadsövningar, gå- stanna - backa osv bara att han ska respektera mig samt veta att de är jag som bestämmer och inte han.
Min unghäst har i alla fall blivit såå mycket lydigare, vänligare och respekterar mig som ledare.
Hihi, sånt tränar vi redan. Han har inga problem med ledarskap, vi brukar nästan alltid leka löst och han följer mig vart jag än går, kommer på inkallning, går iväg när jag säger att han inte får vara vid mig, har aldrig fått bocka och busa vid mig när vi är lös utan då får han genast gå iväg om han försöker. Han är väldigt uppmärksam på just energier och kroppsspråk annars men någonstans brister det när allting runt om blir superkul. :/
Det vi gjort hittills är att så fort han bockar, travar, försöker gå in i min "bubbla" så backar jag honom. Går han snällt och utan att busa så får han långt grimskaft och eftergift. Är det såhär jag ska fortsätta det? Alltid backa honom? Bör jag använda ett längre grimskaft så jag kan sända iväg honom när han bockar eller ska det liksom vara inget bockande punkt? Jag personligen har ingen större koll och finner det väldigt bökigt att hantera ett längre rep eller longeringslina.
 
Hihi, sånt tränar vi redan. Han har inga problem med ledarskap, vi brukar nästan alltid leka löst och han följer mig vart jag än går, kommer på inkallning, går iväg när jag säger att han inte får vara vid mig, har aldrig fått bocka och busa vid mig när vi är lös utan då får han genast gå iväg om han försöker. Han är väldigt uppmärksam på just energier och kroppsspråk annars men någonstans brister det när allting runt om blir superkul. :/
Det vi gjort hittills är att så fort han bockar, travar, försöker gå in i min "bubbla" så backar jag honom. Går han snällt och utan att busa så får han långt grimskaft och eftergift. Är det såhär jag ska fortsätta det? Alltid backa honom? Bör jag använda ett längre grimskaft så jag kan sända iväg honom när han bockar eller ska det liksom vara inget bockande punkt? Jag personligen har ingen större koll och finner det väldigt bökigt att hantera ett längre rep eller longeringslina.
Inget bockande punkt. Jag brukar göra halt som korrigering. Det tycker jag brukar fungera bra. Man ska inte krångla till något i onödan;) Härlig häst du verkar ha:love: Lycka till.
 
Det vi gjort hittills är att så fort han bockar, travar, försöker gå in i min "bubbla" så backar jag honom. Går han snällt och utan att busa så får han långt grimskaft och eftergift. Är det såhär jag ska fortsätta det? Alltid backa honom? Bör jag använda ett längre grimskaft så jag kan sända iväg honom när han bockar eller ska det liksom vara inget bockande punkt?
När min häst har varit pigg av olika anledningar, oftast taggad pga att han stått eller jag inte kunnat motionera som vanligt så har jag aldrig gjort någon stor grej av det pga att det triggar något väldigt. Iallafall reagerade min häst genom att bli ännu mera taggad om jag hade börjat backa och ha mig.

Jag har alltid som regel att hästen aldrig får göra något mot mig eller mitt håll, det är okej att vara pigg och det är okej att småtrava brevid mig. Jag har bara fokus framåt och sålänge han håller avstånd till mig så har jag aldrig gjort någon grej av det.

"Bara" se till att du går vid bogen på hästen så kan inte hästen sparka dig med varken fram eller bakben och du har lite mera kontroll. Kan böja in halsen osv lite lättare om den försöker sticka och liknande. Ett spö kan vara bra att ha med för att hålla fokus rakt fram så inte hästen börjar vända och ha sig.
 
Jag skulle köpa en repgrimma och ledrep,tror dom brukar ligga på 3,7 meter där jag köper dom. Det är den rätta tyngden i dom,och det blir då väldigt lätt att korrigera med bara repet. Reprimma dels för att du blir starkare OM han skulle försöka dra,men också att han ska veta skillnad mellan jobb och vila. Vi använder bara vanlig grimma in och ut från hagen,annars sitter repgrimman på,vid promenader,träning,bus och lek.

Sen skulle jag även ha spö i handen,absolut inte för att slå honom,men använda det som en förlängd arm. Höj spöt när han börjar älga förbi för att visa "Nej! Här går jag och här är min plats!"

När ni väl tagit er till ridbanan skulle jag träna lite enkla basgrejer,som att han ska backa och flytta sig för dig,följa dig oavsett om du går fram,bak eller åt sidorna. Du ska gå med han och inte tvärt om.

Låter som han har väldigt mycket energi,och det kan vara bra att tsnka ur knoppen också och inte bara kroppen. Lika att du går till ridbanan och bara släpper loss han så han får busa,då lär han sig det,och blir så uppgasad av att han snart får kuta runt som en blådåre så det blir bara jobbigare och jobbigare att ta er dit, och framförallt vara där när ni ska börja jobba inför inridning när han tror att ridbanan bara är en stor lekplats/ rastgård.
 
Jag skulle köpa en repgrimma och ledrep,tror dom brukar ligga på 3,7 meter där jag köper dom. Det är den rätta tyngden i dom,och det blir då väldigt lätt att korrigera med bara repet. Reprimma dels för att du blir starkare OM han skulle försöka dra,men också att han ska veta skillnad mellan jobb och vila. Vi använder bara vanlig grimma in och ut från hagen,annars sitter repgrimman på,vid promenader,träning,bus och lek.

Sen skulle jag även ha spö i handen,absolut inte för att slå honom,men använda det som en förlängd arm. Höj spöt när han börjar älga förbi för att visa "Nej! Här går jag och här är min plats!"

När ni väl tagit er till ridbanan skulle jag träna lite enkla basgrejer,som att han ska backa och flytta sig för dig,följa dig oavsett om du går fram,bak eller åt sidorna. Du ska gå med han och inte tvärt om.

Låter som han har väldigt mycket energi,och det kan vara bra att tsnka ur knoppen också och inte bara kroppen. Lika att du går till ridbanan och bara släpper loss han så han får busa,då lär han sig det,och blir så uppgasad av att han snart får kuta runt som en blådåre så det blir bara jobbigare och jobbigare att ta er dit, och framförallt vara där när ni ska börja jobba inför inridning när han tror att ridbanan bara är en stor lekplats/ rastgård.
Jo, vi har ett ledrep men det är så krångligt för mig att hantera det. Det slutar oftast med att han nästan kliver på det osv. Och repgrimma har vi också, men vi har behövt ändra storleken pga hans konstiga huvudform så det har bara blivit liggande.
I nuvarande läge äger jag inget spö, men kanske får leta reda på det. Och ja, vi kan backa, svänga, han flyttar sig utan att behöver röra vid honom osv.
Vi tog oss till ridbanan utan några problem igår genom att backa, svänga lite hit och dit för att påminna honom att "här är jag och du ska uppmärksamma mig" och han började inte ens trava. Men ja, ska fixa klart repgrimman så det blir lite tydligare signaler. Tack! :)
 
Jo, vi har ett ledrep men det är så krångligt för mig att hantera det. Det slutar oftast med att han nästan kliver på det osv. Och repgrimma har vi också, men vi har behövt ändra storleken pga hans konstiga huvudform så det har bara blivit liggande.
I nuvarande läge äger jag inget spö, men kanske får leta reda på det. Och ja, vi kan backa, svänga, han flyttar sig utan att behöver röra vid honom osv.
Vi tog oss till ridbanan utan några problem igår genom att backa, svänga lite hit och dit för att påminna honom att "här är jag och du ska uppmärksamma mig" och han började inte ens trava. Men ja, ska fixa klart repgrimman så det blir lite tydligare signaler. Tack! :)

Det kommer bli kanonbra tillslut ska du se! :) Var rädd om dig bara så inte skadan blir värre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp