Banta marsvin?

finapina

Trådstartare
Mina 2 marsvin äter som galningar, har jag märkt nu när jag har en kanin och jämföra med. Hur ska jag bäst banta dom? Den ena börjar bli riktigt rultig? Ska man skära ner på pellets och grönsaker och ge mer hö eller? Nu får de fri tillgång på hö. Pellets fylls på morgon o kväll. Dom får ca en halv paprika på morgonen o en morot till natten, ca - mängder. ( Dom får ju inte endast paprika eller morot men i mängd ungefär ). Försöker motionera dom alla dgr men dom är inte jättesugna att springa....????
 
Sv: Banta marsvin?

Hur mycket av pelletsen och det får dom?
Jobbar i djurhuset på min skola och där får dom två msk pellets per marsvin och dag, om jag inte minns fel. + Lite grönsaker. (Det är ca 8 marsvin i en bur som är kanske 2x2 meter + en uteavdelning på 3x2m)

Marsvinen är i fint hull. Gnager gör de på grenar från bland annat Asp.

Så antagligen får dom för mycket mat.
 
Sv: Banta marsvin?

Skippa pelletsen helt. Det är mer godis än mat i mina ögon.
Fri tillgång på hö och grönsaker/frukt dagligen är vad som behövs.
 
Sv: Banta marsvin?

På våran skolan tror jag marsvinen får 1 msk/dag(kan vara 2), fritillgåg på hö + plus lite grönsaker varje dag och dom är i fint hull. Så även jag tycker att du ska skära ner på pelletsen!
 
Sv: Banta marsvin?

Får marsvinen fri tillgång på hö och grönsaker behövs inte pellets, såvida marsvinen bor inomhus, inte är jättemånga i buren eller är magra behöver man inte ge pellets alls. Och om man måste ge någonting alls så funkar det prima med havre.
 
Sv: Banta marsvin?

Skippa pellets och få dem att röra mer på sig, mer vistelse utanför buren eller bygg en större bur. Morot är också mycket näringsrikt för dem och innehåller inte direkt något c-vitamin, byt ut morot mot vitkål eller broccoli och ha morot som godis.
 
Sv: Banta marsvin?

Släpp ut dem oftare på golvet, i början kan de tycka att det är lite läskigt och inte vågar röra på sig riktigt, men ju mer du släpper ut dem desto roligare kommer de tycka att det är att komma ut. Även jag tycker att du ska minska på pelletsen och kanske tänka lite mer på VAD du ger dem, (jag har ju ingen anin om vad du ger) för ex. äpple blir de lätt tjocka av. Det absolut bästa du kan ge dem är brocolli, men självklart varva med andra grönsaker också, och ge inte för mycket grönt heller! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: mily
·
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: Marty
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp