"Banta" mingri...?

Boerperd

Trådstartare
Jag har tagit över ett stall och därmed fått ärva en "minigris" på ca 85kg.
Han går lös på gården, har en halmad box i stallet och sköter sig mest själv.
Problemet är att han är en soffpotatis på vintern och mest ligger nerbäddad i sin box på vintern och sover, när han inte äter...

Så, på sommaren går han runt och betar ochh bökar, så då går han ner i vikt och är riktigt fin;)
Men på vintern motionerar han minimalt och går upp en hel del i vikt!!! Så vad matar man honom med så att han håller vikten och samtidigt är mätt och glad??

//nybliven grisägare:o:D
 
Sv: "Banta" mingri...?

Jag brukar ha grisarna lösa te i stallet på vintern då de inte gärna vill gå ut. Det är ju superkul om man är gris att ägna några timmar åt att vända upp och ner på hästboxarna :idea:
 
Sv: "Banta" mingri...?

Japp, det gör han! Mest för att leta rätt på foder som hästarna har spillt... Och gå igenom inackorderingarnas borst hinkar som dom glömmer på kvar på golvet:-)
Vad matar du dina med?
 
Sv: "Banta" mingri...?

Hur gammal är han?
Vad och hur mycket mat får han?
Är han vägd till 85 kg, eller är det bra en gissning?
Att gissa vikter på en minigris är väldigt lurigt. ;)

Har du någon bild på sötnosen?
 
Sv: "Banta" mingri...?

Han fick i sig råttgift förra året och var då till vetrinären som uppskattade honom till 85kg...
Han är sex år, har varit i en kompis ägo i fyra år, kom från en 4Hgård.
Förra året åt han rester från ett dagis, mycket grönsaker, en del ris och pasta. Vet att han har ätit grisfoder från granngården tidigare, men det är väl gödfoder?!
Har inga foton på honom i datorn, kan fixa det.., Han är super charmig!!
 
Sv: "Banta" mingri...?

Du ska inte skaffa en kompis till han då? Vet att ett ställe som vi va på när vi var små höll sina grisar i form så, dom lekte jättemycket! :D:D
 
Sv: "Banta" mingri...?

Det har testats, men den grisen gick ut på stora vägen.... Leffe, som han heter håller sig på gården! Men visst om det finns en snygg tjej som inte går längre än vad hon får så är hon välkommen!
 
Sv: "Banta" mingri...?

Ingen som vet?

Jag är mest intresserad av vad man matar honom med, så att han håller sig ganska smal, och mätt. Han är inte kul och ha i sin närhet när han är hungrig....
 
Sv: "Banta" mingri...?

Mina grisar får kornkross och massor av frukt och grönt! Ingen pasta, ris eller bröd!!!!! Vill jag ge dom "godis" blir dom lika glada för några morotsslantar som dom hade blivit för en fralla! Det är bara vid ett tillfälle som det krävs lite "starkare" varor och det är när veterinären kommer dom hatar henne så då får dom dela på ett kexchoklad som jag smular sönder på stallgolvet så det tar en stund för dom att dammsuga i sig alla smulorna:D
 
Sv: "Banta" mingri...?

Okej! Kornkross kan jag fixa hos grannbonden! Var får du frukt och grönt ifrån, eller köper du? Hur mycket ger du? Blötlägger du kornet?
Är det en bra kost för dom? Jag vet ju inget om foderstater på gris...
Morötter tittar inte Leffe åt, han är alldeles för kräsen, om han inte får tillräckligt med mat går han upp på tomten och bökar upp hela gräsmattan, iof massor med motion, men inte så snyggt...
 
Sv: "Banta" mingri...?

Grisfoder är inte alltid gödfoder. Minigrisar kan gott äta suggfoder. Då får dom i sig det dom ska ha. Och man behöver ärligt talat inte ge mängder, utan några dl/dag, beroende på normalvikten är fullt tillräckligt som basmat och lite rester som mellanmål.
 
Sv: "Banta" mingri...?

Det bästa du kan ge din gris är ett helfoder för suggor. Det finns på granngården och heter "Klara 130" Det är inget gödfoder.
Att blanda i lite kornkross är bara bra för deras magar som behöver mycket fibrer för att inte få magsår.

Pasta och potatis bör man bara ge i små mängder. Det innehåller mycket kolhydrater och lägger sig på hullet. Frukt bör man också bara ge i små mängder. Speciellt äpplen och päron eftersom det innehåller hög halt av fruktsocker.
Men oavsett vad man ger sin gris är det mängden som avgör hur mycket de lägger på hullet. Felet många gör är att tro att minigrisen är en "slasktratt" som slaktsvinen och öser på dom med mat eftersom "den alltid är hungrig"
Så i stället för att ge honom två äpplen så blir han lika glad för ett halft som du ger i småbitar.Tänk "tumnagel-storlek".
Att sprida ut småbitar i hagen ger också en större sysselsättning.

I ditt fall skulle jag först och främst göra en hage till honom och skaffa honom en kompis. (Ensamma grisar är oftast inte så lyckliga.)
Hagen begränsar hans "matletande" och det är lättare att hålla koll på hur mycket han får i sig, och med en kompis blir han rörligare och inte har så tråkigt. Givetvis kan han få vara lös några timmar om dagen, men inte hela tiden.

Jag skulle börja med att sätta honom i en hage och ge honom ca 2dl suggfoder + 2dl kornkross/mål morgon och kväll. Inget annat. Han kommer ändå att hitta en massa godsaker när han bökar runt.
Frukt och bröd bör du bara använda som träningsgodis.
En gris blir aldrig mätt, så han kan behöva en annan stimulans också. Grisar är otroligt interlligenta och älskar att lära sig saker.
Det är en superbra sysselsättning att träna lite trix.

På in hemsida http://www.minigrisar.se
kan du läsa mera om minigrisens utfodring, skötsel och behov.
 
Sv: "Banta" mingri...?

Grisfoder är inte alltid gödfoder. Minigrisar kan gott äta suggfoder. Då får dom i sig det dom ska ha. Och man behöver ärligt talat inte ge mängder, utan några dl/dag, beroende på normalvikten är fullt tillräckligt som basmat och lite rester som mellanmål.

Du hann svara före mig och det är precis det jag menar. :angel:
 
Sv: "Banta" mingri...?

Jättefin hemsida!
Så man ger grisen två huvudmål, och två-tre mellanmål då?

På sommaren så ser han helt okej ut, det är på vintern det har varit ett problem...
 
Sv: "Banta" mingri...?

Mina får mat två gånger om dagen, sen är dom ju ute när dom vill och hittar säkert massa gott!! Om du ska ha grisen i stallet under vintern kan det vara svårt att hålla den på fötter för finns det inget spännande att hitta på så går dom och lägger sig. Men om ni tycker det är ok så har han många timmar att pyssla och fixa med hästarnas boxar när dom är i hagen men var beredda på att ni behöver "bädda" boxarna när han är klar för det kommer inte att se ut som när ni lämnade dom:D Mina killar får pyssla i 2 boxar när jag mockat dom annars blir det för kladdigt, och dom gillar att gå ut även när det är kallt! Mina går fritt ut i sin vinterhage och in i stallet. Om du ska göra en hage till honom rekomenderar jag att du sätter en eller två eltrådar annars har han nog snart traskat ut igen:o
 
Sv: "Banta" mingri...?

Han går fritt på hela gården året runt, stalldörren står öppen jämt, utom när det är minusgrader...(vattnet fryser)
Boxarna länsar han varje morgon på krafftfoder, resten av boxen låter han bli :-).
Eftersom det bara är fyra boxar i den delen som han ska stå i så är det gjort i ett kick!
 
Sv: "Banta" mingri...?

Tackar!
Alla tips är välkomna, jag funderar på en sån där akvivitetsboll till hundar som man stoppar mat i?!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Kristall10
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 802
Senast: shia
·
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 440
Senast: EmmaW
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 843
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp