Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Har precis bytt bank och då behövt använda dosa för att kunna aktivera nytt kort, nytt bankid, ny swish, ändra personlig kod mm. Känner inte att jag har svårt för teknik direkt, men om du vill generalisera...
Jag trodde det var uppenbart att jag syftade på att använda dosa istället för att använda bankid. Självklart syftade jag inte på situationer där det inte ens går att använda bankid.
 
Nej.
För banken kommer jag in på via datorn, inte mobilen. Mobilens internet är i stort sett icke fungerande hemma.
Och det händer att jag använder internetbanken på andra datorer än min egen.

Ändring: sedan kan man tycka att det är konstigt att det finns delar av Sverige där man i stort sett inte kan använda mobiler, varken till att prata i eller använda internet på.

ja märkligt att datorn kan koppla upp wifi men inte mobilen? låter som fel i din utrustning.
 
så det förhindrar inte bedrägerier, går ju att göra via telefonen.
Men har du missat att jag aldrig hävdat att jag har en felfri lösning? Jag bara förklarade hur det funkar på datorn med min bank och att det uppenbarligen går att hitta strategier för de olika inloggningssätten för att försöka minska bedrägerierna.

Läs mitt första inlägg igen, du verkar ha missförstått vad jag skrivit.

Jag tycker bara att du tänker väldigt snävt. Givetvis kan en person med rätt kompetens arbeta fram en bra lösning. Men jag är inte den - jag jobbar med brottsoffer, inte IT-säkerhet.
 
Anledningen till att bedrägerier sker via dosa är att de personerna inte har bankid. Förfarandet är exakt likadant och inget som bank id hindrar. De ringer dig, du klickar in, de kommer åt ditt konto.
Att kräva bankid på samma manick är inte så smart. jag använder tex bara jobbets dator, vill inte ladda ned bankid där. Men alla myndigheters sidor är inte optimala, de är ibland lättare att se på dataskärmen.
Det har ju skrivits om smidiga lösningar för detta i tråden. En bank kräver idag att man säkerställer att dator och bankid befinner sig på samma plats genom att man skannar en kod.
 
Jo men du skrev att den var onödig. Det är den inte, särskilt som rätt många byter mobilt typ varje/vartannat år. När skärmen spricker är dosan räddningen.
Nu argumenterar du för saker jag aldrig har skrivit om. Jag har hela tiden skrivit om vardaglig användning när man ska logga in på banken.
 
Men har du missat att jag aldrig hävdat att jag har en felfri lösning? Jag bara förklarade hur det funkar på datorn med min bank och att det uppenbarligen går att hitta strategier för de olika inloggningssätten för att försöka minska bedrägerierna.

Läs mitt första inlägg igen, du verkar ha missförstått vad jag skrivit.

Jag tycker bara att du tänker väldigt snävt. Givetvis kan en person med rätt kompetens arbeta fram en bra lösning. Men jag är inte den - jag jobbar med brottsoffer, inte IT-säkerhet.

Jag tycker du tänker väldigt snävt. Som om det fanns en superenkel lösning, du vet iofs inte vilken, men nån asbra som förhindrar folk från att praktiskt taget ge bort nyckeln till en bedragare.
 
Du får fortfarande internet till datorn på nåt sätt. Du har då valt att inte ha internet trådlöst utan via kabel. Det är inte fel på internet utan ditt val att begränsa det.
Nej, inte helt.
Jag har faktiskt trådlöst internet med förstärkare via Net1. Av och till dålig tillgång även där, men det fungerar för det mesta.
Nej, jag har inte påstått att det är fel på internet?
Jag har beskrivit att jag inte har mobiltäckning.
När jag hade via uttag med Telia, fungerade det inte alls. Min fasta telefon är "dödad" pga för dåliga ledningar.
Fiber är inte aktuellt där jag bor.
 
Det har ju skrivits om smidiga lösningar för detta i tråden. En bank kräver idag att man säkerställer att dator och bankid befinner sig på samma plats genom att man skannar en kod.

Vilket jag beskrev är rätt osmidigt tex. Mobila sidor är oftast anpassade, ladda ned bankid på arbetsdator är inte optimalt.
 
Nej, inte helt.
Jag har faktiskt trådlöst internet med förstärkare via Net1. Av och till dålig tillgång även där, men det fungerar för det mesta.
Nej, jag har inte påstått att det är fel på internet?
Jag har beskrivit att jag inte har mobiltäckning.
När jag hade via uttag med Telia, fungerade det inte alls. Min fasta telefon är "dödad" pga för dåliga ledningar.
Fiber är inte aktuellt där jag bor.

Så datorn kan läsa det trådlösa men mobilen klarar inte det? eller vad menar du? mobilen behöver inte täckning, den kan gå endast via wifi.
 
Jag tycker du tänker väldigt snävt. Som om det fanns en superenkel lösning, du vet iofs inte vilken, men nån asbra som förhindrar folk från att praktiskt taget ge bort nyckeln till en bedragare.

Ja, för det är ju detta som är kärnan i problemet: människor lämnar ut uppgifter som gör att fel person kan ta sig in i internetbanken. Antingen via dosa eller luras att använda bankID.

Jag tror egentligen inte att varken det ena eller andra alternativet är säkrare i sig: det handlar om handhavandefel.
 
Jag trodde det var uppenbart att jag syftade på att använda dosa istället för att använda bankid. Självklart syftade jag inte på situationer där det inte ens går att använda bankid.
Okej, uppenbart tyckte jag inte att det var.
Jag har ingen privat mobil utan får använda jobbmobilen privat, likaså så har jag ingen privat dator eller ipad heller och rent krasst så kunde det ju vara så att jag inte vill ha mobilt bankid på jobbmobilen och kanske inte heller på fil på jobbdatorn. Då hade dosan varit enda alternativet om jag inte gick och köpte en mobil endast för att ha mobilt bankid mm.
 
vad menar du är säkrare med bankid? om nån ringer person x, "logga in här". vad gör bankid säkrare? kontra en dosa?
Men snälla kan du läsa tråden istället för att skriva en massa kommentarer och frågor som är helt på sidan av?

Sammanfattning:
- Dosor har använts i bedrägeriförsök
- Det finns väldigt små möjligheter att hindra detta kring just dosorna
- Det finns idag säkerhetsproblem med bankernas lösningar. Bankerna hanterar detta lite olika.
- Det finns möjligheter att säkra upp mot just dessa typer av bedrägerier med mobilt bankid genom tekniska lösningar
- Två lösningar som har nämnts i tråden utifrån att de används idag av viss bank och tex swish - att bankid och app måste finnas på samma enhet ELLER att man garanterar att bankid och enhet finns på samma fysiska plats genom att man skannar en kod.

Det vi pratar om är alltså att undvika att personer ska kunna logga in med hjälp av ens uppgifter på annan plats.
Det du beskriver kan ju inte hända med de två lösningarna som nämnts i tråden.
 
Okej, uppenbart tyckte jag inte att det var.
Jag har ingen privat mobil utan får använda jobbmobilen privat, likaså så har jag ingen privat dator eller ipad heller och rent krasst så kunde det ju vara så att jag inte vill ha mobilt bankid på jobbmobilen och kanske inte heller på fil på jobbdatorn. Då hade dosan varit enda alternativet om jag inte gick och köpte en mobil endast för att ha mobilt bankid mm.
Ja om du väljer att använda jobbtelefonen privat men inte vill ha bankid på den så är ju det ditt val.
Hade dosan försvunnit hade du fått välja mellan att ha bankid på jobbtelefonen eller skaffat en privat telefon.
 
Jag tycker du tänker väldigt snävt. Som om det fanns en superenkel lösning, du vet iofs inte vilken, men nån asbra som förhindrar folk från att praktiskt taget ge bort nyckeln till en bedragare.
Jag tycker din ton är oerhört tråkig faktiskt. Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att hacka så hårt på mig och försöka avkräva mig svar på saker jag redan sagt att jag inte har svar på? Givetvis finns det människor som är bättre lämpade än jag på att lösa IT-problem, det säger sig ju självt? Och varenda person jag känner som faktiskt kan ämnet säger att det finns massvis att göra. Jag litar mer på dem än på min egna förståelse för vad som kan göras.

Nu betackar jag mig för fler snäsiga och spydiga inlägg från dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp