Banta katt?

Crossline

Trådstartare
Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag har helt enkelt varit hemmablind och inte sett det riktigt förens nu.

26/11-14 vägde hon 2,7 kg.
27/2-15 väger hon 3,8 kg :o

Jag vet att det är vanligt att katter går upp i vikt efter kastrering men jag trodde inte att det skulle bli såhär "illa". Hon är absolut rund om magen, men ser bra ut i övrigt.

Hon har lillasyster Bengal som kompis här hemma, en hona som fyllde 1 år nu i februari. Hon är väldigt slank och fin i kroppen, men hon kastrerades också väldigt tidigt av uppfödaren. Jag vet inte om det kan spela in?

Kan jag på något sätt banta ner rexan utan att bengalen blir lidande?

Edit: Dom äter Iams adult chicken, fri tillgång. Morgon och kväll Mjaus blötmat i burk.
Rexan är inte jättematglad, äter gärna torrfoder när andan faller på, men blir inte lyrisk när blötmaten serveras, hon äter lite när hon blir sugen. Bengalen är väldigt matglad och slänger sig över allt ätbart, speciellt blötmaten.
 
Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag har helt enkelt varit hemmablind och inte sett det riktigt förens nu.

26/11-14 vägde hon 2,7 kg.
27/2-15 väger hon 3,8 kg :o

Jag vet att det är vanligt att katter går upp i vikt efter kastrering men jag trodde inte att det skulle bli såhär "illa". Hon är absolut rund om magen, men ser bra ut i övrigt.

Hon har lillasyster Bengal som kompis här hemma, en hona som fyllde 1 år nu i februari. Hon är väldigt slank och fin i kroppen, men hon kastrerades också väldigt tidigt av uppfödaren. Jag vet inte om det kan spela in?

Kan jag på något sätt banta ner rexan utan att bengalen blir lidande?

Edit: Dom äter Iams adult chicken, fri tillgång. Morgon och kväll Mjaus blötmat i burk.
Rexan är inte jättematglad, äter gärna torrfoder när andan faller på, men blir inte lyrisk när blötmaten serveras, hon äter lite när hon blir sugen. Bengalen är väldigt matglad och slänger sig över allt ätbart, speciellt blötmaten.

Bort med den fria tillgången. Dela upp torrfodret,om den ena behöver mer får den mer medan den andra får mindre. Du får vakta medan de äter.

Vi har tre st (bondkatter) - de hade rullat fram på fri tillgång. Vi ger blötmat morgon, sen ger jag som är hemma torrfoder mitt på dagen, på em torrfoder sen på kvällen blötfoder.Allt på bestämda tider. Inget extra gott mellan måltiderna.

Vi har bantat vår ena katt genom att byta ut torrfordet mot blötfoder. Annars blev torrfodermängden så liten och han var inte nöjd efter sina typ 10 pärlor... ;)Vår ena honkatt har urinproblem så vi ger ett specialfoder från veterinären som finns i mindre kalori variant. Alla äter detta för enkelhetens skull.
 
Bort med torrfodret helt och hållet till knubbisen. Om du bedömer att bengalen behöver fri tillgång på torrfoder kan du göra en foderlåda hon kommer in i men som inte knubbisen kommer in i.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Katthälsa Funderar på att hämta hem en familjemedlems katt för att hjälpa till att få ner den i vikt. Hur mycket/lite kattmat per dag kan jag ge...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: MJLee
·
Katthälsa Behöver tips om hur jag kan lösa utfodringen till katterna på ett smidigt sätt. Tre katter, kastrerade honor på 9, 3 och 1 år. De får...
Svar
15
· Visningar
2 981
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en Devon rex-hona på 5 månader som är väldigt tillgiven och glad, mycket lekfull. Idag tog vi hem fröken Bengal på 12 veckor...
Svar
11
· Visningar
1 710
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp