Banta katt

Guldaskig

Trådstartare
Min katt bor hemma hos mina föräldrar medan jag jobbar utomlands, fick en bild på henne nyss och inser att hon nog gått upp i vikt en del :o De tar väl hand om henne och hon har det kanonbra, kanske lite för bra ;) Hon äter torrfoder från Mjau och jag tror även att hon får blötmat, ni vet såna små små burkar/påsar. Hon får inte ens en halv sån varje dag men kanske en tredjedel.

Jag åker hem nästa vecka och vill påbörja bantningen direkt! Har försökt läsa på om hur man bantar katter och har sett att många rekomenderar blötmat från Mjau och även rått kött i form av kycklingvingar. Hur mycket ska man ge och var tusan får man tag i råa kycklingvingar som inte är marinerade? :p
 
Sv: Banta katt

Borde gå att fråga i köttdisken på random mataffär om de har, eller kan ta hem omarinerade kycklingvingar. Citygross och Coop brukar ha "udda" köttdelar i sitt sortiment.
 
Sv: Banta katt

På IFokus finns en sektion om BARF, där behandlas hund/katt/iller, kanske något att kolla in?
Jipotimas säljer ett BARF foder för katter. det var dock inte ett helfoder.
Hittar det inte på hemsidan nu, men du kan ju alltid maila o fråga.

mvh
 
Sv: Banta katt

Det ska jag kolla :laugh:

Vad tror ni om det jag skrev som bantningsmat? Mjau blötmat och lite rått kött, är det bra?
 
Sv: Banta katt

Ang råa kycklingvingar, så finns det i nästan alla vanliga affärer minst ett märke som har omarinerade! :) Köpte senast kronfågel. Oftast är de bara en bild på "färdiga" men läser du är de orörda.
 
Sv: Banta katt

Vad bra :) Får man köpa frysta eller finns det färska?

Jag har köpt frysta. Köper även fryst kycklingklubba, det är lite mer för katterna att bita i :D

Leker med tanken på att ge dem en hel kyckling för att se hur de reagerar, hehe.
 
Senast ändrad:
Sv: Banta katt

Då ska jag kika på det!

Men annars då, kan någon svara på hur jag ska få henne att gå ner i vikt? Verkar min metod bra?
 
Sv: Banta katt

Jag tror din metod kommer att funka fint. Du kan även motionera henne mha laserpekare och diverse olika aktiveringsleksaker.
 
Sv: Banta katt

Har du någon aning om hur mycket man ska ge av blötmaten och kycklingvingarna?

Ska försöka få igång henne till att leka. Nu när det är kallt och massa snö är hon inte ute så mycket som i somras så hon är väl inte så värst aktiv :p
 
Sv: Banta katt

Nä, jag märker tydlig skillnad på mina att de inte är utomhus och rastar av sig på samma sätt nu när det är kallt.

Kycklingvingarna är det Sol som är expert på men jag skulle säja en vinge var annan/tredje dag, kanske. Ang. blötmat så hade jag gett fri tillgång. Borde räcka med något mindre än typ en tetra om dan.
 
Sv: Banta katt

Kan inte rått kycklingkött vara dåligt för katter, jag tänker på hur otroligt viktigt det är för männsikor att kyckling är 100 % genomstekt.

Jag ger mina lite rå nötfärs då och då..men har ingen aning om det är bra eller dåligt egentligen :o
 
Sv: Banta katt

Katter har snabb tarmpassage (ca 8 timmar) så om det mot förmodan skulle finnas elaka baggar så hinner de inte ställa till så mycket skada.
Håller man sig till svensk kyckling så är risken minimal.
 
Sv: Banta katt

Ville bara meddela att katten har inte blivit ett dugg tjock :love: Bilden var bara väldigt missvisande. Så här blir det ingen bantning :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 348
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp