Banta katt

hinderhopparen

Trådstartare
Hej!
Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter.
Den äldsta katten har blivit väldigt tjock och jag har noll aning om hur man kan få ner henne i vikt?
Dom delar matskålar och får mat 2ggr per dag, enligt påsens anvisningar. Vi håller på att fasa över dom från kattungemat till vuxenmat då dom slutade äta kattungematen och jag har fått för mig att den generellt är fetare? Dom äter Applaws torrfoder utan spannmål.
Hon är väldigt aktiv, får ingen annan mat än sitt torrfoder och bara godis i samband med borstning/andra tråkiga saker ;)
Har läst mig till att blötmat är bättre, men det äter hon inte. Vill ge barf/mush till dom, men ekonomin sitter lite dåligt till för det just nu.

Hur ska jag göra? Jag vill inte dra ner på maten för mycket eftersom att jag inte vill att den lilla katten ska få för lite mat. Hon kastar inte i sig maten men äter inte heller för lite (uppenbarligen haha). '

Inga tråkiga påhopp eller så, jag försöker bara lära mig!
 
Jag skulle börja med att byta till ett foder för innekatter/steriliserade katter. Dessa foder är oftast anpassade för att katten inte ska gå upp i vikt lika lätt.
 
När jag hade två katter, en tjockis och tunnis, så fick de mat 3 ggr/dag. De fick olika mat och olika mängd pga deras olika behov. På så sätt höll båda bra vikt. Fri tillgång hade lett till att tjockisen blivit smällfet.
 
Eftersom de fortfarande är små skulle jag inte göra så mycket.
Jag har en mycket slank katt som blir fyra år och en tjockis på sju månader. De har fri tillgång på torrfoder. Eftersom tjockisen fortfarande växer så avvaktar vi med ransonering tills hon blir vuxen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
2 668
Senast: MiniLi
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp