Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Ah ja. Jag håller med. Skrev samma i ett tidigare inlägg.

(Det är väl typ bara personer som har svårt för teknik som använder dosa idag? Ingen vill väl använda dosa när man kan använda bankid liksom..)

Jag använder dosa på datorn fastän jag har mobilt bank id 🙄

Men batteriet börjar ta slut nu så jag ska nog skippa den framöver. Har ju haft samma dosa i snart 20 år 😱
 
Och jag har inte ens den dosan som är på bilden utan min är plattare och fyrkantig. Kanske ska byta min dosa nu då.

Tror säkerhetsökningen är just för det inte ska vara lika lätt med distans. Så för de som aldrig skulle lämna ut några koder behöver man nog inte oroa sig för att dosan är minsta osäker
 
Detta svaret är med reservation för att jag inte läst hela tråden så denna diskussionen kanske redan varit uppe.

Jag tycker bankerna iallafall kan ta så mycket ansvar att de skickar ut vanliga brev till alla äldre människor och inte bara informerar på internet om detta att inte lämna ut koder. Vad som ska räknas som äldre vet jag inte men det vore iallafall lämpligt kan jag tycka. Är man gammal, kanske har lite dålig syn eller annan funktionsnedsättningär det inte så himla enkelt alltid att ta till sig information bara på internet.

Sen tror jag det delvis är en generationsfråga äldre människor har vuxit upp i en tid när man kunde lita på människor i större utsträckning än idag. Annars tror jag inte att folk hade lämnat ut koder lättvindigt och äldre människor inte släppt in personer som påstår sig komma från hemtjänsten eller annat och sen blir rånade på smycken, pengar m.m.
 
Detta svaret är med reservation för att jag inte läst hela tråden så denna diskussionen kanske redan varit uppe.

Jag tycker bankerna iallafall kan ta så mycket ansvar att de skickar ut vanliga brev till alla äldre människor och inte bara informerar på internet om detta att inte lämna ut koder. Vad som ska räknas som äldre vet jag inte men det vore iallafall lämpligt kan jag tycka. Är man gammal, kanske har lite dålig syn eller annan funktionsnedsättningär det inte så himla enkelt alltid att ta till sig information bara på internet.

Sen tror jag det delvis är en generationsfråga äldre människor har vuxit upp i en tid när man kunde lita på människor i större utsträckning än idag. Annars tror jag inte att folk hade lämnat ut koder lättvindigt och äldre människor inte släppt in personer som påstår sig komma från hemtjänsten eller annat och sen blir rånade på smycken, pengar m.m.

Det har ju stått i tidningar och varit på tv och alla andra nyhetsmedier med. Samt att det pensionärer som är aktuella HAR internet och använder internetbank. Det är själva grunden för att bli lurad.
 
Jag använder dosa på datorn fastän jag har mobilt bank id 🙄

Men batteriet börjar ta slut nu så jag ska nog skippa den framöver. Har ju haft samma dosa i snart 20 år 😱
But why? :laugh:
Jag har också en dosa.. någonstans i en bortglömd låda. Skulle aldrig få för mig att använda dem när jag kan använda bankid 😉
 
Dessutom på inloggningssidan står det varningar. Men de kanske ska skriva med större bokstäver :confused:
Folk har inte tid att läsa. Jag som jobbar med hemsidor dagligen märker att information inte går fram jämt, oavsett hur tydlig man försöker vara. Folk scrollar förbi den korta texten med svar på 99% av alla frågor, bara för att få kontakta support (och jag kopierar då svaret som står ovanför formuläret de använt och där de intygat att de läst texten ovan.)
 
Svårt att skapa en bra rubrik.

Men nu rapporteras det än en gång om en äldre person som blivit uppringd och ombetts att lämna ut koder via bankdosa.
Den person jag nu tänker på, Iris 72 år, har blivit av med 200.000kr och banken vill inte ersätta henne eftersom hon själv lämnat ut koderna.

Ska individen själv ta konsekvenserna av att själv lämna ut uppgifterna, eller ska vi alla bankkunder ersätta? Nu när det beskrivits i nyheter väldigt många gånger, och bankerna har information redan på startsidan att man inte ska lämna ut koder och personnummer så är det ju svårt att hävda att man inte förstått att man inte kunde bli lurad?
För om banken ska ersätta, så är det ju alla andra kunderna, de som inte låtit sig luras, som får betala?

(att det är fel att ringa och lura/locka folk att lämna ifrån sig koder, är ju inget att diskutera)

Det är ingen rättighet att få framföra fordon på allmänna vägar. Det krävs körkort och en del borde få det indraget eftersom de inte är lämpliga, till exempel på grund av ålder.

Samma med bank per internet. Lämplighetstest och att skriva under ett avtal där man bekräftar att man förstår att man inte ska lämna ut koder, ge bort kortet till någon på stan som säger sig vara bankman eller ge sedlar till någon som utger sig för att vara finansminister och vill förvalta dem till pensionen.

Så svaret är för mig självklart. Däremot förundras jag över kvällspressens usla journalistik. Det tycks aldrig ta slut hur illa de skriver och vad de gör löpsedlar av. Enda gången det är någorlunda sansat språk är när ansvariga utgivaren ska förklara varför de gjort si eller så.
 
Detta svaret är med reservation för att jag inte läst hela tråden så denna diskussionen kanske redan varit uppe.

Jag tycker bankerna iallafall kan ta så mycket ansvar att de skickar ut vanliga brev till alla äldre människor och inte bara informerar på internet om detta att inte lämna ut koder. Vad som ska räknas som äldre vet jag inte men det vore iallafall lämpligt kan jag tycka. Är man gammal, kanske har lite dålig syn eller annan funktionsnedsättningär det inte så himla enkelt alltid att ta till sig information bara på internet.

Sen tror jag det delvis är en generationsfråga äldre människor har vuxit upp i en tid när man kunde lita på människor i större utsträckning än idag. Annars tror jag inte att folk hade lämnat ut koder lättvindigt och äldre människor inte släppt in personer som påstår sig komma från hemtjänsten eller annat och sen blir rånade på smycken, pengar m.m.

och av en slump fick jag igår ett brev hem med nytt kort till min bankdosa (det har med giltighetstid för det gamla kortet att göra).
I kuvertet ligger också ett vanligt fysiskt pappersbrev med information om hur man hanterar sin bankdosa på säkert sätt.
Så visst skickas informationen ut i pappersform också.
Dessutom tänker jag att om man nu har internetbank - vilket man har om man behöver en bankdosa eller har bankID - så bör man kunna se informationen på internetbankens startsida.
 
och av en slump fick jag igår ett brev hem med nytt kort till min bankdosa (det har med giltighetstid för det gamla kortet att göra).
I kuvertet ligger också ett vanligt fysiskt pappersbrev med information om hur man hanterar sin bankdosa på säkert sätt.
Så visst skickas informationen ut i pappersform också.
Dessutom tänker jag att om man nu har internetbank - vilket man har om man behöver en bankdosa eller har bankID - så bör man kunna se informationen på internetbankens startsida.
Jag har inget kort till min dosa. Vad används det till?

Jag undrar hur många som läser igenom allt man får hem eller undertecknar? Bankavtal, kortavtal, försäkringsvillkor för bilen, hemmet, gården, hunden osv.

Jag frågade förresten när jag hämtade ut en ny säkerhetsdosa på banken vilka krav de har på virusprogram och uppdateringar av operativsystemet på datorn och ingen hade någon som helst aning trots att det var ett större bankkontor. Det enda infon de kunde ge var att jag kunde söka på internet för svar.
 
Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats


Jag har inte haft svensk bank på ett tag men alla mina banker spärrar automatiskt mitt konto om de upptäcker något som de tycker verkar vara ovanliga transaktioner, och sen ringer de upp mig för att bekräfta om jag vill godkänna transaktionerna eller om kortet blivit stulet eller skummat typ.

vet dock inte hur banken skulle reagerat om jag inne på internetbanken skulle tömma hela kontot till ett nytt konto som jag aldrig överfört till innan..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp