vildros

Trådstartare
Var på apoteket och köpte banminth för att avmaska innekatt som är något till åren. Apotekaren sa att jag skulle ge 1 full dos (dvs 1 "streck" på sprutan/kilo kroppsvikt) 1 ggr/dag i 3 dagar.
Men på bipacksedeln står det att man ger en engångsdos. Brukar ni ge/har ni gett 3 doser så? Till saken hör att katten inte blivit avmaskad på några år, spelar det någon roll?
 
Sv: banminth

Banminth ges som engångsdos. Apoteksmänniskan blandade nog ihop begreppen lite, kanske tänkte hon på A ilur. Gör som det står i bipacksedeln!
 
Sv: banminth

Banminth ger man oftast bara till kattungar, eftersom den inte tar all typ av mask utan bara den som är vanligast på kattungar. Ge Drontal till vuxna katter istället, det tar de flesta maskarna.
 
Sv: banminth

Det beror väl på om mamma katt har varit ute eller inte, det smittas ju genom modersmjölken. Även innekatter kan drabbas av de flesta maskvarianter. Skulle det vara helt riskfritt bara för att katten är inne så skulle man ju inte behöva använda Banminth heller.
 
Sv: banminth

Det beror väl på om mamma katt har varit ute eller inte, det smittas ju genom modersmjölken. Även innekatter kan drabbas av de flesta maskvarianter. Skulle det vara helt riskfritt bara för att katten är inne så skulle man ju inte behöva använda Banminth heller.

Jag avmaskar inte mina innekatter eller kullar. Yoga är nu 9 år (om 2 v) och har aldrig haft mask.
 
Sv: banminth

Jag avmaskar inte mina innekatter eller kullar. Yoga är nu 9 år (om 2 v) och har aldrig haft mask.

Ja det är väl jätte bra, men det betyder ju inte att alla andra har samma tur. Jag tycker bara att om man ändå ska avmaska en vuxen katt så är det väl lika bra att använda ett preparat som tar all mask och inte bara en enda. Ursäkta att jag yttrade mig.
 
Sv: banminth

Ok, då har veterinärerna olika uppfattning om det.

Eller så har de olika kunskapsnivåer.;) Bandmasken vi har i Sverige smittar de facto bara via bytesdjur. Den smittar inte från katt till katt. Du kan dubbelkolla med SVA.

Det är spolmasken som smittar via tex. modersmjölk och den tar ju Banminth.
 
Sv: banminth

Ok, då har veterinärerna olika uppfattning om det.

Eller så har de olika kunskapsnivåer.;) Bandmasken vi har i Sverige smittar de facto bara via bytesdjur. Den smittar inte från katt till katt. Du kan dubbelkolla med SVA.

Det är spolmasken som smittar via tex. modersmjölk och den tar ju Banminth.

Allmänt: Numera har SVA avmaskningsrekommendationer för katter på sin hemsida: http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Parasiter/Avmaskning/
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt...
Svar
18
· Visningar
1 397
Senast: Jensa75
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 217
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 039
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp