Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Ah ja. Jag håller med. Skrev samma i ett tidigare inlägg.

(Det är väl typ bara personer som har svårt för teknik som använder dosa idag? Ingen vill väl använda dosa när man kan använda bankid liksom..)
Jag räknar mig inte som att jag har direkta problem med teknik. Dosan är undgänglig för mig eftersom jag av olika skäl behöver kunna använda internetbanken när jag inte är hemma. Kan inte ladda ner och installera fil för att det inte är min dator.
Risken att någon snor dosa+kod från mig jämfört med att de snor kort+kod är väl lika? Båda koderna finns f.ö. enbart i mitt huvud.
 
Jag räknar mig inte som att jag har direkta problem med teknik. Dosan är undgänglig för mig eftersom jag av olika skäl behöver kunna använda internetbanken när jag inte är hemma. Kan inte ladda ner och installera fil för att det inte är min dator.
Risken att någon snor dosa+kod från mig jämfört med att de snor kort+kod är väl lika? Båda koderna finns f.ö. enbart i mitt huvud.
Varför kan du inte använda mobilt bankid?
Bankapp i telefonen?
 
Sen har jag förstått det som att det stora problemet är att pengarna försvinner utomlands och inte går att spåras. Så då borde det väl inte vara omöjligt att försvåra just överföringar till utlandet (utanför EU eller vad man vill) utan att göra transaktioner inom landet bökigare.
 
Men om @MiaMia och jag (och sannolikt fler människor) ser bankdosa som ett fungerande alternativ; finns det då skäl att föreslå bankapp i telefonen?
Det påstods att bankdosa var nödvändigt, vilket jag har svårt att förstå sålänge man äger en smartphone eller kan ha bankid på fil.
Du skrev att du var tvungen att ha bankdosa pga dålig mobiltäckning men det går ju inte ihop eftersom du på något sätt har tillgång till internet för att ens kunna nå banken hemifrån. Då borde du kunna använda bankid på fil om det är en uppkopplad dator du använder till bankärenden.

@MiaMia skrev att hon var tvungen att använda dosan då det inte är möjligt att installera bankid på fil och då undrade jag om hon inte hade tillgång till mobilt bankid.

Dvs jag har inte föreslagit något alls, bara ställt följdfrågor när det har påståtts att dosan varit nödvändig.

Eftersom bankdosorna används i bedrägerier tycker jag personligen att de borde tas bort. Jag kan se att det finns personer som inte klarar av att använda mobilt bank id (svårt med teknik) eller människor som inte har möjlighet att ha bankid (ingen smartphone = troligen också svårt med teknik). Dock borde ju bankid på fil fungera i många av dessa fall.

Att det sen finns folk som skulle kunna använda bankid men inte vill (av oklar anledning eftersom det knappast finns några fördelar med dosan jmfrt med bankid) är ju en annan fråga. Om bankerna av säkerhetsskäl skulle ta bort dosorna så får man ju anpassa sig.
 
Det påstods att bankdosa var nödvändigt, vilket jag har svårt att förstå sålänge man äger en smartphone eller kan ha bankid på fil.
Du skrev att du var tvungen att ha bankdosa pga dålig mobiltäckning men det går ju inte ihop eftersom du på något sätt har tillgång till internet för att ens kunna nå banken hemifrån. Då borde du kunna använda bankid på fil om det är en uppkopplad dator du använder till bankärenden.

@MiaMia skrev att hon var tvungen att använda dosan då det inte är möjligt att installera bankid på fil och då undrade jag om hon inte hade tillgång till mobilt bankid.

Dvs jag har inte föreslagit något alls, bara ställt följdfrågor när det har påståtts att dosan varit nödvändig.

Eftersom bankdosorna används i bedrägerier tycker jag personligen att de borde tas bort. Jag kan se att det finns personer som inte klarar av att använda mobilt bank id (svårt med teknik) eller människor som inte har möjlighet att ha bankid (ingen smartphone = troligen också svårt med teknik). Dock borde ju bankid på fil fungera i många av dessa fall.

Att det sen finns folk som skulle kunna använda bankid men inte vill (av oklar anledning eftersom det knappast finns några fördelar med dosan jmfrt med bankid) är ju en annan fråga. Om bankerna av säkerhetsskäl skulle ta bort dosorna så får man ju anpassa sig.

Ja, jag skulle antagligen kunna ha bank-ID på fil på datorn hemma. Men de gånger jag behöver komma in i banken när jag inte är hemma (någon annans dator, exempelvis bilsäljarens i höstas) kan jag ju inte ha med mig bank-ID i de datorerna. Alltså problem.
Och visst, det vore tänkbart att ha mobilt bank-ID för de gångerna och bank-ID på fil när jag är hemma men jag ser inte att det finns fördelar med de alternativen jämfört med en dosa som jag tar med mig när jag behöver den.

dosan i sig är inte en större risk än bank-ID. Det beror på handhavandet.
Och då är vi ju tillbaka i trådstarten.
Om man lämnar ut sina inloggningsuppgifter så finns det risker med bank på internet.
Om man inte lämnar ut sina inloggningsuppgifter så är problemen små.
 
Varför kan du inte använda mobilt bankid?
Bankapp i telefonen?
Men hur menar du att den är säkrare egentligen. Jag kanske har missat något, men sist jag kollade så fattade jag inte som att det behövdes mer än kod (eller motsvarande) för att använda den om man fått tag på någons telefon. Och då är det fortfarande sno pryl+kod som är kriteriet för att någon obehörig ska kunna använda den, eller?
Skillnaden då är att telefonen använder jag på ett annat sätt, har med överallt, plockar upp och mer ur väska och labbar runt mycket mer med ute bland folk=större stöldrisk. Och den som ev. kommer åt mobila IDt kan göra väldigt mycket mer än någon som får tag på bankdosan=större konsekvenser. Så jag ser det bara som större risk, utan någon nytta som är värt det (i alla fall för min del).
Men som sagt, kan ha ändrats något sedan jag kollade sist...
 
Ja, jag skulle antagligen kunna ha bank-ID på fil på datorn hemma. Men de gånger jag behöver komma in i banken när jag inte är hemma (någon annans dator, exempelvis bilsäljarens i höstas) kan jag ju inte ha med mig bank-ID i de datorerna. Alltså problem.
Och visst, det vore tänkbart att ha mobilt bank-ID för de gångerna och bank-ID på fil när jag är hemma men jag ser inte att det finns fördelar med de alternativen jämfört med en dosa som jag tar med mig när jag behöver den.

dosan i sig är inte en större risk än bank-ID. Det beror på handhavandet.
Och då är vi ju tillbaka i trådstarten.
Om man lämnar ut sina inloggningsuppgifter så finns det risker med bank på internet.
Om man inte lämnar ut sina inloggningsuppgifter så är problemen små.
Jag pratar självklart om hur man skulle kunna underlätta säkerheten för de personer som ändå utsätts för bedrägerier. Från mitt perspektiv har det liksom prio över att enstaka personer inte vill ändra sitt inloggningssätt.
 
Det är ju generellt tryggare att använda kortköp med chip + pinkod. Ökningen av maxsumma sker ju dessutom efter identifiering med bankid.
För ett bedrägeri då så ska jag ha:
- Lämnat ut personnummer
- Lämnat ut min kod till mobilt bankid
- Lämnat ut min telefon där mitt bankid finns installerat
- Lämnat ut mitt kontokort
- Lämnat ut min pinkod
- Bedragaren ska använda min telefon, mitt personnummer, min bankid-kod först för att ringa banken och höja min gräns en specifik dag
- Använda mitt kort den valda dagen för att dra en jättesumma

Jag kan nog tycka att det är ganska säkert ändå. Det är ju inga överföringar involverade.

Ja, men dosan blir osäker eftersom man inte kan sätta upp "regler" för den. Bankid och liknande går ju att styra tekniskt, tex då som de exempel som kommit upp gällande att bankid och app ska finnas på samma enhet eller att man skannar en kod för att säkerställa att man befinner sig på samma plats.

Dosan är uppenbarligen ett riskmoment.

Ja eller säga till person x att "nu godkänner du på bankid". Idag tar de varken över telefoner eller koder, folk knappar gladeligen in koderna själva och ger ut.

Att sno dosan är knöligt och ineffektivt, men INGET säkrar mot folk som själva ger ut sin information.
 
Men hur menar du att den är säkrare egentligen. Jag kanske har missat något, men sist jag kollade så fattade jag inte som att det behövdes mer än kod (eller motsvarande) för att använda den om man fått tag på någons telefon. Och då är det fortfarande sno pryl+kod som är kriteriet för att någon obehörig ska kunna använda den, eller?
Skillnaden då är att telefonen använder jag på ett annat sätt, har med överallt, plockar upp och mer ur väska och labbar runt mycket mer med ute bland folk=större stöldrisk. Och den som ev. kommer åt mobila IDt kan göra väldigt mycket mer än någon som får tag på bankdosan=större konsekvenser. Så jag ser det bara som större risk, utan någon nytta som är värt det (i alla fall för min del).
Men som sagt, kan ha ändrats något sedan jag kollade sist...

Jag tror man pratar om olika risker?

Risk: att någon stjäl prylar nödvändiga att logga in samt kommer åt koderna

Risk: att någon lurar företrädelsevis en äldre att använda pryl för att på så sätt logga in på en dator som är någon annanstans

Risk: att någon lurar företrädelsevis en äldre att ge ut koder som krävs

För med BankID samt internetbank som INTE kräver att dator + legitimeringssystem är på samma ställe behöver man INTE varken stjäla prylar eller lura av koder. Man behöver enbart lura utsatte att använda BankID för att identifiera sig emot banken. I det exemplet är dosa säkrare för där behöver man ange kod.

Så finns ett antal olika risker kopplade till olika sätt att luras

Alla bygger dock på att det endera INTE är krav på att identifieringsverktyget är på samma enhet som man loggar in på, eller att man gett ut koder.

Men när ”Nisse från banken” ringer och ber Kurt 80 år att legitimera sig via BankID mot banken kan ”Nisse” få tillgång till Kurts internetbank utan att stulit en enda pryl eller ha fått en enda kod.
 
Men hur menar du att den är säkrare egentligen. Jag kanske har missat något, men sist jag kollade så fattade jag inte som att det behövdes mer än kod (eller motsvarande) för att använda den om man fått tag på någons telefon. Och då är det fortfarande sno pryl+kod som är kriteriet för att någon obehörig ska kunna använda den, eller?
Skillnaden då är att telefonen använder jag på ett annat sätt, har med överallt, plockar upp och mer ur väska och labbar runt mycket mer med ute bland folk=större stöldrisk. Och den som ev. kommer åt mobila IDt kan göra väldigt mycket mer än någon som får tag på bankdosan=större konsekvenser. Så jag ser det bara som större risk, utan någon nytta som är värt det (i alla fall för min del).
Men som sagt, kan ha ändrats något sedan jag kollade sist...
Bankid kan man ju tekniskt göra säkrare så att det inte fungerar att bara komma över någons personuppgifter och kod. Exempel på det har ju getts i tråden tidigare.
Bedrägerierna handlar ju om att människor tror att de pratar med banken och därför lämnar ut uppgifter. Sådana bedrägerier kan undvikas genom säkra lösningar med bankid.

Dosan kan liksom inte göras säkrare direkt. Den bygger på att man håller sina uppgifter för sig själv.

Att folk skulle sno ens telefon + komma över både personnummer och koder är ju något helt annat än det som diskuteras i tråden.
 
men kommer du in på bankens sida kommer du ju in på bankid?
Nej.
För banken kommer jag in på via datorn, inte mobilen. Mobilens internet är i stort sett icke fungerande hemma.
Och det händer att jag använder internetbanken på andra datorer än min egen.

Ändring: sedan kan man tycka att det är konstigt att det finns delar av Sverige där man i stort sett inte kan använda mobiler, varken till att prata i eller använda internet på.
 
Sen har jag förstått det som att det stora problemet är att pengarna försvinner utomlands och inte går att spåras. Så då borde det väl inte vara omöjligt att försvåra just överföringar till utlandet (utanför EU eller vad man vill) utan att göra transaktioner inom landet bökigare.

De är ju inte plättlätta idag heller. Men gör man det knöligt för skickliga bedragare kommer det bli snudd på omöjligt för gemene, icke superkunniga man.
 
Ah ja. Jag håller med. Skrev samma i ett tidigare inlägg.

(Det är väl typ bara personer som har svårt för teknik som använder dosa idag? Ingen vill väl använda dosa när man kan använda bankid liksom..)
Har precis bytt bank och då behövt använda dosa för att kunna aktivera nytt kort, nytt bankid, ny swish, ändra personlig kod mm. Känner inte att jag har svårt för teknik direkt, men om du vill generalisera...
 
Smart! Särskilt om det sas inte ”hindrar” användning på något vis jmf med vad man kan göra i appen. (Jag har inte använt min internetbank på evigheter får jag erkänna utan använder bara appen)
Använder också bara appen egentligen, men om jag vill läsa personliga meddelanden, aktivera nytt kort, bank-id mm så behövs dosan.
 
Jag pratar självklart om hur man skulle kunna underlätta säkerheten för de personer som ändå utsätts för bedrägerier. Från mitt perspektiv har det liksom prio över att enstaka personer inte vill ändra sitt inloggningssätt.

Anledningen till att bedrägerier sker via dosa är att de personerna inte har bankid. Förfarandet är exakt likadant och inget som bank id hindrar. De ringer dig, du klickar in, de kommer åt ditt konto.
Att kräva bankid på samma manick är inte så smart. jag använder tex bara jobbets dator, vill inte ladda ned bankid där. Men alla myndigheters sidor är inte optimala, de är ibland lättare att se på dataskärmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp