Banta katt

Tror att jag nämnt det tidigare i tråden, men kan vara värt att testa med spannmålsfritt torrfoder för att få dom att hålla vikten bättre även om dom inte vill äta blötmat. T.ex. Acana eller applaws. Båda finns i mindre förpackningar så man kan prova först innan man köper en stor.
Jag ger mina katter både blötmat och torrfoder, och då är det just spannmålsfritt. Upplever att dom inte vräker i sig det på samma sätt.

Tacksam över att jag fick köpa lite Applaws av dig. Har kunnat ha fri tillgång till torrfoder på mina katter pga de äter bara när de är hungriga och vräker sig inte i så som de gjorde när de åt annat billighetsfoder såsom whiskas. De är heller inte tjocka utan håller sig på en stabil vikt. Dyrare i inköp men 7,5 kg räcker till mina katter i ca 3 månader så blir runt 250kr/månad.
 
Jag försöker väga Megara någon gång i månaden för att hålla koll. Det går sådär. Nikita stoppade jag ner i en Clas Ohlson påse och hängde på en fiskevåg. Megara vägrar att finna sig i det så jag använder det vanliga knepet att stryka henne över ryggen för att försöka känna på ryggkotorna osv.
 
  • Haha
Reactions: Nox
Hittills har de bara gillat Latz. Men de blir inte mätta på det. I deras förra hem åt de det och sen fick de 2 dl torrisar. Men jag möts bara av ett ramaskri när jag kommer hem från plugget om de fått Latz.

Jag har två burkar Mjau kvar som jag tänkte tvinga i dem. Sen ska jag testa Bozita.

Blanda ut Mjau med Latz och se om det funkar. Hur gamla är missarna?

Mina katter har levt gott upp till 17 år med mestadels torrfoder. Hankatten skickade bara i sig såsen om det var "köttbullar" i sås. Har mosat ohyggligt mycket mat åt honom för annars äter han inget.



Men krångla inte till det för mycket för dig. Alla katter äter inte det som är "bra" för dom. Dom är också individer.

Mammas katt äter bara Whiskas blötmat i påse. Inget annat duger.
 
Hittills har de bara gillat Latz. Men de blir inte mätta på det. I deras förra hem åt de det och sen fick de 2 dl torrisar. Men jag möts bara av ett ramaskri när jag kommer hem från plugget om de fått Latz.

Jag har två burkar Mjau kvar som jag tänkte tvinga i dem. Sen ska jag testa Bozita.
Men om du ger dem exakt vad de brukade äta i förra hemmet (inklusive torrfoder alltså), går de fortfarande upp i vikt då?

Om du möts av ett "ramaskri" så KAN det ju bero på att de är sugna på sin favoritmat (dvs Latz), och inte att de faktiskt är utsvultna som de försöker få dig att tro.....
 
Jag håller verkligen med @cili om spannmålsfritt torrfoder, de verkar hålla sig bättre mätt på det (och få finare päls). När det gäller torrfoder får Isis finna sig i spannmålsfritt (hon är i allmänhet lilla glufs-glufs så jag kan växla fabrikat utan problem). Blötfodret är jag inte lika kinkig med... och hon gillar både Gourmet och Sheba så det är de jag kör på. Lätt att få tag på om en glömt att köpa och billiga om en köper i bulk från tex Amazon eller Zooplus.

Som intressant sidospår kan jag säga att ingen av mina katter har gillat spannmålsfritt blötfoder eller blötfoder i gelé.

Edit: Ja... sedan får hon ju älgfärs som husse malt enkom för henne :angel: #bortskämdsomfan
 
Är du säker på att de verkligen är hungriga och inte bara tycker det är så himla gott och vill ha mera...? Mina är såna och de väljer ut vissa bitar ur torrfodret och lämnar resten. Har jag Dreamies eller Temptation hemma vill de BARA ha det, men det är som godis och de blir helt stirriga och som galna av det. Man kunde tro att det är nån slags drog! Så nu har jag slutat med det men de går fortfarande omkring och tigger.
Hur vet man skillnaden?

Jag fixar inte riktigt att höra en katt skrika i högan sky.
Blanda ut Mjau med Latz och se om det funkar. Hur gamla är missarna?

Mina katter har levt gott upp till 17 år med mestadels torrfoder. Hankatten skickade bara i sig såsen om det var "köttbullar" i sås. Har mosat ohyggligt mycket mat åt honom för annars äter han inget.



Men krångla inte till det för mycket för dig. Alla katter äter inte det som är "bra" för dom. Dom är också individer.

Mammas katt äter bara Whiskas blötmat i påse. Inget annat duger.
Jag kan prova men får ju inte hålla på i fred när jag ska blanda. Katterna är på bänken och vräker sig över skålarna när det är Latz på gång. Kanske måste låsa in dem på toa för att få vara i fred när jag fixar mat.

Katterna är 2 år.
Om du är stressad @Wille över katterna så hade jag faktiskt släppt lite på kraven och gett samma mat som hemmet innan och så hade jag börjat reda i bantning osv när katterna och du lärt känna varandra ordentligt osv :heart det behöver inte vara så krångligt 🙂
Här skriker de över att de får för lite mat om de bara får Latz. Vet inte varför det funkade i förra hemmet.
Men om du ger dem exakt vad de brukade äta i förra hemmet (inklusive torrfoder alltså), går de fortfarande upp i vikt då?

Om du möts av ett "ramaskri" så KAN det ju bero på att de är sugna på sin favoritmat (dvs Latz), och inte att de faktiskt är utsvultna som de försöker få dig att tro.....
Vet inte. Men de är inte nöjda. De vill ha mer mat.
 
Jag vet inte om lilla katten ätit i natt. De fick Mjau med smulor av torrfoder över. Jag har i alla fall inte sett henne äta.

Nu på morgonen gav jag dem samma sak. Lilltjejen vägrar äta. I stället vill hon tugga på inredningen.
 
Jag kan prova men får ju inte hålla på i fred när jag ska blanda. Katterna är på bänken och vräker sig över skålarna när det är Latz på gång. Kanske måste låsa in dem på toa för att få vara i fred när jag fixar mat.
Lyft ner dom och ge ingenting förrän dom snällt väntar på golvet. Om det aldrig lönar sig att hoppa upp på bänken och vara buffliga så lär dom sig snabbt att vänta där dom ska :up:.
 
Fick de bara latz och inget torrfoder i förra hemmet?
De fick 2 dl torrfoder per dag i förra hemmet, förutom Latz.

Lyft ner dom och ge ingenting förrän dom snällt väntar på golvet. Om det aldrig lönar sig att hoppa upp på bänken och vara buffliga så lär dom sig snabbt att vänta där dom ska :up:.
Katterna har gjort som de vill från dag ett och de har huserat hej vilt på både bord och bänkar. Och jag har inte kunnat sätta gränser. Vet inte hur man gör med katter. Men så lagom kul när katten kommer in med blöta skitiga tassar och rusar in och hoppar upp på matbordet det första den gör. Men vad jag fått lära mig är att man ska inte uppfostra katter eller sätta gränser för då är man en dålig djurägare.

Jag har ju under en tid låtit dem äta på bänken där jag gör i ordning maten för att de ska få motionen att hoppa upp på bänken. Var nån som tipsade om det att ha maten där de måste anstränga sig lite för att komma åt maten.

Som sagt. Jag hade aldrig väntat mig att det skulle vara så svårt och krångligt att ha katt.
 
Katterna har gjort som de vill från dag ett och de har huserat hej vilt på både bord och bänkar. Och jag har inte kunnat sätta gränser. Vet inte hur man gör med katter. Men så lagom kul när katten kommer in med blöta skitiga tassar och rusar in och hoppar upp på matbordet det första den gör. Men vad jag fått lära mig är att man ska inte uppfostra katter eller sätta gränser för då är man en dålig djurägare.

Jag har ju under en tid låtit dem äta på bänken där jag gör i ordning maten för att de ska få motionen att hoppa upp på bänken. Var nån som tipsade om det att ha maten där de måste anstränga sig lite för att komma åt maten.

Som sagt. Jag hade aldrig väntat mig att det skulle vara så svårt och krångligt att ha katt.
Klart man får sätta gränser och uppfostra dom, det betyder absolut inte att man är en dålig kattägare.
Här hemma finns vissa regler, som att katterna inte får vara på bänken vid spisen eftersom jag inte vill att dom bränner sig eller trampar runt där jag hanterar mat. Däremot får dom vara på en annan bänk på motsatt sida av köket. Dom får inte vara på matbordet när jag äter, men annars är det okej att vistas där. Klösa får man endast göra på klösträden. De enda blommorna som får tuggas på är ampelliljorna (varav en hänger just i ena klösträdet).
Det tar tid att lära dom, men det går absolut. Och mina katter mår definitivt inte dåligt av att ha sina regler, det är ju helt rimliga saker. Så fundera över hur du vill ha det, och kör sedan stenhårt på det. Det är klart att katterna glömmer bort sig i sin iver ibland, men då påminner man dom och fortsätter att vara envis. Numera kan jag oftast peka på en katt och säga "a-a!" (som Anna, fast utan n) och då vet den att den gör något den inte ska.
 
@Wille Ett alternativ om du inte vill behöva fundera mer är ju att bara ge exakt det de fick hos de förra ägarna. Punkt slut. Det är klart att de lär sig att skrika om du ger dem mat när de gör det. Ignorera är mitt tips, då lär de sluta snart, och ger du samma som förra ägaren så vet du ju att det är lagom och inte för lite.
 
Jag skulle I ditt nuvarande läge @Wille helt enkelt ge katterna 2 dl torrfoder samt latz. Dvs exakt samma sak de fick I förra hemmet.

Då kan du sen I lugn och ro studera katterna och se hur de då beter sig.

Utan att känna en katt är det nästan omöjligt att avgöra om den skriker av äkta hunger eller för den vill ha goood maaat.

Här hemma har jag tre katter.
Lukas - är alltid hungrig. Skriker numera bara om han är på riktigt utsvulten. Skrek förr mest hela tiden för att vara säker på att få mat.

Mini - det mest kräsna som finns. Piper ynkligt om hennes mat är slut. Skriker när jag gör iordning våtfoder, i tron att det ska vara något gott. Struntar sen helt i fodret och går.

Liten - vrålar som en siren vid blotta misstanken om att man kan få våtfoder. Vrålar INTE om hon är hungrig, då piper hon.

Så här kan alla tre katterna tala om att de minsann är hungriga. Men de gör det på olika sätt. Och att de skriker betyder inte nödvändigtvis de är hungriga.

Jag kan INTE servera blötmat en bestämd tid eller cirkatid på dagen. Så börjar en öronbedövande kör en timme innan/direkt jag kommer hem etc.

Tillägg. För att slippa katter som skriker på mig för att jag ska mata dem så har jag foderautomater som portionerar ut torrfoder. Mini har även en automat som läser av hennes chip så hon dessutom kan äta när hon vill/fritt, eftersom hon blir för tunn annars. Det har gjort stor skillnad, det är ingen idé skrika på matte för hon sköter inte maten liksom. Och konstigt nog skriker de inte på automaterna ;) (men de stryker runt den och glor på dem ca 15 min innan mat)
 
Jag hade också i dagsläget gett precis samma mängd och sort som förra hemmet och sen tagit i bantning när ni kommit mer underfund med varandra.
Var inte rädd för att uppfostra dina katter, med vänlighet och respekt naturligtvis, som med de flesta djur. Katter är oerhört smarta och lär sig fort 🙂
Du kan ju också prova ge torrfoder i aktivitetsboll ibland, man kan lätt göra en egen av en petflaska tex 🙂
 
Mina katter lägger alltid på sig lite på hösten/vintern. Men framåt mars tappar dom vikten igen när dom är ute och rör sig på ett annat sätt.
 
Hittade det här fodret hos granngården. Kan det vara något? Att komplettera Latz med eller ge bara detta?
20211122_120445.jpg

Har nu köpt Latz igen och två tetror Bozita för att testa.
 
Katter vet precis hur de ska få sin vilja igenom. En av mina väcker oss VARJE NATT vid 3-tiden och kräver en påse mjukmat med sås. Sen äter han bara såsen. En halvtimma senare väcker han oss igen och vill gå ut. Han har kattlucka och kan gå ut och in som han vill, men på natten vill han bara gå ut genom DEN ANDRA dörren och den måste vi öppna.

Helst vill han bara äta Dreamies eller Temptation (kattgodis) men det blir han så hyperaktiv och galen av att vi fått sluta. Nu är han jättesur. Men han får vänja sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp