Bankkonton

Twihard

Trådstartare
Hej!

Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett sparkapitalkonto. Till det sistnämnda för jag över min lön och för över allt jag får egentligen för att därefter flytta fram och tillbaka. Nu har jag ett nytt jobb efter tider med studier och vill ha ett 3e konto där jag kan ha en buffert med pengar liksom, men som jag kan föra över pengar till hur jag vill som med mitt sparkapitalkonto.

Jag är totalt okunnig på sådant här så bad min syster om hjälp som har fler konton. Men efter hon hjälpte mig såg jag att jag nu har 2 privatkonton och ett sparkapital. Jag frågade henne om vad skillnaden var och hon sa bara att man kan koppla kort till det kontot, men att jag kan använda det som sparkapitalkontot som jag vill. Alltså sätta in och ta ut osv. Hon hade alltid haft så.

Men tycker ni att jag borde haft två sparkapitalkonton istället? Eller kan jag lika gärna ha två privatkonton? :) Hur gör ni andra? Jag tänkte ha ett konto för längre tids sparning inför dyra utgifter/hästar blir sjuka, tja längre sparande samt ett där jag "bevarar min lön medan jag inte handlar och från vilket jag därefter för över pengar till kontot med bankkort vid behov".

Min OCD slår till att nya kontot står över mitt privatkonto i listan, men kanske är bokstavsordning? ;) Men som sagt, har fler såsom jag och syrran eller borde jag ändra det? Detta skulle vara gratis, alltså att kontot i sig inte kostar.
 
Jag har ett privatkonto och ett sparkonto på sparbanken sen har jag två akie konton på Avanza och ett fondkonto på avanza.
 
Kolla om det är någon skillnad i ränta på de två varianterna. Bankerna har ju börjat införa olika sparräntor nu och hos min bank skiljer det på vanligt "privatkonto" och det de benämner "sparkonto" hur mycket ränta jag får.
I övrigt spelar det ju ingen roll. Jag har ett kortkonto, ett långtidsspar och ett korttidsspar och ett ISK.
 
Hej!

Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett sparkapitalkonto. Till det sistnämnda för jag över min lön och för över allt jag får egentligen för att därefter flytta fram och tillbaka. Nu har jag ett nytt jobb efter tider med studier och vill ha ett 3e konto där jag kan ha en buffert med pengar liksom, men som jag kan föra över pengar till hur jag vill som med mitt sparkapitalkonto.

Jag är totalt okunnig på sådant här så bad min syster om hjälp som har fler konton. Men efter hon hjälpte mig såg jag att jag nu har 2 privatkonton och ett sparkapital. Jag frågade henne om vad skillnaden var och hon sa bara att man kan koppla kort till det kontot, men att jag kan använda det som sparkapitalkontot som jag vill. Alltså sätta in och ta ut osv. Hon hade alltid haft så.

Men tycker ni att jag borde haft två sparkapitalkonton istället? Eller kan jag lika gärna ha två privatkonton? :) Hur gör ni andra? Jag tänkte ha ett konto för längre tids sparning inför dyra utgifter/hästar blir sjuka, tja längre sparande samt ett där jag "bevarar min lön medan jag inte handlar och från vilket jag därefter för över pengar till kontot med bankkort vid behov".

Min OCD slår till att nya kontot står över mitt privatkonto i listan, men kanske är bokstavsordning? ;) Men som sagt, har fler såsom jag och syrran eller borde jag ändra det? Detta skulle vara gratis, alltså att kontot i sig inte kostar.
Namnet på kontot kan du ändra om du tycker det är besvärligt att ha två med samma namn.
 
Kolla om det är någon skillnad i ränta på de två varianterna. Bankerna har ju börjat införa olika sparräntor nu och hos min bank skiljer det på vanligt "privatkonto" och det de benämner "sparkonto" hur mycket ränta jag får.
I övrigt spelar det ju ingen roll. Jag har ett kortkonto, ett långtidsspar och ett korttidsspar och ett ISK.

Tror mitt sparkaptialkonto har 0,60 eller något, stod så om nya. Kanske inte exakt den summan, men privatkontot var 0.
 
Jag har (sen typ nyss) fyra konton över tre banker/"pengaförvaltare".
Lönekonto: För allt det vardagliga, kort påkopplat och innehåller aldrig större summor pengar.
Buffertkonto: Konto helt utan ränta för de där extra dyra månaderna då man varit ute och rest eller kylskåpet gått sönder.
Sparkonto: Konto med 3,4% ränta för tryggt och stabilt sparande. Enstaka uttag per år, om ens några, och då enbart för större investeringar (typ om jag nån gång skulle få för mig att köpa en bil).
Fondkonto: Pengar som jag egentligen inte har några tankar på att använda alls (vilket är skönt då siffrorna just nu är minst sagt nedslående). Sparande på väldigt, väldigt lång sikt.
 
Hej!

Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett sparkapitalkonto. Till det sistnämnda för jag över min lön och för över allt jag får egentligen för att därefter flytta fram och tillbaka. Nu har jag ett nytt jobb efter tider med studier och vill ha ett 3e konto där jag kan ha en buffert med pengar liksom, men som jag kan föra över pengar till hur jag vill som med mitt sparkapitalkonto.

Jag är totalt okunnig på sådant här så bad min syster om hjälp som har fler konton. Men efter hon hjälpte mig såg jag att jag nu har 2 privatkonton och ett sparkapital. Jag frågade henne om vad skillnaden var och hon sa bara att man kan koppla kort till det kontot, men att jag kan använda det som sparkapitalkontot som jag vill. Alltså sätta in och ta ut osv. Hon hade alltid haft så.

Men tycker ni att jag borde haft två sparkapitalkonton istället? Eller kan jag lika gärna ha två privatkonton? :) Hur gör ni andra? Jag tänkte ha ett konto för längre tids sparning inför dyra utgifter/hästar blir sjuka, tja längre sparande samt ett där jag "bevarar min lön medan jag inte handlar och från vilket jag därefter för över pengar till kontot med bankkort vid behov".

Min OCD slår till att nya kontot står över mitt privatkonto i listan, men kanske är bokstavsordning? ;) Men som sagt, har fler såsom jag och syrran eller borde jag ändra det? Detta skulle vara gratis, alltså att kontot i sig inte kostar.
jag har haft Swedbank hela mitt miv . Jag har privatkonto där lönen går in och räkningarna betalas från. Dock är det ingen ränta på detta. Har aft sparkapitalkonto men där tror jag det var begränsat antal uttag och sen blev det uttagsavgift. Däremot var det lite ränta på det kontot. Tror inte jag kunde koppla det till något kort heller . Det var mer för sparande på längre sikt
 
Varför håller du på och för pengar fram och tillbaka? Är det inte enklare att behålla den delen av lönen du behöver för räkningar och övriga utgifter under månaden på ditt vanliga lönekonto och sedan bara föra över det du kan avvara till ett sparkonto? Eller missförstår jag kanske? 😅
 
Jag är generellt emot att tjäna pengar på pengar (dvs ränta) så mina tips är enbart för att jag vill ha bättre koll på mina utgifter.

Jag har ett privatkonto dit lönen kommer och autogiro o räkningar osv dras och därifrån gör jag alla betalningar eftersom jag använder Swedbanks "utgiftskollen" på det kontot. Sedan har jag ett helt gäng E-sparkonton (har gått till fysiskt kontor och öppnat fler än man kan öppna själv i appen) dit det automatiskt dras fasta summor varje månad som jag räknat ut på förhand. Tex dras 500 kr/månad till ett konto som heter Däck för det är vad jag behöver betala för däck/däckbyte utslaget per månad. Varje gång jag betalar en sak som jag satt undan pengar för så för jag över den summan/vad som finns på respektive sparkonto samtidigt eftersom tanken mer är att pengarna ska "läggas undan" på förhand, inte sparas till en buffert. Jag har E-sparkonton som buffertkonto också eller tex sparar till semestern utan exakt mål för användning. Trivs mycket bra med det systemet för då ser jag direkt att jag inte har mycket pengar att röra mig med för jag glömmer bort vad som kommer behöva betalas under månaden.

Sedan har jag konto på Avanza, Lysa och Sevenday för att jag är helt hopplös på att spara pengar jag ser att jag har. Det funkar bättre att det dras till andra ställen där jag inte är inne lika ofta som för att betala räkningar. Det är dock inga stora summor för så bra koll har jag inte fått på ekonomin ännu.
 
Hej!

Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett sparkapitalkonto. Till det sistnämnda för jag över min lön och för över allt jag får egentligen för att därefter flytta fram och tillbaka. Nu har jag ett nytt jobb efter tider med studier och vill ha ett 3e konto där jag kan ha en buffert med pengar liksom, men som jag kan föra över pengar till hur jag vill som med mitt sparkapitalkonto.

Jag är totalt okunnig på sådant här så bad min syster om hjälp som har fler konton. Men efter hon hjälpte mig såg jag att jag nu har 2 privatkonton och ett sparkapital. Jag frågade henne om vad skillnaden var och hon sa bara att man kan koppla kort till det kontot, men att jag kan använda det som sparkapitalkontot som jag vill. Alltså sätta in och ta ut osv. Hon hade alltid haft så.

Men tycker ni att jag borde haft två sparkapitalkonton istället? Eller kan jag lika gärna ha två privatkonton? :) Hur gör ni andra? Jag tänkte ha ett konto för längre tids sparning inför dyra utgifter/hästar blir sjuka, tja längre sparande samt ett där jag "bevarar min lön medan jag inte handlar och från vilket jag därefter för över pengar till kontot med bankkort vid behov".

Min OCD slår till att nya kontot står över mitt privatkonto i listan, men kanske är bokstavsordning? ;) Men som sagt, har fler såsom jag och syrran eller borde jag ändra det? Detta skulle vara gratis, alltså att kontot i sig inte kostar.

Jag har följande:

Ett privatkonto på Swedbank. Där hamnar lönen och från det betalar jag räkningar, handlar osv. Det vardagliga.
Ett sparkonto på Swedbank. En liten buffert som är den summa jag bedömer att jag behöver kunna komma åt direkt om nåt händer.
Ett sparkonto med ränta på annan bank (erbjudande från jobbet) där jag har mitt stora sparande. Men det tar 1-3 dagar innan jag kan komma åt pengarna därifrån.

Ha inte ditt stora sparande i ett konto som Swedbank då det inte är nån ränta. Nu så som ekonomin är nu så finns det sparkonton med ränta.
 
Jag har flera konton. Tycker det hjälper mig att få en bra överblick över ekonomin.

- Har ett gemensamt konto dit lönen kommer och som våra kort är kopplade till.

- Har ett konto som vi betalar alla räkningar från, har stående överföring dit varje månad och för över extra vid behov. Jag tycker det är tryggt att räkningarna går från ett särskilt konto, lättare att ha koll då.

- Har varsitt sparkonto med bättre ränta, men det är ett sånt konto där sparräntan påverkas när man tar ut pengar. Alltså bra för långsiktigt sparande, men inte om man kommer behöva ta ut pengar regelbundet.

- Har ett gemensamt spar/buffertkonto som är ett vanligt konto.

- Och ett eget spar/buffertkonto som är ett vanligt konto men som jag inte använder just nu.

Iaf i min bank kan man själv döpa om kontonamnen om man vill. Jag har döpt till tex ”kortkonto”, ”räkningar” osv
 
Jag var trogen föreningsbankskund i många år. Sen gick de ihop med Swedbank och det blev ett elände. Personalen var nedlåtande och trasslig med "våra" konton.
NI har så krångliga kontonummer - stirrade henne i ögonen och sa VI har annorlunda kontonummer.

Bytte till länsförsäkringar - som dessutom var de enda som ville låna mig pengar till husköpet.

Jag har ett gäng konton. Lönekontot - med kortet - har jag bara några hundra på. För över dit när det behövs. Har ett buffertkonto som alltid ha tillräckligt med saldo för att klara årets stora räkningar. Det för jag allt jag kan avvara. Sedan har jag ett gäng konton med olika namn för olika sparmål. Lätt att öppna konton - allt görs i internetbanken.
 
Varför håller du på och för pengar fram och tillbaka? Är det inte enklare att behålla den delen av lönen du behöver för räkningar och övriga utgifter under månaden på ditt vanliga lönekonto och sedan bara föra över det du kan avvara till ett sparkonto? Eller missförstår jag kanske? 😅
Jag har fått lära mig att man aldrig ska ha hela sin lönesumma på kontot länkat till ett bankkort ifall någon snor kortet osv.
 
Varför håller du på och för pengar fram och tillbaka? Är det inte enklare att behålla den delen av lönen du behöver för räkningar och övriga utgifter under månaden på ditt vanliga lönekonto och sedan bara föra över det du kan avvara till ett sparkonto? Eller missförstår jag kanske? 😅
Jag kan se flera anledningar.

Jag får lönen in på ett konto.
Har ett konto avsett för fakturor kopplat till huset, om man ska göra vissa jobb på huset är dessa pengar bundna till det kontot och man får en bra överblick. Väldigt smidigt när det behövdes miljonsummor för husbygge osv så man hade bra koll på vad som fanns kvar.
Ett avsett för amortering, om man vill portionera in lite extra när lånen läggs om.
Ett avsett för tradera o.dyl där man tömmer kontot direkt när det kommer in pengar.
Ett ISK.
Ett sparande.
Ett konto med bankkort kopplat till.

Lätt att få överblick och det tar inte lång tid att flytta pengar via appen. Möblerar om väldigt ofta då jag inte vill ha så mycket pengar på kortet.
 
Jag har fått lära mig att man aldrig ska ha hela sin lönesumma på kontot länkat till ett bankkort ifall någon snor kortet osv.
Klokt. Jag har dock aldrig bankkortet på mig, så ska de sno det, får de göra inbrott genom min säkerhetsdörra och leta reda på gömstället :-)
 
Har 2 huvudkonton.

1 till kortet som lönen kommer in på, flyttar lönen där ifrån ganska snart efter jag fått lönen och fyller på pengar efterhand som jag behöver.

2 buffert och fylla på kortet konto och här ifrån dras oxå räkningar som jag lagt.
 
Varför håller du på och för pengar fram och tillbaka? Är det inte enklare att behålla den delen av lönen du behöver för räkningar och övriga utgifter under månaden på ditt vanliga lönekonto och sedan bara föra över det du kan avvara till ett sparkonto? Eller missförstår jag kanske? 😅
Flera anledningar men främst för att minska det jobbiga om kortet blir skimmat eller stulet. Även om ens bank ev ersätter förlorade pengar (kräver åtminstone att man inte har agerat oförsiktig med kortet) så kan det ju ta någon vecka eller två innan banken gör det (man behöver inkomma med polisanmälan). Har man mindre på kontot som kortet är kopplat till så förlorar man mindre pengar alternativt om banken ersätter pengarna så behöver man ligga ute med mindre summa pengar tills banken har ersatt summan som stals.

Jag har flera konton och när alla räkningar är dragna så för jag över kvarvarande del ftåm lönekontot till mina övriga konton frånsett typ 5000 kr som får ligga kvar. Sen tar det ju 3 sek att flytta pengar mella sina egna konton (på samma bank) så det är ju enkelt att föra tillbaka om man skulle behöva mer pengar.
 

Liknande trådar

Äldre Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting: Bakgrund: Sambon är normalt kund i en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 521
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp