Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

kryddelydd

Trådstartare
Svårt att skapa en bra rubrik.

Men nu rapporteras det än en gång om en äldre person som blivit uppringd och ombetts att lämna ut koder via bankdosa.
Den person jag nu tänker på, Iris 72 år, har blivit av med 200.000kr och banken vill inte ersätta henne eftersom hon själv lämnat ut koderna.

Ska individen själv ta konsekvenserna av att själv lämna ut uppgifterna, eller ska vi alla bankkunder ersätta? Nu när det beskrivits i nyheter väldigt många gånger, och bankerna har information redan på startsidan att man inte ska lämna ut koder och personnummer så är det ju svårt att hävda att man inte förstått att man inte kunde bli lurad?
För om banken ska ersätta, så är det ju alla andra kunderna, de som inte låtit sig luras, som får betala?

(att det är fel att ringa och lura/locka folk att lämna ifrån sig koder, är ju inget att diskutera)
 
Jag tycker att det här är en jättesvår fråga. Och mitt svar blir på något vis att nej, bankerna ska inte ersätta men vi behöver göra om systemet med bank-id och swish och alla dessa överföringar så att man inte kan tömma konton på det vis som sker i dag. Och nej, jag är ingen expert på området så jag kommer inte presentera nån form av strategi för det. Men så tänker jag i alla fall.

Jag tycker att det är vansinnigt att det är så lätt att föra över pengar hursomhelst. I många länder finns det spärrar som går in om det är en märklig överföring och något liknande bör kunna göras här. Eller nån form av väntetid om det är en summa över X kronor som kräver att man godkänner i två led eller så.

Och jag tycker djupt synd om alla som blivit lurade. Många känner en oerhörd skam och mår fruktansvärt dåligt, ovanpå det faktum att de många gånger förlorat alla sina besparingar.
 
Nej, lite ansvar får väl individen själva ha.
Annars skulle vemsomhelst kunna hävda att nån telefonnisse har ringt upp om koderna och begära pengar. Det är väl himla tydligt att koderna är personliga oavsett om telefonnissen säger sig ringa från SEB, Nordea eller nån annan bank.
 
Det är lite klurigt, jag kan tycka att folk behöver börja tänka till och inte gå på vad som helst, skulle hon ha gett sina guldsmycken till någon som hävdade att de var från en guldsmed så skulle vi inte anse att guldsmeden skulle betala. Tekniken kanske har gått för fort fram och människor inte riktigt har förstått vad tekniken innebär. Att aldrig lämna ut koderna via telefon är något som bankerna ständigt tjatar om, ändå gör folk det och sen blir sura för att de blir av med pengarna. Lite som att lämna bilnycklarna i bilen och sen sura över att någon har stulit bilen och tycka att bilfirman ska ersätta dem. :cautious:
 
Att aldrig lämna ut koderna via telefon är något som bankerna ständigt tjatar om, ändå gör folk det och sen blir sura för att de blir av med pengarna.
Fast de "surar" inte. Det du gör är att förminska deras upplevelse något helt enormt. De här bedragarna riktar sig speciellt till äldre som inte förstått tekniken och som är lättare att övertyga. De äldre kan bli oroliga och förvirrade eller helt enkelt tro på att det är någon från banken. När de senare får veta att det blivit avlurade alla sina pengar blir de många gånger förstörda - jag har talat med äldre som inte längre törs sova hemma själva eftersom de nu känner en sån stark otrygghet efter att ha blivit lurade. De är rädda och de skäms och de mår oerhört dåligt.

Jag tycker din inställning är oempatisk och småaktig. Du har uppenbarligen inte förståelse för vad den här gruppen brottsoffer går igenom.
 
Fast de "surar" inte. Det du gör är att förminska deras upplevelse något helt enormt. De här bedragarna riktar sig speciellt till äldre som inte förstått tekniken och som är lättare att övertyga. De äldre kan bli oroliga och förvirrade eller helt enkelt tro på att det är någon från banken. När de senare får veta att det blivit avlurade alla sina pengar blir de många gånger förstörda - jag har talat med äldre som inte längre törs sova hemma själva eftersom de nu känner en sån stark otrygghet efter att ha blivit lurade. De är rädda och de skäms och de mår oerhört dåligt.

Absolut.
Samtidigt är ju 72 inte så gammalt "idag".
72 är åldern på den specifika individ som beklagar sig i media just idag.
Och jag tänker ju också att det där med orolig, förvirrad, tro att någon är från banken - ja och nej. Tro att det är någon från banken är idag otillåtet naivt utifrån hur mycket som rapporteras om sådana här bedrägerier.
orolig och förvirrad - ja men kanske inte den genomsnittliga 72-åringen idag. Men det är klart att sannolikheten att lura en förvirrad person (jag tänker nu dement) ökar ju äldre människor man ger sig på.

Och nej, frågan är inte enkel och din tanke i ditt första svar håller jag med om: banken ska inte betala, men vi borde göra det lite krångligare att ta ut pengar.

Jag är trög och långsam i mycket som handlar om teknik - långsam att använda tekniken.
Swish ser jag som något väldigt praktiskt, men har ändå inte skaffat det.
Och det finns ju skäl att låta bli, exempelvis risken att någon kan tömma kontot om man tappar bort sin telefon (och jag har inte mobilt bank-id heller).
 
Lämnar man ut de uppgifter som behövs för att någon annan ska logga in och ha fritt fram att sno ens pengar, så tycker jag Inte att banken ska ersätta.

Det har stått såpass mycket -både i gammelmedia och på nätet- om att man under inga omständigheter ska lämna ut sina bankkoder osv att det ingen kan ha missat det, såvida de inte bor under en sten.

Självklart är det synd om de som blir lurade och av med en massa pengar, men det är ju de själva som möjliggjort stölden.
 
Swish ser jag som något väldigt praktiskt, men har ändå inte skaffat det.
Och det finns ju skäl att låta bli, exempelvis risken att någon kan tömma kontot om man tappar bort sin telefon (och jag har inte mobilt bank-id heller).
Du kopplar ju Swish till ett konto. Du behöver ju inte ha swish kopplat till ditt sparkonto där du har flera 100 tusen sparade pengar.
Men mobilt bank-id måste du ha då.
 
@kryddelydd Jag tänkte inte försöka, baserat på nåt jag läst i media, utvärdera den här personens mentala hälsa. Jag talar generellt om den här gruppen brottsoffer.

Men absolut behöver bankerna sätta in någon form av ytterligare säkerhetsssytem. Som sagt, man har det i andra länder så det bör inte vara omöjligt att ha även här.
 
Jag tycker att det här är en jättesvår fråga. Och mitt svar blir på något vis att nej, bankerna ska inte ersätta men vi behöver göra om systemet med bank-id och swish och alla dessa överföringar så att man inte kan tömma konton på det vis som sker i dag. Och nej, jag är ingen expert på området så jag kommer inte presentera nån form av strategi för det. Men så tänker jag i alla fall.

Jag tycker att det är vansinnigt att det är så lätt att föra över pengar hursomhelst. I många länder finns det spärrar som går in om det är en märklig överföring och något liknande bör kunna göras här. Eller nån form av väntetid om det är en summa över X kronor som kräver att man godkänner i två led eller så.

Och jag tycker djupt synd om alla som blivit lurade. Många känner en oerhörd skam och mår fruktansvärt dåligt, ovanpå det faktum att de många gånger förlorat alla sina besparingar.

Fast såna spärrar finns. Tex swish har en startgräns på ca 5 000, sen kan du ändra den manuellt till högre.
Här hade 2 steg inte hjälpt då personen lämnat ut all info, använder man sin dosa och ger ut koderna plus personnummer plus lösenkod så har man gått förbi alla säkerhetsspärrar. Enda sättet att komma runt det är att vi istället har leg+ fysisk närvaro på ett kontor för att få ta ut pengar. Tror få av oss vill tillbaka dit.
 
@kryddelydd Jag tänkte inte försöka, baserat på nåt jag läst i media, utvärdera den här personens mentala hälsa. Jag talar generellt om den här gruppen brottsoffer.

Men absolut behöver bankerna sätta in någon form av ytterligare säkerhetsssytem. Som sagt, man har det i andra länder så det bör inte vara omöjligt att ha även här.

Nej, jag försöker inte heller utvärdera individens mentala hälsa.
Det var tänkt som reflektion kring att "äldre" många gånger faktiskt inte är så ovana tekniken som man kan låta påskina. Många människor i ålder upp till 75-80 år är idag väldigt "med" i samhällsdebatten och väldigt aktiva. Så att se gruppen "äldre" som en extra sårbar grupp som liksom inte behöver ha ansvar för hur man själv använder den teknik man installerat i sina elektronsika pryttlar håller inte hela vägen ut tänker jag.
Och nej, jag läser inte in i dina texter att du menar att de som låtit sig luras inte har ansvar för sina handlingar.
Mitt inlägg var utifrån det du skrev om förvirrade; de flesta människor i Iris åldersgrupp är inte förvirrade utan fullt beslutskapabla.
 
Fast såna spärrar finns. Tex swish har en startgräns på ca 5 000, sen kan du ändra den manuellt till högre.
Ja, det är jag medveten om. Det tar typ 30 sek dock att gå in och ändra den till 150'. Men mitt inlägg handlade inte specifikt om swish utan överföringar med bank-id generellt.
 
Fast såna spärrar finns. Tex swish har en startgräns på ca 5 000, sen kan du ändra den manuellt till högre.
Här hade 2 steg inte hjälpt då personen lämnat ut all info, använder man sin dosa och ger ut koderna plus personnummer plus lösenkod så har man gått förbi alla säkerhetsspärrar. Enda sättet att komma runt det är att vi istället har leg+ fysisk närvaro på ett kontor för att få ta ut pengar. Tror få av oss vill tillbaka dit.

Nej, det är sant att det är spärrat.
Jag köpte en bil i höstas, för 140000kr. Jag skulle betala den kontant via internetbanken. Det gick inte att betala hela bilen på en gång, eftersom det inte gick att överföra mer än 100.000kr per dygn.
Som tur var, var det OK för säljaren att jag överförde de sista 40000kr dagen efter, och de fick snabbt bekräftelse (gick fort med överföring eftersom vi hade samma bank; och de hade sett att beloppet fanns på mitt konto).
Så spärrar finns (även om 100000kr också är för mycket för att bli av med).
 
Swish har ju infört en ny spärr för att undvika just dessa situationer:
För att godkänna en Swish-betalning och för att komma åt din betalningshistorik behöver du numera ha appen för BankID på samma enhet som Swish. Det är ett krav som vi har för att kunna öka säkerheten för våra användare.

Men de gamla bankdosorna är ju värre. Det är ju lättare att öka säkerheten på ny teknik än gammal..

Jag tycker frågan är jättesvår. På ett sätt är det ju väldigt tydligt idag med info överallt om att man inte ska lämna ut koder, men samtidigt måste man ha förståelse för att det ändå är bedrägeri det handlar om.
Lutar nog ändå åt att det bör ersättas. Bankerna borde väl kunna ha försäkringar som går in?
 
Är det verkligen de andra bankkunderna som får betala?

Med tanke på hur stor vinst bankerna går med så borde de ersätta ur vinstkassan anser jag. Kanske blir de motiverade till att införa någon slags betalningsspärr då.

Varifrån tror du bankens vinster kommer?
Aldrig från avgifter från kunderna, alternativt räntelägen för in- och utlån?

Men du anser att det är banken som ska bära det ekonomiska ansvaret för att individen är naiv och lämnar ut alla koder?
Motivera gärna varför det är bankens ansvar! :)
 
Är det verkligen de andra bankkunderna som får betala?

Med tanke på hur stor vinst bankerna går med så borde de ersätta ur vinstkassan anser jag. Kanske blir de motiverade till att införa någon slags betalningsspärr då.
Ska tant Iris begränsa för oss andra då menar du ? Hur ska vi göra när vi vill betala en bil för 200 000 ? Måste vi gå till ett bankkontor som knappt finns eller är öppet numera?
 
@MiniLi Vad bra att de ändrat det! När jag ska logga in på min bank nuförtiden på datorn måste jag också scanna CR-koden på skärmen med min bankid-app för att komma in. Det är också en bra grej tycker jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp