Banta, hur?

Saile

Trådstartare
Min häst behöver gå ner i vikt. Jag har sen en månad tillbaka haft honom på diet vilket gjort att han gått ner lite i vikt. Nu går dom i hage med lite gräs, mest ogräs, men jag har ingen annan hage att ta till. Han får 5 kg Hö om dagen. Enligt veterinären kan jag gott gå ner till 4,5 kg men jag tycker det blir alldeles för lite. Hösilaget har 63% i ts , 5,4 MJ och 33 smrp. Enligt hästsveriges foderstatsräkning ska han ha 8 kg av det + 1 dl krafft muskel. Och då har jag ställt in att han är fet samt ingen motion.

Hur hade ni gjort? Jag vill ju inte svälta honom helt eller riskera att han får kolik för han går och tuggar i sig nerbetat gräs.
 
Hur stor är hästen?

Jag är helt emot att dra ner på grovfodret. Hästen måste äta större delen av dygnet för att inte få problem med mage eller inte må bra. De är gjorda för att äta grovfoder mest hela tiden och därför är fri tillgång det bästa.
Nu funkar inte fri tillgång för alla, men det är alltid bra att dryga ut det med hönät så att maten räcker längre och sen försöka hitta grovfoder med så låga värden som möjligt. Vårt hö i år är tyvärr väldigt högt i energi så jag har löst det genom att fixa fram god halm som jag blandar ut större delen av kvällsgivan med.

Min häst brukade vara grymt överviktig, men vi har fått ner han i vikt på fri tillgång och så 3-4kg hö + massor av halm på natten (ute har de fri tillgång på hösilage, sen fyller man på sitt hönät som ska räcka hela natten i boxen. Där gav vi 3-4kg hösilage och sen halm). Han gick fint ner i vikt på det. Nu måste vi börja ge lusern för att få upp proteinet, men har börjat med halm igen.
Det jag är så glad över är att min häst tack vare den fria tillgången, inte stressar runt maten. Han äter bara när han är hungrig och har inte lagt till några fula vanor eller stressbeteende. Annars är ju risken när man försöker "banta" hästar att de börjar slänga i sig mat så fort de ser de för att de är så hungrig.
Annars är väl ökad motion en bra idé ? Min motioneras inte hårt alls.
 
Hur stor är hästen?

Jag är helt emot att dra ner på grovfodret. Hästen måste äta större delen av dygnet för att inte få problem med mage eller inte må bra. De är gjorda för att äta grovfoder mest hela tiden och därför är fri tillgång det bästa.
Nu funkar inte fri tillgång för alla, men det är alltid bra att dryga ut det med hönät så att maten räcker längre och sen försöka hitta grovfoder med så låga värden som möjligt. Vårt hö i år är tyvärr väldigt högt i energi så jag har löst det genom att fixa fram god halm som jag blandar ut större delen av kvällsgivan med.

Min häst brukade vara grymt överviktig, men vi har fått ner han i vikt på fri tillgång och så 3-4kg hö + massor av halm på natten (ute har de fri tillgång på hösilage, sen fyller man på sitt hönät som ska räcka hela natten i boxen. Där gav vi 3-4kg hösilage och sen halm). Han gick fint ner i vikt på det. Nu måste vi börja ge lusern för att få upp proteinet, men har börjat med halm igen.
Det jag är så glad över är att min häst tack vare den fria tillgången, inte stressar runt maten. Han äter bara när han är hungrig och har inte lagt till några fula vanor eller stressbeteende. Annars är ju risken när man försöker "banta" hästar att de börjar slänga i sig mat så fort de ser de för att de är så hungrig.
Annars är väl ökad motion en bra idé ? Min motioneras inte hårt alls.

Det är en islandshäst modell större. Ca 145 cm , väger väl typ 450 kg.
Jag vill verkligen inte dra ner på grovfodret för det känns som man gör det värre då. Nu när han bara fått 5 kg (2+1+2) så är han mycket mer "matvrakig". Han brukar aldrig äta när man rider, nu stannar han för att äta.

Vad har ni för värden på ert hösilage om ni kan ge fri tillgång?
Frågan är om jag ska ge 8 kg som foderstaten säger och se om han kanske går ner i vikt ändå? Man vill ju inte att han ska få proteinbrist heller.

Dessvärre kan jag inte motionera mer än skritt då han inte är helt ok. Idag hittades rejäla låsningar i bäckenet och i halsen så han får bara promeneras i skogen och ridas på platt mark. :(
 
Kvoten är ju drygt 6 så tror inte du behöver ge tillskott för proteinet. Det är ganska blött och lågt i MJ, vilket är bra, för då kan du ge mer av det jämfört med ett med högre ts och högre MJ. När jag gör en snabbkoll på Hästsveriges foderstatsprogram tycks 8 kg av ditt grovfoder (+ ev. mineraler) vara alldeles perfekt för din häst.
Hur mycket gräs är det i hagen? Äter den en del gräs behöver du ju minska högivan.

Hur fort har den gått ned i vikt hittills? Är det bara lite så kan den förmodligen inte äta mer än den gör nu, utan att stanna eller rentav gå upp i vikt. Har den däremot gått ner i vikt snabbt är det antagligen okej att ge lite mer och ändå fortsätta viktnedgång. En långsam viktnedgång är alltid bäst.
 
Kvoten är ju drygt 6 så tror inte du behöver ge tillskott för proteinet. Det är ganska blött och lågt i MJ, vilket är bra, för då kan du ge mer av det jämfört med ett med högre ts och högre MJ. När jag gör en snabbkoll på Hästsveriges foderstatsprogram tycks 8 kg av ditt grovfoder (+ ev. mineraler) vara alldeles perfekt för din häst.
Hur mycket gräs är det i hagen? Äter den en del gräs behöver du ju minska högivan.

Hur fort har den gått ned i vikt hittills? Är det bara lite så kan den förmodligen inte äta mer än den gör nu, utan att stanna eller rentav gå r i vikt. Har den däremot gått ner i vikt snabbt är det antagligen okej att ge lite mer och ändå fortsätta viktnedgång. En långsam viktnedgång är alltid bäst.

Jag tycker han har gått ner lagom i vikt men veterinären tyckte han gått ner "lite grann". Men det är bara 6 veckor sedan vi var där så jag vet inte hur mycket man kan begära?
Man märker att hans eksemtäcke är lösare så ner har han ju gått iaf, svårt att säga hur mycket.
I den hagen dom går i nu är det väldigt lite. Knappt en centimeter, fläckvis mer men där äter dom inte så tror det är deras toalett ;)
Vi ska flytta till ett annat stall i helgen där det är mer gräs i hagen. Funderar på att låta dom bara äta gräs på dagen och sen ge typ 1 kg Hö på kvällen när dom kommer in.
Är det rimligt?
 
Det är en islandshäst modell större. Ca 145 cm , väger väl typ 450 kg.
Jag vill verkligen inte dra ner på grovfodret för det känns som man gör det värre då. Nu när han bara fått 5 kg (2+1+2) så är han mycket mer "matvrakig". Han brukar aldrig äta när man rider, nu stannar han för att äta.

Vad har ni för värden på ert hösilage om ni kan ge fri tillgång?
Frågan är om jag ska ge 8 kg som foderstaten säger och se om han kanske går ner i vikt ändå? Man vill ju inte att han ska få proteinbrist heller.

Dessvärre kan jag inte motionera mer än skritt då han inte är helt ok. Idag hittades rejäla låsningar i bäckenet och i halsen så han får bara promeneras i skogen och ridas på platt mark. :(

4.5 kg hösilage med 63% TS till en stor d-ponny??? Det är helt galet! De behöver 1 kg TS per 100 kg bara för att tarmerna ska hålla igång och att de inte ska få magsår. Din häst får endast 63% av minimumsbehovet. Har vet uppfattat att det är blött silage du ger och inte snustorrt hö?

Om hästen ska banta ger du minimum 1 kg TS per 100 kg utifrån hästens idealvikt. Mindre än så innebär att svälta hästen och det kan få katastrofala följder.
 
@Saile varför skulle den få kolik av nedbetat gräs ? Gissar att du är rädd att den tuggar i sig sand, men det är ju isåfall risk bara om den verkligen går på just sandmark , vanlig jord är ingen utlösare av kolik.

Självklart behöver du inte fodra extra med silage dagtid i hagen om den nya hagen ni ska till har ännu mera gräs ?

Ang bantning av häst så måste det få ta lite tid för att vara hälsosam för hästen. Bästa effekt får du givetvis med ökad regelbunden motion i kombo med en vettig konsekvent utfodring .
 
4.5 kg hösilage med 63% TS till en stor d-ponny??? Det är helt galet! De behöver 1 kg TS per 100 kg bara för att tarmerna ska hålla igång och att de inte ska få magsår. Din häst får endast 63% av minimumsbehovet. Har vet uppfattat att det är blött silage du ger och inte snustorrt hö?

Om hästen ska banta ger du minimum 1 kg TS per 100 kg utifrån hästens idealvikt. Mindre än så innebär att svälta hästen och det kan få katastrofala följder.
Det som inte anges här är övriga värden, ffa Mj. Vi får bara TS, och i detta fall kan grovfodret vara helt fel för en bantande häst.
 
4.5 kg hösilage med 63% TS till en stor d-ponny??? Det är helt galet! De behöver 1 kg TS per 100 kg bara för att tarmerna ska hålla igång och att de inte ska få magsår. Din häst får endast 63% av minimumsbehovet. Har vet uppfattat att det är blött silage du ger och inte snustorrt hö?

Om hästen ska banta ger du minimum 1 kg TS per 100 kg utifrån hästens idealvikt. Mindre än så innebär att svälta hästen och det kan få katastrofala följder.

Ja, jag tycker det är galet också.
Hur är det nu igen man räknar ut hur mycket man ska ge om det är 63% ts?

Hon har inte frågat utan säger bara hö. Förhoppningsvis så skulle hon ändra hömängden men man vet aldrig.
 
63% Ts innebär att 63% är torrsubstans och 37% är vatten. För att ge 1 kg Ts behöver du alltså ge 1,37 kg av ditt hösilage. 1 kg Ts är absolut minimum och hästen bör då ha tillgång till sly att tugga på.

Om man räknar på att din häst i normalhull skulle väga 400 kg så behöver han få 7,4 kg av ditt hösilage. Då täcks både energi och proteinbehovet och han bör gå ner i lagom takt.

En häst ska bantas långsamt. Det kan vara farligt och det är en onödig påfrestning på hästens inre organ att gå ner för snabbt. Jag hade i ditt läge satt på hästen en munkorg om han måste gå i gräshage och gett halva givan hösilage inne på natten om han går ute 16 timmar/dygn nu och så länge det finns gräs. Det bästa hade varit om han kunde gå i en gräsfri hage och få hösilagegivan fördelad över dagen eftersom det är omöjligt att säga exakt hur mycket han får i sig av gräset.
 
63% Ts innebär att 63% är torrsubstans och 37% är vatten. För att ge 1 kg Ts behöver du alltså ge 1,37 kg av ditt hösilage. 1 kg Ts är absolut minimum och hästen bör då ha tillgång till sly att tugga på.

Om man räknar på att din häst i normalhull skulle väga 400 kg så behöver han få 7,4 kg av ditt hösilage. Då täcks både energi och proteinbehovet och han bör gå ner i lagom takt.

En häst ska bantas långsamt. Det kan vara farligt och det är en onödig påfrestning på hästens inre organ att gå ner för snabbt. Jag hade i ditt läge satt på hästen en munkorg om han måste gå i gräshage och gett halva givan hösilage inne på natten om han går ute 16 timmar/dygn nu och så länge det finns gräs. Det bästa hade varit om han kunde gå i en gräsfri hage och få hösilagegivan fördelad över dagen eftersom det är omöjligt att säga exakt hur mycket han får i sig av gräset.

Ja, jag önskar han kunde gå i en gräsfri hage men det är inte mycket gräs i den så det som är där lär dom beta ner ganska fort!
Tack så mycket för ditt svar. Så svårt när dom måste gå ner i vikt, man vill ju att dom ska ha det gott :heart
 
Nu vet jag inte hur det är för dig, men det kan vara svårt att se hur tjock eller smal en häst är när man ser den varje dag. Forskning om fång visar att de flesta hästägare slutar för tidigt med bantningen. Här omkring har åtskilliga hästar fått fång i sommar så mitt tips till dig är att hålla ut och ge halm istället för att överutfodrade med hö.
 
Ja, jag önskar han kunde gå i en gräsfri hage men det är inte mycket gräs i den så det som är där lär dom beta ner ganska fort!
Tack så mycket för ditt svar. Så svårt när dom måste gå ner i vikt, man vill ju att dom ska ha det gott :heart

Varsågod :)
Ja det är svårt men det gäller att tänka långsiktigt och inte stressa på och framförallt att man sedan är noga med att hålla den nya vikten. Ett tips är att mäta med viktmåttband två gånger i månaden så märker du genast om det går åt fel håll. Det är så lätt att bli hemmablind.
 
Och mitt tips är att skaffa ett viktmåttband. De stämmer inte till 100% vad gäller hästens vikt - men man ser i alla fall om de går upp eller ner. Skriv upp en gång i veckan, så vet du. Det underlättar ju att ha de siffrorna även när du ska konsultera veterinären.

Fortsätt att mäta även när hästen har nått sin idealvikt, särskilt under sommarhalvåret så att du kan vidta åtgärder innan vikten sticker iväg.
 
Nu vet jag inte hur det är för dig, men det kan vara svårt att se hur tjock eller smal en häst är när man ser den varje dag. Forskning om fång visar att de flesta hästägare slutar för tidigt med bantningen. Här omkring har åtskilliga hästar fått fång i sommar så mitt tips till dig är att hålla ut och ge halm istället för att överutfodrade med hö.

Fast 1 kg halm ger samma mängd energi som 1 kg av @Saile s ensilage och då måste hästens proteinbehov tillgodoses på annat sätt. Det känns som en onödig väg att gå.
 
Fast 1 kg halm ger samma mängd energi som 1 kg av @Saile s ensilage och då måste hästens proteinbehov tillgodoses på annat sätt. Det känns som en onödig väg att gå.
Fast det tar mycket längre tid att äta ett kilo halm. Halm av god hygienisk kvalité är bra för både sysselsättning och för magen. Jag hade hellre bytt ut ett kilo ensilgae till halm och eventuellt lagt till tex lucern eller krafft muskel för proteinet. Om ts inte vill riskera att hästen är hungrig och äter farliga saker i hagen så håller halm hästen längre sysselsatt än ensilage.
 
Nu vet jag inte hur det är för dig, men det kan vara svårt att se hur tjock eller smal en häst är när man ser den varje dag. Forskning om fång visar att de flesta hästägare slutar för tidigt med bantningen. Här omkring har åtskilliga hästar fått fång i sommar så mitt tips till dig är att hålla ut och ge halm istället för att överutfodrade med hö.

Han är fortf tjock så jag kommer inte sluta banta honom :)
Sen sa veterinären att jag endast får ge honom 1 kg halm / dag pga att det blir jobbigt för magen annars? Låter konstigt med tanke på att många har fri tillgång på halm, men men..
 
Fast det tar mycket längre tid att äta ett kilo halm. Halm av god hygienisk kvalité är bra för både sysselsättning och för magen. Jag hade hellre bytt ut ett kilo ensilgae till halm och eventuellt lagt till tex lucern eller krafft muskel för proteinet. Om ts inte vill riskera att hästen är hungrig och äter farliga saker i hagen så håller halm hästen längre sysselsatt än ensilage.

Varför skulle det ta längre tid att äta 1 kg halm? Enda orsaken skulle vara att hästen inte tycker om det och därför inte äter i normal takt och det ser inte jag som något positivt. Risken är istället att hästen inte får i sig det han behöver. Har man så låga värden på energin i ensilaget som Ts har så finns det ingen anledning att byta ut ensilage mot halm. För sysselsättning är det bättre att ge sly. Farliga saker hoppas jag att ingen har i hagarna. Det vore väldigt ansvarslöst.
 
Han är fortf tjock så jag kommer inte sluta banta honom :)
Sen sa veterinären att jag endast får ge honom 1 kg halm / dag pga att det blir jobbigt för magen annars? Låter konstigt med tanke på att många har fri tillgång på halm, men men..

Jag tror inte att du ska lyssna så mycket på den veterinärens foderråd. Hen låter inte särskilt kunnig.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 568
Foder & Strö Maxad c-ponny grövre modell. Rids 6-7 dagar i veckan, minst tre pass är hårdare pass. Mycket långa uteritter.. Hon får just nu 6-7 kg...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har märkt att det finns många kunniga inom foderstater här på buke. Så jag undrar hur ni skulle fodra med detta hö och eventuella...
Svar
4
· Visningar
720
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp