Bank och kontanter

MissFideli

Trådstartare
Varför tar inte bankerna kontanter egentligen? Jag trodde i min enfald att det berodde på rån och rånrisk, men läste sen att dom anser att kontanthantering är för dyr. Så vad gäller egentligen?

Jag använder aldrig kontanter själv, så inte tänkt på det tidigare :o
 
Banker lever på och att skinna kunderna på pengar, så allt som kostar pengar är dyrt (enligt dem).

Tillägg: Minska rånrisk och liknande kostar pengar

Ja, men är det kostnaden för rånen som är den primära anledningen? Jag är inte ute efter din åsikt om banker, utan fakta.
 
Kontanter är egentligen billigare än kort (enligt en studie iaf, läte den för längesen o har inte följt ämnet sen dess) OM det är mycket småinköp och affären inte blir rånad. Men blir det större belopp och rånen kommer så blir det dyrt. Man räknar med att en rån kostar minst 100 000 kr (+ bytet).
I övrigt kostar ju kontanter säkerhetssystem, utbildning, transporter, värdepåsar, administration, försäkringar, arbetstid, avtal osv. Sen tar ju värdetransportören en summa.
 
Och nu ska det tydligen snart kosta att ta ut pengar i bankomaten samtidigt som bankerna hänvisar till affären för kontanter :meh: men riskerar inte affärerna att rånas och får inte affären betala för att få kontanter levererat?
 
Och nu ska det tydligen snart kosta att ta ut pengar i bankomaten samtidigt som bankerna hänvisar till affären för kontanter :meh: men riskerar inte affärerna att rånas och får inte affären betala för att få kontanter levererat?
Jo. Och kortföretagen tar avgifter.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 925
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
611
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
399
F
Juridik & Ekonomi Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration för att vi varje månad tar ut en viss...
52 53 54
Svar
1 062
· Visningar
51 084
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp