Bänkskivor i kök

Sofie_B

Trådstartare
Kort och gott - vad har ni för bänkskivor och vad finns det för för- och nackdelar med just den bänkskivan?
 
Kort och gott - vad har ni för bänkskivor och vad finns det för för- och nackdelar med just den bänkskivan?
Ek, skitsnyggt enligt mig själv. Men opraktiskt som fan. Jag har varit vääääldigt noga med att torka upp vattenstänk efter disk och liknande för att slippa fula fläckar och klarat det bra hittills. Lite drygt att "springa efter" med disktrasan när folk är på besök och använder köket bara. Man känner sig som en pedant tönt 😂
 
Jag har en skiva i ek och den är som sagt skitsnygg men opraktisk. Resten förutom diskbänken (i rostfritt) är Perstorpsskivor i en aptråkig grå färg. De är lätta att hålla rena men tål inte lösningsmedel, det blir det fläckar av. Jag hade en liten olycka med lösningsmedel och lärde mig det då :angel:

När jag gör om köket blir det något som är hårt och lättskött.
 
Vi har någon form av nästan svarta laminatskivor (Marbodalkök insatt av de som ägde huset innan oss). Lätt att hålla rent och praktiskt tycker jag!

Jag är en sån som hellre tar praktiskt än snyggt, sånt som man måste sköta minutiöst för att det ska se bra ut hade aldrig fungerat hos mig :D! Jag vill bara på sin höjd torka av bänken så ska det vara klart sen!
 
Vi har någon form av nästan svarta laminatskivor (Marbodalkök insatt av de som ägde huset innan oss). Lätt att hålla rent och praktiskt tycker jag!

Jag är en sån som hellre tar praktiskt än snyggt, sånt som man måste sköta minutiöst för att det ska se bra ut hade aldrig fungerat hos mig :D! Jag vill bara på sin höjd torka av bänken så ska det vara klart sen!

Samma här, praktiska saker får gärna vara fina men det viktigaste är funktionen.
 
Ek, skitsnyggt enligt mig själv. Men opraktiskt som fan. Jag har varit vääääldigt noga med att torka upp vattenstänk efter disk och liknande för att slippa fula fläckar och klarat det bra hittills. Lite drygt att "springa efter" med disktrasan när folk är på besök och använder köket bara. Man känner sig som en pedant tönt 😂

Ja, träskivor är nästan det snyggaste tycker jag.. men visst är det opraktiskt. Jag hade trä i mitt förra hus tillsammans med mitt ex, vi var väl inte jättenoga vilket ledde till vattenringar och sprickor i träet. Jag tyckte iofs att det gav viss charm men det är jag nog rätt ensam om att tycka. :angel:
 
Vi har någon form av nästan svarta laminatskivor (Marbodalkök insatt av de som ägde huset innan oss). Lätt att hålla rent och praktiskt tycker jag!

Jag är en sån som hellre tar praktiskt än snyggt, sånt som man måste sköta minutiöst för att det ska se bra ut hade aldrig fungerat hos mig :D! Jag vill bara på sin höjd torka av bänken så ska det vara klart sen!

Jag har ju hellre snyggt än praktiskt, men inser också att det inte är jag som skulle sköta om dom utan min pedant till man.. och han vill hellre ha praktiskt än snyggt så vi måste försöka hitta någon typ av mellanväg. O_o
 
Jag har Ek, satt i huset. Inoljade bara någon gång, suttit i säkert 10år. varken jag eller tidigare användare har varit särskillt noga. Svarta ringar, lite ojämt, färgskiftningar etc men funktionabelt! Ikealuckorna börjar dock ge med sig. De ser hemska ut med alla rinningar och där trä"moset" spruckit ut genom lackeringen osv. Nä lackad wellpapp osv som de mesta IKEA är... hade marbodal i förra och det tålde då allt och var vackert som bara den. Ser ut som en pundare gått loss på dessa luckor.. huuuuhh
Men så länge de sitter kvar på gångjärnen får de sitta kvar.
 
Vi har betong. Jag är nöjd men gillar också den patinan som blir med tiden.

I nästa kök vill jag förmodligen ha trä eller sten. Laminat är smidigt men vill helst ha naturmaterial.
 
Jag har valnötsträ. Jättesnyggt men nackdel måste hållas rent och oljas in då och då.

Skulle jag byta idag skulle jag välja laminat. Finns så många snygga nu och de är väldigt hållbara.
 
Vi har betong. Jag är nöjd men gillar också den patinan som blir med tiden.

I nästa kök vill jag förmodligen ha trä eller sten. Laminat är smidigt men vill helst ha naturmaterial.

Åhhh, jag vill ha betong! :love: Mannen tycker dock att det är för känsligt så nu är vi inne på en quartzskiva med betonglook.
 
Jag har valnötsträ. Jättesnyggt men nackdel måste hållas rent och oljas in då och då.

Skulle jag byta idag skulle jag välja laminat. Finns så många snygga nu och de är väldigt hållbara.

Ja, det är såå snyggt! Är lite anti laminat, tycker inte om känslan i det, men det är ju väldigt praktiskt!
 
Åhhh, jag vill ha betong! :love: Mannen tycker dock att det är för känsligt så nu är vi inne på en quartzskiva med betonglook.

Äh tycker nog inte det är sååå känsligt. Vi är inte så snälla mot vår skiva. Den är tex bara vaxad en gång sedan vi köpte den och jag är typ den enda i familjen som torkar av den och tycker ändå den är fin (men den har ju såklart fläckar).
 
I tidigare lägenhet hade jag ek, vilket är väldigt snyggt om man oljar in några gånger (helst var och varannan månad...) och torkar så fort något landar på ytan. Går ju att ta bort fläckar och fräscha till med lite sandpapper men ja, ekskiva är ganska krävande.

När jag flyttade och renoverade köket så blev det laminat. Så skönt! Kan diska av saker och ställa direkt på diskbänken utan att stressa över fläkar och det finns mycket mera tid för andra hobbys än att olja bänkskivan nuförtiden ;)
 
Svart högblank stenskiva vid köksön, ugn och spis. Praktiskt att bara kunna sätta ut saker. Furuskiva vid diskbänken. Känner igen det där med att springa efter mindre nogräknade gäster...
 
Mörkgrå mattslipad granit skiva. Helt suverän, lätt att torka av, går att ställa vad som helst på och smutsen syns inte 😉
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445
Hemmet Vad har ni för erfarenheter kring bänkskiva i kalksten? Vi har hela tiden varit inne på att vi ska ha en bänkskiva i kompositsten, tills...
2
Svar
35
· Visningar
2 451
Hemmet Ska byta bänkskiva och lådor/fronter i köket. Men bänkskivan blir klar innan lådorna/fronterna. Själva stommarna ska vi behålla just nu...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp