Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Jag vet att de flesta jag känner som är lite skillade vad det gäller IT och IT-säkerhet tycker att banken ska ersätta eftersom bankerna använder sig av system som är så lätta att manipulera. Och att bankerna ska ersätta för att det ska finnas ett incitament för dem att ta tag i frågan.

Fast så länge folk ger ut sina koder så spelar det ju ingen roll hur säkert systemet är. Det kan ju inte heller vara hur krångligt som helst för kunderna att flytta pengar , betala eller whatever för då vill ingen använda systemet.
 
@fio Min bank har ordnat det så att du måste fysiskt vara vid datorn med ditt bank-id för att kunna logga in. Det är en ganska enkel grej som inte alls gör det helt omöjligt att betala eller använda banken på andra sätt.

Givetvis finns det lösningar att hitta, svårare saker har lösts tidigare liksom.
 
Jag tycker helt krasst att en får stå för det själv när en lämnar ut sina koder och uppgifter. Det går ju inte ens att jämföra med andra kortbedrägerier där banken ersätter ens förlust. Själva grundtanken med ett kort är att en ska kunna ta ut pengar och handla på det och kan en inte göra det utan att bli skimmad pga någon annan har manipulerat systemet och att en själv inte varit oaktsam och lämnat ut sina koder så är det ju självklart att banken ska stå för den förlusten.
 
@fio Min bank har ordnat det så att du måste fysiskt vara vid datorn med ditt bank-id för att kunna logga in. Det är en ganska enkel grej som inte alls gör det helt omöjligt att betala eller använda banken på andra sätt.

Givetvis finns det lösningar att hitta, svårare saker har lösts tidigare liksom.

Så du kan inte logga in på mobilt bank id på datorn utan måste ha bank id på fil?
 
Fast så länge folk ger ut sina koder så spelar det ju ingen roll hur säkert systemet är. Det kan ju inte heller vara hur krångligt som helst för kunderna att flytta pengar , betala eller whatever för då vill ingen använda systemet.
Jag tänker att det borde inte vare en stor grej att man med sitt bank-ID scannar sitt vanliga fysiska leg för att en större transaktion ska gå igenom. Den funktionen borde ju gå att utveckla.
 
Om banken skall ersätta alla som blir lurade så kunde ju alla låta sig luras hej vilt och ändå inte riskera något.
Men däremot borde det införas någon form av dubbelverifiering när det gäller större (valfri ?) summa så inte större summor försvinner på en gång
 
Om det skall läggas på hemförsäkringen belastar det direkt alla andra försäkringstagare och premierna är tillräckligt höga som det är. Det skulle också göra att utvecklingen mot säkrare system gick långsammare.

Fast så är det ju om banken ska ersätta också: det läggs på alla andra bank-kunder.
 
Som sagt, jag menar att det ska bedömas och tas fram av människor som har faktiskt spetskompetens på området. Inte av gissande bukefalister som försöker göra en poäng.
Och du vet säkert att det inte finns några experter på området här?

Förutom att vanliga människor i min mening givetvis ska ha rätt till en åsikt (som i allt), något som du tycks ha en del emot.
 
Du måste alltså ha en dator plus din mobil och de måste befinna sig i samma rum?
Det här är ju verkligen toppen! Man säkerställer att bankid befinner sig på samma plats som den som försöker logga in. Så var det ju förr när man inte kunde använda mobilt bankid utan bara bankid på fil.
 
Om det skall läggas på hemförsäkringen belastar det direkt alla andra försäkringstagare och premierna är tillräckligt höga som det är. Det skulle också göra att utvecklingen mot säkrare system gick långsammare.
Du kan inte skapa vattentäta system. Kräv irisavläsning/fingeravtryck och du har folk som tillskansar sig kroppsdelar eller kopierar dem. Krångliga system innebär ofta att folk försöker ta sig runt just för att de är jobbiga. Det finns säkerligen tillräckliga incitament för banker med produktutveckling utifrån bedrägeri som inte beror på mänskliga faktorn såsom att folk lämnar koder mm.
 
Ja, när jag loggar in på internetbanken och använder mobilt bankid så behöver jag scanna-QR koden som visas på datorskärmen för att komma in. Loggar jag in på appen så är det bara mobilt bankid som behövs.

Smart! Särskilt om det sas inte ”hindrar” användning på något vis jmf med vad man kan göra i appen. (Jag har inte använt min internetbank på evigheter får jag erkänna utan använder bara appen)
 
Det här är ju verkligen toppen! Man säkerställer att bankid befinner sig på samma plats som den som försöker logga in. Så var det ju förr när man inte kunde använda mobilt bankid utan bara bankid på fil.

Fast dosan kunde man vara någon annanstans med även innan mobilt BankID kom
 
Smart! Särskilt om det sas inte ”hindrar” användning på något vis jmf med vad man kan göra i appen. (Jag har inte använt min internetbank på evigheter får jag erkänna utan använder bara appen)
Jag tror att när man använder app så är det motsvarande "bankid på fil" som används eftersom de ligger på samma enhet. Jag tror tex inte man kan logga in i appen med hjälp av bankid på annan enhet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp