Banta fet katt, Hur?

Kratus

Trådstartare
Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt.

Har två katter, varav honan är riktigt fet. Hon är 6 år och kastrerad, har väl alltid varit lite rund men inte så här som hon är nu. :crazy: Hon börjar få lite problem med kattluckan...
Var till veterinären för ca 1 månad sedan och då vägde hon 5,8kg, hennes idealvikt borde ligga runt 3,5-4kg.
Övertygade veterinären till att ta lite prover som alla var normala, dock så tyder den röda blodbilden på att hon kanske är liite uttorkad.
Hon äter inget annat än torrisar, blötmat kan hon ev. slicka lite gele/sås från men inget mer. Kräsen dam det här.
Har försökt minska hennes intag av foder, men har insett att det foder som hon äter inte fungerar längre, vi behöver ett lågenergifoder som mättar ordentligt. Det skulle underlätta om det gick att ha fri tillgång då hon alltid har haft det innan, hon är en sån som går och småäter under dagen. Hanen "måste" ha fri tillgång för han är istället smal och behöver få i sig allt han kan. Alltså skulle hon ta hans mat om hon inte har något framme. :grin:

Tidigare har vi provat:
RC Sterilised 37, det blev hon konstant hungrig av
RC Light 40, samma som Sterilised
Happy Cat Salmon, ingen skillnad mer än att det var svårt att få katterna att äta det
RC Indoor, ingen skillnad i vikt där heller
Just nu Eukanuba Maintenence, vilket har fungerat bra i vintras/våras, men som det verkar nu blir hon bara tjockare och tjockare.
Under slutet av maj-mitten av juli (54dagar) var katterna på kattpensionat pga av flytt till hus där det renoverades. Där gick hon ner trots fri tillgång på mat, vet dock ej vad för foder det fodrades med. Hanen hade också gått ner och var mager.
Får alltså hem en normalviktig hona, men som snabbt går upp det hon tappat plus lite till.

Blev lite rörigt här känner jag, men hoppas iaf att någon kan komma med tips på foder som skulle kunna fungera. Det bästa hade så klart varit om man kunnat ge samma foder som till hanen, men med så olika metabolism så antar jag att det är svårt? Hanen får iofs blötmat också.

HJÄLP!!!
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Har ni provat bantningsfoder, alltså inte bara light-varianter?

Tex Specific FRD/FRW, Royal Canins Obesity eller Satiety support, Hill's R/D?
Eukanuba har nog också, likaså Purina, men kan inte deras märken lika bra.

Viktigt är just att man inte har fri tillgång, då spelar det ju ingen roll vad det är för slags mat - blir det för mycket blir det fett.
Lär katterna att det serveras mat ett par gånger om dagen, här utfodras ca 4 ggr dagligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Banta fet katt, Hur?

Aktivera katten, koppelträna eller träna "inkallning" eller vad som, så går det åt mer energi till rörelse. Placera maten uppe på saker så hon måste göra av lite energi för att komma åt den. Använd foderbollar, skapar också rörelse.
Motion är ovärderligt!
Säger som en veterinär sa till min något rultiga kompis med överviktiga katter:
Ni kan behöva ut och gå, båda två. :D
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

För oss fungerade inte torrfoder alls, men när jag bytte till Bozita blötfoder har det äntligen börjat hända saker. Det är ju mest vatten varför de kan äta rätt stora mängder och blir därmed mätta plus att det helt saknar spannmål och annat krafs.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Samma problem här. Men veterinären sa att: först och främst: mata i olika rum. Det går ju liksom inte ha samma matplats till ett fetto och en smalis. Säger sig ju själv, funkar inte. Ett annat knep är att: till den tjocke kan man kasta ut torrfoder över golvet, på så vis får hon arbeta lite för maten. Sedan så har jag 2 fodermått. En till tjockisen och en till smalisen. Man mäter upp exakt det den tjocke får äta under 1 dygn...inget mer. Man bara plockar lite ur måttet under dagen. På så vis håller man ju stenkoll själv. Sen givetvis måste man ju aktivera sin tjockis med. Jag utfodrar 3 ggr/dag.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Jag har också två olika katter :) , en lättfödd och en svårfödd. Den svårfödda honan vill jag ha på fri tillgång, medans jag vill kunna reglera den lättföddas hanens mat.

Honan är mindre, lätt och smal. Hanen är större/bredare, muskelknippe som har lätt för att lägga på sig.

Jag löste det genom att upplåta en garderob som matplats för honan, jag har fäst ett snöre så dörren går att öppna till en viss gräns. Honan kommer precis in, men hanen kan inte ta sig in. Det har fungerat suveränt, honan går och äter när hon har lust och hanen får sina mer planerade måltider på ett annat ställe :)
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Man mäter upp exakt det den tjocke får äta under 1 dygn...inget mer. .

Så gör jag också till hankatten ! :laugh:
Främst eftersom jag märkte att vissa dagar matade både jag OCH sambo katten. Men med ett gemensamt mått så får katten det den ska ha och inget mer.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Haha, jag läste nog lite för fort! Jag läste "vissa dagar matar jag både sambon OCH katten" :rofl:
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Tack för bra svar!

Bantningsfoder har vi inte provat, och veterinären föreslog heller inga. :confused:
Att dela upp givan på flera gånger är lite svårt då hon är utekatt och det jobbas heltid. Fast det är klart att ge morgon och kväll skulle kunna fungera, men å andra sidan så är det väl på sätt och vis det vi redan gör då vi inte har överfulla matskålar till katterna. Hennes skål fylls med lite mer än ½dl morgon och kväll, hanen får något mer.
Innan när vi inte begränsade hennes intag så åt hon ändå inte mer än vad som rekommederas för hennes idealvikt av tillverkaren, dvs 1½-2dl.

Att aktivera henne mer ska jag försöka göra, hon hoppar upp och ner i fönster och får tokspel i klätterställningen ibland när hon inte är ute.
Funderar på att skaffa henne CatIt Senses grejjer, typ: foderlabyrint Någon som har erfarenhet?

Att fodra hanen vid annat ställe där hon inte kommer in har jag funderat på, men är osäker på om det skulle fungera då han är rätt stor. Ska se iaf om det kanske kan gå om jag lyckas lösa det praktiskt.

Att kasta ut maten på golvet för henne att plocka upp kommer tyvärr inte fungera då hon inte äter någon annanstans än i matskål. Är det dessutom "för lite" så äter hon inte, utan sitter bara där eller går omkring och pratar väldigt missnöjt tills man fyller på alt bara rör runt för att lura henne. :angel: En annan orsak är hunden som äter allt som inte ligger i katternas skålar.

Blötmat fungerar som sagt inte heller då hon tyvärr inte äter det, annars hade jag definitivt bytt ut torrisarna direkt.

Gick förresten in på Royal Canins hemsida och där ska de tydligen ha en sorts fetma challenge för djurägare med överviktiga katter och hundar. Anmälde oss direkt. :p

Usch så opositiv jag känner mig. :crazy:
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Det låter som att hon får jättemycket mat? 1 dl torrfoder om dagen ger jag knappt min högenergiske avelshane... De som lägger på sig lätt får knappt 1/2 dl.

Vad händer om honbara får blötmat? Givetvis väljer de sitt favoritalternativ om man severar både "mat" och "godis" mn det brukar inte vara överviktiga katter som vägrar äta vad som serveras. När jag bytte foder till mina vuxna (som varit uppvuxna på torrfoder) tog det ett par månader för dem att acceptera att det var blötmat som gällde utan gnäll, och de hade ju aldrig valt blötmat framför torrfoder. Det valet måste jag som matte göra åt dem.

Katter uppvuxna här äter det mesta, även om de bara fått en sorts mat en längre period går det lätt att ställa om eftersom de är vana vid att mat kommer i många olika former.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Om hon hade fri tillgång på torrfoder på kattpanget och ändå gick ner - då var hon sannolikt deppig och matvägrade en del. Finns inte en chans att en katt går ner om den får fri tillgång på foder och begränsad yta att röra sig på. 54 dagar är fasansfullt lång tid på ett pang för en katt, inte konstigt om den inte vill äta.

Jag skulle säga att det inte går att banta en katt på torrfoder - om man också vill att den ska vara mätt. Mina katter "åt tyvärr inte våtfoder" de heller - förrän jag gav mig fasen på att ställa över dem. Med tålamod, blandat torrt och vått och massor av doftande tonfiskvatten.

Innan foderbytet vägde min största katt nästan 9 kg, några år senare lite ca 5,5.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Lånad din tråd då jag har en liknande, nja iaf lite liknande problem...
En av honorna här hemma (okastrerad) har vääärlden största hängtuttar >.< vi har varit hos veterinären och det är inge tumörer eller liknande, Vi fick vara svaret att hon är en väldigt fertil fröken med mycket juvervävnad..
Kan man på nått sätt Motionera juvren lite tajtare o mindre på en innekatt?
Hon ska kastreras om ett par månader.
Tror ni dom kan försvinna då? medveten om att hon trolig får lite löshud som hänger
men nu ser hon bara fet ut av dessa hängtuttar >.<
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Om hon hade fri tillgång på torrfoder på kattpanget och ändå gick ner - då var hon sannolikt deppig och matvägrade en del. Finns inte en chans att en katt går ner om den får fri tillgång på foder och begränsad yta att röra sig på. 54 dagar är fasansfullt lång tid på ett pang för en katt, inte konstigt om den inte vill äta.

Ja, helt klart. Troligen så låg de väl och sov för det mesta. Usch, det var riktigt jobbigt att ha de där så länge. Billigt blev det ju också... :cool:

*kl*

Jag hittade iaf ett ½dl mått som jag ska använda till hennes ranson till att börja med så får vi se, innan jag börjar experimentera med att "tvinga i henne" blötmat.

Sassy: Är det verkligen så mkt mat? Det kanske det är. :crazy: Jag prövar väl med att bara ge henne ½dl om dagen så får vi se hur mkt hon protesterar.

Har aldrig provat att bara ge blötmat, dessutom så om hon inte ätit upp det hon serverats har hanen ätit upp det sen. Nu när det finns en hund i hushållet så äter hon upp blötmat som lämnas och inte äts upp, så då måste vi lösa det också isf. Just nu har vi inte möjlighet att ha upp katternas mat så att hunden inte når, det finns inte plats.

Ingen som provat foderlabyrint till sina katter?
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Kan du verkligen hålla en katt mätt på så lite?

Nej, mätt är ingen torrfoderbantande katt... Mina får blötmat/barf och äter torrfoder enbart som sysselsättning. Exemplet är hur mycket jag kan ge dem om jag ska lightfoderbanta dem. Vi har provat i omgångar eftersom min fd fodervärd hade svårt för omställningen till torrfoder. Skulle jag ge min "stora" hane 1 dl torrisar om dagen skulle han rulla fram...

För att svara på fågan om matpyramider; jag har flera sådana (snurrplattor, bollar, brickor). Det håller min fertila 1-åring sysselsatt en stund även när man inte har tid att leka "kluriga" lekar med honom och därmed guld värt för välmåendet i familjen eftersom en uttråkad unghane=parningsförsök på resten av familjemedlemmarna... Har man en smart katt är hundversionerna bättre än kattversionerna, men många katter tröttnar om det är för svårt.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Har aldrig provat att bara ge blötmat, dessutom så om hon inte ätit upp det hon serverats har hanen ätit upp det sen. Nu när det finns en hund i hushållet så äter hon upp blötmat som lämnas och inte äts upp, så då måste vi lösa det också isf. Just nu har vi inte möjlighet att ha upp katternas mat så att hunden inte når, det finns inte plats.

Men om hanen behöver mer mat gör det väl inget om han äter upp resterna? Jag får fortfarande inte riktigt ihop det med en katt som är både fet och kräsen, då är det ju bara att byta foder så får hon äta när hon blir hungrig nog och om hanen dessutom gillar blötmat ger det ju honom god tillgång på mat. Perfekt!

Har ni inget klätterträd till katterna :confused:. Hittills har ju inte träffat någon hund som kan klättra i sisalstolpar :D
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Nej, mätt är ingen torrfoderbantande katt... Mina får blötmat/barf och äter torrfoder enbart som sysselsättning. Exemplet är hur mycket jag kan ge dem om jag ska lightfoderbanta dem.

Jag förstår hur du menar med att du kan ge. Men det jag är rädd för är att Kratus ska ta det som ett råd och bara ge sin katt en halv dl torrfoder om dagen. Det vore en svält som är över gränsen till djurplågeri, i mina ögon. Så hungrig ska ingen katt behöva vara.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Nej, mätt är ingen torrfoderbantande katt... Mina får blötmat/barf och äter torrfoder enbart som sysselsättning. Exemplet är hur mycket jag kan ge dem om jag ska lightfoderbanta dem.

Jag förstår hur du menar med att du kan ge. Men det låter ju som att att Kratus tar det som ett råd och bara tänker ge sin katt en halv dl torrfoder om dagen. Det vore en svält som är över gränsen till djurplågeri, i mina ögon. Så hungrig ska ingen katt behöva vara.

Kratus: det är med att "tvinga" katten att äta våtfoder är i själva verket en successiv övergång där man lurar i katten att våtfoder är lika gott. Visst, det är lättare att dra ner på torrfoder än att ge det den tid det tar att skapa en ny vana - men en halv dl torrfoder om dagen låter alltså som svält för mig.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

*kl*

Hon har ätit lite dåligt sista dagarna... Har använt ½dl mått som grund, jag fyller på ett halvt på morgonen och ställer fram ett halvt-ett helt som sambon kan fylla på med under dagen. Men det har aldrig varit tomt i skålen. Möjligen har hon nallat i hanens skål.

Mandalaki: Jo, jag förstod att det inte skulle gå att ha henne på bara ½dl om dagen. Och jag ska se om jag kan lyckas få henne att äta blötmat, vet dock att hon är väldigt envis hon äter verkligen inget annat än torrisar. Gillar inget annat som "vanliga" katter gillar. :grin:
Men jag får väl helt enkelt vara envisare och i början här ta med hunden till jobbet oftare så att inte hon äter upp blötmaten. :cool:

Sassy: Vi har ett klätterträd med det kommer hunden upp i då det är i nivåer som hon kan hoppa upp på, de översta kommer hon dock inte upp på men de är för ostabila för att ha mat på. Vi hade en till innan som troligen hade fungerat att ha mat på, men den gick sönder förra året och jag har inte lyckats hitta en likadan igen. :(
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Jag sa också att min katt inte äter blötmat, men det visade sig att det gör hon visst, bara inte vilken blötmat som helst. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: Bison
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
541
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp