Bantar, men går inte ner i vikt.

Springsteen

Trådstartare
Jag har en Golden Retriever hane som nyligen blivit 1 år.

Men vi har ett problem, han är tjock och går inte ner i vikt trots minskad fodergiva eller foderbyte.

Just nu är han ute på landet och springer lös hela dagarna och är helt vild, men går han ner i vikt?
Nej efter två veckor med otroligt mycket motion så står fortfarande vågen på för mycket, helt oförändrad är hans vikt.

Han äter ca 7 dl foder för hundar med "normala" behov. Inget godis utom morötter. Vågar man ge mindre mat?

Och det är ju helt klart inte bra att unga hundar är för tjocka, Jag börjar bli lite desperat.


Hemma motioneras han i ca tre timmar varje dag + att han får simma två gånger varje dag, sedan så leker han ett par timmar med vår lilla hund.
Vi har haft två golden förr, och de har inte gått upp i vikt på det här viset förr, de har hållit sig smala och fina med samma motion.

Behöver han motionera ännu mer? Eller kan det vara något annat som är fel?

I övrigt är han en pigg och glad hund som har en underbart blank och fin päls.

Han är dock relativt stor, ca 61-62 cm hög.

Han väger nu 38 kg, han bör inte väga mer än 34-35 kg.

Såhär ser han ut i kroppen;
S2_by_Tarjeis.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Muskler väger mer än fett. Min hund var ett fläskberg när jag fick hem henne :o:p men hon har byggt en massa muskler sedan dess och har därmed gått upp ca 2 kilo men minskat i omfång och man känner revbenen på henne sådär lagomt :laugh:

Typ första veckan här hemma..
bild.php


För några veckor sedan
bild.php
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Fast han är fet, man ska ju kunna känna revbenen på hunden om man trycker lite, det gör man Inte på honom.
Är rädd att han kommer få höftproblem... Dock har vet och uppfödare känt på höfterna, de är välmusklade och fina - än så lägen, röntgen skall göras om ett par månader.

Även uppfödare och veterinär säger att han är lite rund och det inte är hälsosamt. De rekomenderade mindre foder, vilket vi ger nu, men det händer inget.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Min jaktgoldentik är ca 58cm hög och väger idag 32kg. Hon behöver tappa ett kilo eller två.

Hon äter TRE dl om dagen av "normalfoder" (Standardt) och har INTE tappat vikt på det. Kul med retriever...
Har börjat motionera henne mer, vi joggar, hon springer bredvid cykeln osv. Det ger resultat.

Se över fodret, minska lite på givan och ge kanske något bulkande istället? Kolla fodertrådarna på hundforumet, det är fler som har haft samma problem med hungriga hundar.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Jag funderar på att köpa en dragsele till honom och ett par rollerblades till mig, då får jag nyttig motion och han kan hjälpa mig på
traven när jag inte orkar, för han är gärna ute i timmar och springer, kan man göra så med en 1 åring? eller är det för ansträngande
för hunden? (Nu är jag inte så tung heller, väger runt 55 kg.) Cykla har vi provat, det går prima tills det blir tvärnit eller så springen
han in i cykeln och så ligger vi i ett dike två sekunder senare.

Ska vi prova slänga i lite grönsaker och ta bort lite foder? Kanske ge 5 dl foder och 5 dl grönsaker? typ majs, morötter och liknande?
Han är ätit dietfoder, men det gick han upp i vikt av (Minimigiva för hans normalvikt)

Han är hungrig - visst, men han äter morötter och dylik, vilket han får när han är hungrig, morötter är bra, de kan han gnaga på så de räcker ett tag.
Han äter allt utom lök och citron. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Svårt att se på kortet. Ta kort uppifrån men svårt då med då det kan vara mycket päls. Känn med handen över revbenen. Du ska känna revbenen. Samt att dom ska ha midja.

Annars så finns det ett foder från Royal som säljs hos vissa veterinärer som är för bantande hundar kommer inte ihåg vad det heter.
Kompisens tjocka flatt gick ner massor på det fodret o klarar nu vanlig mat.

Prata med uppfödaren Har du ingen goldenkunnig i närheten du kan fråga?
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Du kan inte jämföra en jaktavlad tik med en hane av utställningstyp.
Helt olika hundar. Sen bara att jämföra en tik med en hane blir ju fel!! Hanen är grövre o större o väger således mer
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Morötter är jättebra :D Bra träning för tänderna också, min hund får morötter som godis :laugh:
Det hjälper ju om man har en soptunna som blir glad för allt hon får som morötter eller gurka när hon gjort något duktigt :D
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Fast han är fet, man ska ju kunna känna revbenen på hunden om man trycker lite, det gör man Inte på honom.
Är rädd att han kommer få höftproblem... Dock har vet och uppfödare känt på höfterna, de är välmusklade och fina - än så lägen, röntgen skall göras om ett par månader.

Även uppfödare och veterinär säger att han är lite rund och det inte är hälsosamt. De rekomenderade mindre foder, vilket vi ger nu, men det händer inget.


Skrev inlägget över samtidigt som flera andra kom in.

Vad säger veterinären då? förutom att han är rund du kan inte svälta honom. Prova annars med ett light foder eller rasfodret för labbar. Det är framtaget just för att labbar har lätt att lägga på hullet. Prata med djuraffären o se vad dom har för tips.

Hur länge åt han diet fodret? inget händer över en natt. Som jag skrev förut så köpte kompisen något foder till sen tjocka flattetik o hon blev jättefin i hull. Tycker inte du ska ge ett standard foder om han är tjock utan han behöver något med mindre fett i. Sen beror det på vad för sorts fett det är i fodret med. Är fodret spannmålsbaserat byt till ett kött foder

VAD är det för foder han får?
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

KL

Det kan ju vara sköldkörteln också. Har ni kollat upp den? En nedsatt funktion av sköldkörteln resulterar i att ämnesomsättning går på lågvarv och att man går upp i vikt eller stannar i vikten, oavsett diet eller inte. Det är en av de vanligaste hormonella sjukdomarna hos hund.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Tack för svar! Vi känner revbenen, men inte så lätt som det önskas.
Vi har haft två Golden innan, de har varit lätta att hålla i fint hull, på tom mindre motion än vad han får.

Uppfödaren rekomenderade fodret som han har nu, får kanske hålla mig i skinnet och vänta och hoppas på resultat, han har inte ätit det sååå länge än.

Ska ta bild när han kommer hem från landet, tyvärr har han rispat tassen och sytt tio stygn nu och går med skor nu, ska ringa och be dem minska maten så att han inte blir fetare.
Han går dock utan problem tre promenader om dagen trots tassen. Kan medicinen ha inverkan på hans vikt?
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Dietfodret åt han i 2-3 månader utav ett finare märke. Nu har han ätit ett nytt foder i tre veckor kanske? Men just nu har jag hjärnsläpp och måste ringa och fråga föräldrarna om vad det är för märke,
då det är min mor som har haft kontakt med uppfödaren. Han går i alla fall inte upp i vikt av det här fodret.

Vet. säger bara att han skall gå ner i vikt, mindre foder rekomenderades.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Det skall jag absolut fråga om när vi ska åka in och ta stygnen på tassen, vi ska åka på besök i början på augusti.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Man kan inte jämföra olika hundar det är samma där som med människor. Alla är olika individer.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Vad ger du för foder? (protein/fetthalt)

Jag hade minskat maten ännu mer och ger det inte ett litet resultat ganska fort så hade jag tagit honom till veterinären för provtagning av hypotyreoidism.

Edit: Uppdaterade inte tråden innan jag postade, såg nu att du fått liknande svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Självklart, vi blev bara lite överaskade över hur tjock han blir på luft!

Lilljessicah - Som skrivet, hjänsläpp, återkommer, varken hund eller foder är hemma :p
Ska prova minska maten och be vet. kolla allt som kan bidra till att han är tjock när vi åker dit i början på augusti.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Kan tillägga att min schippe går på luft hon med. Hon äter just nu dryga decilitern med mat och ser ut som hon svalt ett helt julbord.

Hon visade negativt på alla möjliga provtagningar som kunde bidra och än idag är mysteriumet inte löst. Hon ligger stadigt på ca ett kilo mer än lämpligt. :crazy:
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Usch, ja det är verkligen jobbigt med överviktiga djur. Speciellt när ingenting fungerar.

Men vågar jag ut och åka rollerblades med honom? det är inte för ansträngande?
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Om det är för ansträngande är lite svårt att säga då jag inte vet hur du jobbat med att bygga upp honom i kropp och flås.

Känn efter själv, det ska inte bli ett jättekliv i motioneringen, utan likna den sorts påfrestning han får regelbundet.

I övrigt kan du ju bara tänka på att hårt underlag kontra överviktig hund och mkt motion inte är bra i längden. Har du möjlighet att simma honom mer så hade jag hellre valt det alternativet.:)
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Min Utter var ju sådär, gick inte ner av nåt. Ens av i princip svält.

Tills jag kastade in handsken, grävde djupt i plånboken och köpte Hills r/d. Han åt en ganska stor mängd av det ändå (dvs slapp vara hungrig), och kilona bara rann av honom. Startade på över 40, gick ner nåt kg med 4 dl lightmat + bulk men sen tvärkört. R/d fick han 6 eller 8 dl av (minns inte), och kilona rasade. Normalvikt 36 kg, ville hålla honom 'ordentligt slank' dock. Sista gången han vägdes, så trots att han gick på hyperdoser kortison (som de gärna går upp av), så vägde han 34 kg, och gick fortfarande ner (dvs det var dags att sluta med r/d och byta till annat foder om han inte skulle försvinna helt).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 484
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 687
Senast: Krumben
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp