Bukefalos 28 år!

Banta hund

pepp

Trådstartare
Vägde herr pudel igår och fick en chock: 5,7 kg :eek:
Han brukar väga runt 5 kg eller lägre när han är i bra form.

Har gett han fri tillgång på mat sen han var liten, vilket har funkat bra tills nu uppenbarligen... så nu till frågan, hur mycket ska jag ge honom? 0.5 dl morgon/lunch/middag?

Anledningen till att jag har haft fri tillgång är väl mest av bekvämlighet. Han är lite kräsen och äter oftast inte när jag ställer ner maten. Tänkte börja låta den stå framme en kvart och sen plocka bort om han inte ätit.

Hur gör jag om han börjar slamra vid skålarna efter att jag tagit bort, ska jag ställa fram maten igen då?
 
Det brukar ju rekommenderas att ta bort maten, men det som funkade bäst på min var faktiskt också att låta den stå framme. Du kan ju ge 2-3ggr/dag så du har koll på mängden men ändå låta det stå framme till nästa utfodring om du hellre vill det.
 
Vägde herr pudel igår och fick en chock: 5,7 kg :eek:
Han brukar väga runt 5 kg eller lägre när han är i bra form.

Har gett han fri tillgång på mat sen han var liten, vilket har funkat bra tills nu uppenbarligen... så nu till frågan, hur mycket ska jag ge honom? 0.5 dl morgon/lunch/middag?

Anledningen till att jag har haft fri tillgång är väl mest av bekvämlighet. Han är lite kräsen och äter oftast inte när jag ställer ner maten. Tänkte börja låta den stå framme en kvart och sen plocka bort om han inte ätit.

Hur gör jag om han börjar slamra vid skålarna efter att jag tagit bort, ska jag ställa fram maten igen då?
Hur mycket du ska ge honom beror ju på vilken mat han äter och hur mycket han ätit tidigare. Och hur han motioneras. Det kanske går att öka på motionen bara?
 
Hur mycket du ska ge honom beror ju på vilken mat han äter och hur mycket han ätit tidigare. Och hur han motioneras. Det kanske går att öka på motionen bara?

Han äter nu Acana adult small breed..
Har inte direkt någon uppfattning om hur mycket han äter nu då jag bara hällt upp när maten varit slut :o
Jo får testa dra upp motionen lite mer, nu är det 30-60 min per dag plus smårastningar... så det känns som att det borde vara nog...
 
Han äter nu Acana adult small breed..
Har inte direkt någon uppfattning om hur mycket han äter nu då jag bara hällt upp när maten varit slut :o
Jo får testa dra upp motionen lite mer, nu är det 30-60 min per dag plus smårastningar... så det känns som att det borde vara nog...
Mät upp en mängd mat och se hur mycket han äter på en dag. Minska litegrann. Jag tror inte det behövs så väldigt stor minskning i maten faktiskt.
 
Han äter nu Acana adult small breed..
Har inte direkt någon uppfattning om hur mycket han äter nu då jag bara hällt upp när maten varit slut :o
Jo får testa dra upp motionen lite mer, nu är det 30-60 min per dag plus smårastningar... så det känns som att det borde vara nog...

Kolla då på påsen hur mycket en 5kg-hund ska ha och börja med att ge den mängden :)
 
Har hunnit slänga påsen... men ska googla och se om jag hittar något!

Hittade! 90 gram för aktiv hund och 60 gram för mindre aktiv hund/dag.. Ska testa mäta nästa utfodring så jag får grepp om hur mycket han egentligen får... känns som att det är betydligt mer än 90 gram iallafall...
 
Okej... en halvtimme efter middagsservering så står herr pudel och krafsar på garderoben där maten finns...

Avledde han genom att stoppa en leksak i en strumpa :D
Han har varit hos mina föräldrar fram till 15.30 och där fick han totalt 1 dl mat... och nu en halv till middag..
 
Om jag matade mina hundar vad som star pa pasen (Acana) skulle de bada vara small feta. Tva aktiva rottisar behover, till deras sorg, forvanansvart liten mangd mat.:angel:

Ja, det är nog inget ovanligt :) Mina hundar har inte kunnat äta rekommenderad mängd av något torrfoder utan att bli feta (med färskfoder har det varit lugnt). Men för den som inte har en aning om hur mycket mat hunden brukar få eller borde få så måste det ju börjas någonstans och vad ska ägaren gå efter då om inte angivelserna på påsen? Till en redan tjock hund kan det dessutom räcka som bra start även om hunden i slutet behöver lite mindre för att verkligen bli i perfekt hull.
 
Vägde herr pudel igår och fick en chock: 5,7 kg :eek:
Han brukar väga runt 5 kg eller lägre när han är i bra form.

Har gett han fri tillgång på mat sen han var liten, vilket har funkat bra tills nu uppenbarligen... så nu till frågan, hur mycket ska jag ge honom? 0.5 dl morgon/lunch/middag?

Anledningen till att jag har haft fri tillgång är väl mest av bekvämlighet. Han är lite kräsen och äter oftast inte när jag ställer ner maten. Tänkte börja låta den stå framme en kvart och sen plocka bort om han inte ätit.

Hur gör jag om han börjar slamra vid skålarna efter att jag tagit bort, ska jag ställa fram maten igen då?

2 hg ner nu! Kommer måsta byta foder p.g.a sjukdom, men kommer fortsätta ge mindre mängder :)
 
Vägde herr pudel igår och fick en chock: 5,7 kg :eek:
Han brukar väga runt 5 kg eller lägre när han är i bra form.

Har gett han fri tillgång på mat sen han var liten, vilket har funkat bra tills nu uppenbarligen... så nu till frågan, hur mycket ska jag ge honom? 0.5 dl morgon/lunch/middag?

Anledningen till att jag har haft fri tillgång är väl mest av bekvämlighet. Han är lite kräsen och äter oftast inte när jag ställer ner maten. Tänkte börja låta den stå framme en kvart och sen plocka bort om han inte ätit.

Hur gör jag om han börjar slamra vid skålarna efter att jag tagit bort, ska jag ställa fram maten igen då?

Nu är vi nere på 4.9 kg, så han har då gått ner 0.8 hg :) och jag har en ny hund, nu vaggar han inte fram på promenader och är allmänt gladare och piggare!
 
Nu är vi nere på 4.9 kg, så han har då gått ner 0.8 hg :) och jag har en ny hund, nu vaggar han inte fram på promenader och är allmänt gladare och piggare!
Härligt att det gått åt rätt håll! Dagen innan du startade den här tråden hade du lagt upp bilder på honom i bildtråden (tror jag det var) som fick mig att tänka "är han tjock eller luras pälsen..?" Men när jag sedan såg att du startat den här tråden fanns det ju ingen mening att kommentera det ;) har du några bilder på hur han ser ut nu? På en så liten hund måste ju den viktnedgången synas ändå?
 
Härligt att det gått åt rätt håll! Dagen innan du startade den här tråden hade du lagt upp bilder på honom i bildtråden (tror jag det var) som fick mig att tänka "är han tjock eller luras pälsen..?" Men när jag sedan såg att du startat den här tråden fanns det ju ingen mening att kommentera det ;) har du några bilder på hur han ser ut nu? På en så liten hund måste ju den viktnedgången synas ändå?

Det var nog lite både och :o
Kan ta en ny bild nästa vecka, han ska klippas ner lite då (ser ut som en liten gorilla nu så svårt att se), men nu kan man iallafall känna revbenen utan att gräva sig in!
 
Det var nog lite både och :o
Kan ta en ny bild nästa vecka, han ska klippas ner lite då (ser ut som en liten gorilla nu så svårt att se), men nu kan man iallafall känna revbenen utan att gräva sig in!
Härligt! Jag var dagmatte åt en dvärgpudel med 3kg(!) övervikt förut.. Det var hysteriskt verkligen.. Har sett flera riktigt fina pudlar efter det, så nu har jag råkat bli sådan som tittar lite extra på just små pudlar :p Tänker mig att det vore en rolig ras att ha om jag någon gång vill ha en icke-vinthund... Eller så kanske jag skaffar schnauzer... Nåja! Jag ser fram emot nya bilder på din lilla vovve :D
 
Om jag matade mina hundar vad som star pa pasen (Acana) skulle de bada vara small feta. Tva aktiva rottisar behover, till deras sorg, forvanansvart liten mangd mat.:angel:
Precis, min ena tävlingshund i toppkondition får acana smal breed, han väger 4,8 kg och får knappt 1,5dl om dagen. Mer gör att han lägger på sig.
 
Härligt! Jag var dagmatte åt en dvärgpudel med 3kg(!) övervikt förut.. Det var hysteriskt verkligen.. Har sett flera riktigt fina pudlar efter det, så nu har jag råkat bli sådan som tittar lite extra på just små pudlar :p Tänker mig att det vore en rolig ras att ha om jag någon gång vill ha en icke-vinthund... Eller så kanske jag skaffar schnauzer... Nåja! Jag ser fram emot nya bilder på din lilla vovve :D

Haha fy, här i Luleå ser jag mest bara tjocka små pudlar med sina gamla tanter bredvid sig :o hemskt att vi hamnade där också! Tur man har lite insikt iallafall :)

Klart du ska ha en pudel som nästa hund :D (uppväxt med pudel - inte alls partisk!)
 
Klart du ska ha en pudel som nästa hund :D (uppväxt med pudel - inte alls partisk!)

En röd liten söt tik vore inte fel! :D (En bekant har dessutom skaffat just det, men hon klipper den i fåniga frisyrer. Jag vill ha mer.. praktisk vardagsfrisyr så jag blir som tur är inte lockad av hennes bilder)
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
8
· Visningar
209
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 583
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 394
Senast: niardasp
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 676
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp