Banken, kan någon förklara för mig?

Bara så jag förstår dig rätt, man måste alltså ha haft lånet hos den banken ett tag för att hinta om bankbyte? Eller kan jag göra det redan nu? Jag KAN säkert få en bättre ränta någon annan stans, tänker jag. Om jag orkar lägga ner den tiden på att få fram det :D

Du kan ju absolut sondera terrängen hos andra banker redan nu, sannolikheten är stor att nån annan kan ge ett bättre bud och det är inte ens alltid nödvändigt att flytta resten av sitt bankengagemang till den nya banken bara för att du har bolånet där.

Men i mitt fall har jag alltid haft den här banken och mitt relativt stora bolån är garanterat mycket lönsamt för banken även med 128 punkters ränterabatt. Jag kan tänka mig att byta bank om dom har ett riktigt bra erbjudande men det medför ju en hel del meck som jag helst vill slippa, men det säger jag ju såklart inte till banken :p Jag gick ut hårt och sa att om dom inte kan matcha xx% i ränta så byter jag bank, då gick det (nästa för) enkelt att få ner räntan så jag gissar att jag hade kunnat ta i lite till.
 
Du kan ju absolut sondera terrängen hos andra banker redan nu, sannolikheten är stor att nån annan kan ge ett bättre bud och det är inte ens alltid nödvändigt att flytta resten av sitt bankengagemang till den nya banken bara för att du har bolånet där.

Men i mitt fall har jag alltid haft den här banken och mitt relativt stora bolån är garanterat mycket lönsamt för banken även med 128 punkters ränterabatt. Jag kan tänka mig att byta bank om dom har ett riktigt bra erbjudande men det medför ju en hel del meck som jag helst vill slippa, men det säger jag ju såklart inte till banken :p Jag gick ut hårt och sa att om dom inte kan matcha xx% i ränta så byter jag bank, då gick det (nästa för) enkelt att få ner räntan så jag gissar att jag hade kunnat ta i lite till.
Ska absolut kolla med andra banker, gissar också att det blir enklare (för mig) när jag nu vet hur man gör :D

Dock kanske jag inte har lika stark sits som du, jag kommer ju inte låna några stora summor i jämförelse med bostadens värde till exempel. Men värt att försöka!
 
Låna till 1,17% eller 1,28%, inte konstigt marknaden är överhettad, vilken krash det riskera bli att bli om stimulanspolitiken som nu förs resulterar i en inflation med höjda räntor som en del tror.
 
@Fazeem har du kollat vad du får hos Landshypotek? Vi band på 1 år i december, har ränta på ca 1,05%. Man får 0,1% rabatt som medlem i Villaägarna. Vi har inget engagemang hos Landshypotek utöver bolånet.
 
Bara så jag förstår dig rätt, man måste alltså ha haft lånet hos den banken ett tag för att hinta om bankbyte? Eller kan jag göra det redan nu? Jag KAN säkert få en bättre ränta någon annan stans, tänker jag. Om jag orkar lägga ner den tiden på att få fram det :D
Byter du bank efter att ha bundit lånen behöver du betala ränteskillnadskostnad för återstoden av tiden, vilket ofta suddar ut den eventuella vinsten man kan få av att byta bank för några punkter lägre ränta.
 
Byter du bank efter att ha bundit lånen behöver du betala ränteskillnadskostnad för återstoden av tiden, vilket ofta suddar ut den eventuella vinsten man kan få av att byta bank för några punkter lägre ränta.
Jättebra poäng!

Jag har Stabelo, via Avanza. De vann Årets bolån 2020 hos Privata Affärer och erbjuder riktigt bra räntor. Om jag var i dina skor, TS, skulle jag teckna ett obundet bolån med någon och sen ansöka om att flytta det till Stabelo.

https://www.stabelo.se/flytta-bolan/ (Jag får inte betalt för det här ;) men jag älskar dem.)
 
Senast ändrad:
Jättebra poäng!

Jag har Stabelo, via Avanza. De vann Årets bolån 2020 hos Privata affärer och erbjuder riktigt bra räntor. Om jag var i dina skor, TS, skulle jag teckna ett obundet bolån med någon och sen ansöka om att flytta det till Stabelo.

https://www.stabelo.se/flytta-bolan/ (Jag får inte betalt för det här ;) men jag älskar dem.)
Tack för tips! Men måste jag teckna lån med en annan bank och sedan flytta det, eller kan jag ansöka om lån direkt hos Stabelo?
 
Litet OT men... jag binder just nu 455 tkr, ca 25% av bostadens värde, på 5 år till 1,45%. En annan lika stor post löper på 1,29% också över 5 år men inte bundna samtidigt. Jag tror att man får påminna sig om att även 1,51% är jäkligt låg ränta, historiskt sett. Mellan 1985 och 1995 låg femårsräntorna mellan 10-15%, och så sent som 2011 runt 5%.
Det är inte ohyggligt länge sedan som jag jobbade i bank och fick personalrabatt på billånet. 17% ränta.
Det är lätt att tro att dagens ränteläge är "normalränta". Det är den inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 600
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 011
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hur gör folk för att få så låga bolåneräntor? När jag tog mitt bolån så kände pappa en på banken som fixade Swedbanks rörliga ränta och...
Svar
12
· Visningar
1 362
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp