Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Men snälla kan du läsa tråden istället för att skriva en massa kommentarer och frågor som är helt på sidan av?

Sammanfattning:
- Dosor har använts i bedrägeriförsök
- Det finns väldigt små möjligheter att hindra detta kring just dosorna
- Det finns idag säkerhetsproblem med bankernas lösningar. Bankerna hanterar detta lite olika.
- Det finns möjligheter att säkra upp mot just dessa typer av bedrägerier med mobilt bankid genom tekniska lösningar
- Två lösningar som har nämnts i tråden utifrån att de används idag av viss bank och tex swish - att bankid och app måste finnas på samma enhet ELLER att man garanterar att bankid och enhet finns på samma fysiska plats genom att man skannar en kod.

Det vi pratar om är alltså att undvika att personer ska kunna logga in med hjälp av ens uppgifter på annan plats.
Det du beskriver kan ju inte hända med de två lösningarna som nämnts i tråden.

Jag läser vad du skriver och besvarar de också. Ja, 2 förslag har givits men inget av de är klockrena, det finns besvär med dem också.

Problemet är inte dosan, problemet är folks dåliga förståelse för vad de har i händerna. "alla" vet att du inte ger ut koden till ditt bankkort och låter nån ta det. På samma sätt borde koden till dosan vara hemlig.

Du kommer heller inte ifrån dosan då den krävs för att ladda ned bankid, dvs personen som blir bedragen måste ha dosan hemma oavsett.
 
Jag tycker din ton är oerhört tråkig faktiskt. Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att hacka så hårt på mig och försöka avkräva mig svar på saker jag redan sagt att jag inte har svar på? Givetvis finns det människor som är bättre lämpade än jag på att lösa IT-problem, det säger sig ju självt? Och varenda person jag känner som faktiskt kan ämnet säger att det finns massvis att göra. Jag litar mer på dem än på min egna förståelse för vad som kan göras.

Nu betackar jag mig för fler snäsiga och spydiga inlägg från dig.

? Du skrev att jag tänker snävt, jag svarade dig och nu beskyller du mig?
Du sitter och säger att dagens sätt är kasst, att det minsann finns bättre lösningar, nån annan måste bara hitta på dem.

Det är enkelt att rädda världen om nån annan vet hur och får utföra arbetet...
 
Men hur menar du att den är säkrare egentligen. Jag kanske har missat något, men sist jag kollade så fattade jag inte som att det behövdes mer än kod (eller motsvarande) för att använda den om man fått tag på någons telefon. Och då är det fortfarande sno pryl+kod som är kriteriet för att någon obehörig ska kunna använda den, eller?
Skillnaden då är att telefonen använder jag på ett annat sätt, har med överallt, plockar upp och mer ur väska och labbar runt mycket mer med ute bland folk=större stöldrisk. Och den som ev. kommer åt mobila IDt kan göra väldigt mycket mer än någon som får tag på bankdosan=större konsekvenser. Så jag ser det bara som större risk, utan någon nytta som är värt det (i alla fall för min del).
Men som sagt, kan ha ändrats något sedan jag kollade sist...
Du har förhoppningsvis lösenordsskydd (eller fingeravtryck) på mobilen samt lösenord för bank-id. Det finns endast lösenkod på bankdosan. Kommer man sen åt ditt bankkonto så har man i princip ett mobilt bank-id om man önskar.
 
<snip>
Och iaf på min bank krävs det ett personligt telefonsamtal för detta, inget man kan göra i appen.
<snip>

For storre uttag och annat liknande maste jag ringa upp min bank, fran mitt telefonnummer, eller ga in pa ett bankkontor.

Jag skickade over $35, sa ingen stor summa, till vad jag trodde var min son fran nagot som jag uppfattar ungefar lika dant som swish, men det var banken's egen app.
Det visade sig att jag skrev en siffra fel pa telefonnumret sa det gick till nagon annan, men banken fixade det och jag fick tillbaka pengarna i gar. Hade det inte varit deras app hade det nog inte gatt att fa det tillrattalagt.

SJALVKLART maste vi se till att fixa system sa att aven "Tant Iris" som inte forstar sig pa nyare teknik kan vara trygg och inte bli lurad sa latt.
Jag fick ett samtal fran "Department of Justice" dar nagon mycket vanlig manniska ville hjalpa mig att inte aka i fangelse for att jag lurat staten pa skatt. Personen bad mig ringa tillbaka och forsakra mig om att det var legit innan jag betalade (jag tror det var) $5000. eller $10,000.

Jag korde i och for sig bil nar jag fick samtalet, men det tog mig ett par minuter efter att jag avslutat samtalet innan jag forstod exact vad som pagick. Hade jag varit hemma hade jag nog ringt till en av sonerna (och fatt skammas) och fragat dem vad det kunde vara.
Jag ar ganska tech savvy for att vara "tant" och har rest runt i varlden tillrackligt for att vara misstanksam, jag kan mycket val forsta att manga, framfor allt aldre och de som inte forstar technology, blir lurade.
 
Men snälla kan du läsa tråden istället för att skriva en massa kommentarer och frågor som är helt på sidan av?

Sammanfattning:
- Dosor har använts i bedrägeriförsök
- Det finns väldigt små möjligheter att hindra detta kring just dosorna
- Det finns idag säkerhetsproblem med bankernas lösningar. Bankerna hanterar detta lite olika.
- Det finns möjligheter att säkra upp mot just dessa typer av bedrägerier med mobilt bankid genom tekniska lösningar
- Två lösningar som har nämnts i tråden utifrån att de används idag av viss bank och tex swish - att bankid och app måste finnas på samma enhet ELLER att man garanterar att bankid och enhet finns på samma fysiska plats genom att man skannar en kod.

Det vi pratar om är alltså att undvika att personer ska kunna logga in med hjälp av ens uppgifter på annan plats.
Det du beskriver kan ju inte hända med de två lösningarna som nämnts i tråden.
Jag tycker att system behöver optimeras med hänsyn till flera olika aspekter samtidigt.
Det blir konstig diskussion när man plockar ut en enda faktor på det sättet och ett specifikt tillvägagångssätt. Det finns fortfarande andra sätt att göra bedrägerier. Och folk kommer fortfarande bli lurade till att medverka i dem själv. Och alla tekniska lösningar kommer ha för- och nackdelar, vilka kommer viktas olika beroende på olika aktörers förutsättningar, preferenser och behov.
Med en så snäv frågeställning så känner jag inte att fortsatt diskussion är tillräckligt fruktbar för att intressera mig.
 
Dosan i sig är oanvändbar om användaren inte har ditt personnummer och din lösenkod.
Dvs samma som BankId eller kontokort.

Personnummer är offentlig uppgift. Du kan räkna med att ”alla” som vill har ditt personnummer.

När det gäller kort behöver du kortnummer och cvc-kod. Vissa kort kräver en extra legitimering vid vissa köp.

BankID kräver kod (eller fingeravtryck om mobilt)

Dosa kräver kod.

Skillnaden är att med kort räcker kortet, du behöver inte uttagskod för att handla online. Men du kan inte flytta pengar. Med dosa krävs lösenkod och verifieringskoder. Med BankID krävs en kod (alt fingeravtryck)

Säkrast är nog eg mobilt BankID OM du har lösenskyddad mobil. Då måste du in i mobilen och sen in i BankID. Precis som dosa, två koder
 
Personnummer är offentlig uppgift. Du kan räkna med att ”alla” som vill har ditt personnummer.

När det gäller kort behöver du kortnummer och cvc-kod. Vissa kort kräver en extra legitimering vid vissa köp.

BankID kräver kod (eller fingeravtryck om mobilt)

Dosa kräver kod.

Skillnaden är att med kort räcker kortet, du behöver inte uttagskod för att handla online. Men du kan inte flytta pengar. Med dosa krävs lösenkod och verifieringskoder. Med BankID krävs en kod (alt fingeravtryck)

Säkrast är nog eg mobilt BankID OM du har lösenskyddad mobil. Då måste du in i mobilen och sen in i BankID. Precis som dosa, två koder

Vad baserar du det på?
Här pratar vi om att ägaren sitter på dosan/bankid:et och självmant ger ut uppgifter. Att bekräfta i bankid går både fortare och är enklare än att diskutera koder över internet med någon. Enligt mig.
 
Personnummer är offentlig uppgift. Du kan räkna med att ”alla” som vill har ditt personnummer.

När det gäller kort behöver du kortnummer och cvc-kod. Vissa kort kräver en extra legitimering vid vissa köp.

BankID kräver kod (eller fingeravtryck om mobilt)

Dosa kräver kod.

Skillnaden är att med kort räcker kortet, du behöver inte uttagskod för att handla online. Men du kan inte flytta pengar. Med dosa krävs lösenkod och verifieringskoder. Med BankID krävs en kod (alt fingeravtryck)

Säkrast är nog eg mobilt BankID OM du har lösenskyddad mobil. Då måste du in i mobilen och sen in i BankID. Precis som dosa, två koder
Eller så behöver du inte ens kortet. Bara uppgifter som du kan, t.ex. ringa och fråga om. Enklare än med dosan eftersom de sedan kan användas utan realtidsåtkomst och nya uppgifter till varje användning från den som du lurar.
 
Vad baserar du det på?
Här pratar vi om att ägaren sitter på dosan/bankid:et och självmant ger ut uppgifter. Att bekräfta i bankid går både fortare och är enklare än att diskutera koder över internet med någon. Enligt mig.

Rent generellt i säkerhetstermer om någon annan ska ”komma in” utan hjälp. Jag trodde det var det du syftade på.

Det är mindre risk någon kommer över två koder än en kod.

Om användaren lämnar ut koder eller legitimerar med BankID spelar det ju ingen roll.
 
Eller så behöver du inte ens kortet. Bara uppgifter som du kan, t.ex. ringa och fråga om. Enklare än med dosan eftersom de sedan kan användas utan realtidsåtkomst och nya uppgifter till varje användning från den som du lurar.

Tror inte jag hänger med hur de menar, vilket kan bero på feberhjärna
 
Jag tycker din ton är oerhört tråkig faktiskt. Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att hacka så hårt på mig och försöka avkräva mig svar på saker jag redan sagt att jag inte har svar på? Givetvis finns det människor som är bättre lämpade än jag på att lösa IT-problem, det säger sig ju självt? Och varenda person jag känner som faktiskt kan ämnet säger att det finns massvis att göra. Jag litar mer på dem än på min egna förståelse för vad som kan göras.

Nu betackar jag mig för fler snäsiga och spydiga inlägg från dig.
Fast det är egentligen inte ett IT-problem när det gäller att lura av folk pengar genom att lura till sig koder eller få någon att slå in dem åt en, det har gjorts i alla år. IT säkerhet är en liten bit av problemet.

Det är lite som jag fick det illustrerat på en IT-säkerhets kurs. Man har ett hus och sätter in en säkerhetsdörr men har kvar vanliga fönster på bottenplan. Eller överfört på IT system. Du inför ett enormt säkert systemmotsvarande säkerhetsdörren) och så skriver folk lösenordet på en postitlapp (motsvarar fönstren på bottenvåningen) och sätter på skärmen. För att införa ett bra säkerhetssystem räcker det inte med den bästa IT-experten i världen. Det är så mycket mer som kan gå snett.
 
Tror inte jag hänger med hur de menar, vilket kan bero på feberhjärna
Läste ditt förtydligande till @Pontevecchio att du bara avsåg sammanfatta vad som behövdes för att komma in utan ägarens medverkan.
Jag trodde det gällde möjligheterna generallt för de olika varianterna. Då tyckte jag det var relavant att kortet kan användas utan att någonsinn haft fysisk åtkomst till kortet på ett sätt som är mycket enklare än för dosan.
Men det blir inte relevant då med tanke på vad du avgåg med ditt inlägg. Lite för insnöad av fokuset på att säkerhet räknats som skydd mot vad ägaren själv gör...
 
Personnummer är offentlig uppgift. Du kan räkna med att ”alla” som vill har ditt personnummer.

När det gäller kort behöver du kortnummer och cvc-kod. Vissa kort kräver en extra legitimering vid vissa köp.

BankID kräver kod (eller fingeravtryck om mobilt)

Dosa kräver kod.

Skillnaden är att med kort räcker kortet, du behöver inte uttagskod för att handla online. Men du kan inte flytta pengar. Med dosa krävs lösenkod och verifieringskoder. Med BankID krävs en kod (alt fingeravtryck)

Säkrast är nog eg mobilt BankID OM du har lösenskyddad mobil. Då måste du in i mobilen och sen in i BankID. Precis som dosa, två koder
Säkrast är en dosa helt frikopplad från andra datorer. Ett litet virusprogram som loggar dina knapptryck och vips så har de alla dina lösenord. Med en fristående dosa är det inte möjligt. Så fort det finns en uppkoppling av något slag så har du en säkerhetsrisk.
 
Säkrast är en dosa helt frikopplad från andra datorer. Ett litet virusprogram som loggar dina knapptryck och vips så har de alla dina lösenord. Med en fristående dosa är det inte möjligt. Så fort det finns en uppkoppling av något slag så har du en säkerhetsrisk.

Hur menar du med frikopplad dosa?
 
Hur menar du med frikopplad dosa?
Att den inte är fysiskt ansluten till andra datorer. Den kan inte hackas och det finns heller inget sätt att hacka pin-koden till den. Alla system som är hopkopplade är hur bra säkerheten än är sårbara och att komma åt lösenordet till bankid är ganska simpelt, det räcker som sagt med en enkel key logger.
 
Att den inte är fysiskt ansluten till andra datorer. Den kan inte hackas och det finns heller inget sätt att hacka pin-koden till den. Alla system som är hopkopplade är hur bra säkerheten än är sårbara och att komma åt lösenordet till bankid är ganska simpelt, det räcker som sagt med en enkel key logger.

Sån dosa har jag alltid haft. I alla år. Trodde det var standard 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp