Bantning och dieter och såna saker

Innan jag skriver om det jag tänkte idag så vill bara säga så ni vet att jag menar INTE ALLS att man inte får skriva om såna här saker eller att dom som gör det gör nåt dåligt eller NÅNTING sånt! Så ingen behöver tro att jag menar nåt dumt mot den ifall den har skrivit om sånt. Men vill bara skriva lite vad JAG tycker och så men jag kan ju likagärna ha helt fel också så ingen behöver ju bli sur för att vi kanske tycker olika!
Ja okej det jag ville skriva lite om är att nästan överallt i sociala medier och på andra ställen så är det sååå mycket hela tiden om bantning och dieter och såna saker. Och väldigt ofta så är det VUXNA som skriver sånt. Som ett exempel här på bukefalos så är det en tråd om fasta och några som gör det. Och nej jag borde nog inte läsa om sånt alls men nu gjorde jag det iallafall. Men då är det vuxna som skriver om hur dom fastar typ hoppar över frukost och mellanmål och äter nåt med jätte lite kalorier och såna saker. Och ja jag menar såklart inte att dom inte får skriva om vad dom vill men vad skulle alla tycka om några i min ålder skrev sånt? Kan iallafall säga att typ alla jag känner VET att man ska äta bra mat flera gånger om dagen och att frukost är viktig så man orkar hela dagen och allt sånt. Så om typ nån i min klass skulle säga att den fastade och bara åt middag tillexempel så kan jag nästan lova att flera skulle försöka prata med den att det inte är bra och så. För ungdomar får typ inte göra sånt utan att då blir alla oroliga direkt men vuxna är det inte konstigt om dom gör det?
Och samma sak typ på Instagram så är det jätte mycket tips vad man kan byta ut i maten så det blir mindre kalorier och typ tips att man ska dricka mycket iskallt vatten så blir man inte lika hungrig och massa såna tips. Och det är typ helt normalt verkar det som och jätte många följer såna tips. Och samma i tidningar och allt möjligt så verkar typ allt handla om hur man ska gå ner i vikt. Och det är också ofta vuxna som gör sånt!
Och även att typ äta mellanmål verkar endel tycka är barnsligt och typ om man ska verka vuxen så äter man inte mellanmål och äter såkallat nyttigt hela tiden. Och såklart får alla tycka som dom vill! Men JAG tycker att vuxna som skriver mycket sånt och gör mycket såna saker kanske skulle kunna tänka ifall dom hade tyckt att det var helt normalt om det var en tonåring som gjorde och skrev så. För jag tror faktiskt inte det för många tror ju att såfort en ungdom eller ett barn kanske vill banta eller inte äta fett eller vadsomhelst så blir även vuxna oroliga att den har en ätstörning. Och jag tycker isåfall att det verkar som att ganska många vuxna också har det isåfall.
Och somsagt jag menar INTE att man inte får skriva sånt eller banta eller vadsomhelst för såklart får alla vuxna göra hur dom vill. Men JAG tycker att det vore bra ifall dom kanske tänkte lite mer ibland ifall det var nån ung. För både för det är väldigt lätt att man börjar följa såna tips! Även fast man kanske inte tänker att nu ska jag banta jätte mycket så blir det att man bara vill testa och sen heltplötsligt så kanske man har gått ner för mycket i vikt och alla börjar oroa sig och så. Och det är ganska svårt om man måste äta hela tiden och inte får välja vad man äter och så verkar många tycka att det är typ onormalt och konstigt. Då är det ännu svårare att göra som man ska!
Men även att dom kanske har lite problem med mat och allt som dom inte fattar själva. Så kanske dom skulle behöva försöka ändra på det så dom inte blir jätte sjuka. För det är INTE bara unga som har ätstörningar utan det kan faktiskt ALLA ha! Och jag tror det är flera vuxna som har det men som ingen tror för det verkar så normalt med allt med bantning och olika dieter och allt sånt!
Men ja det var bara det jag ville skriva för har tänkt mycket på det och ville få ut det bara. Kanske är jätte dåligt skrivet och några kanske blir arga på mig för att jag tycker så men förlåt isåfall och jag menar inte nåt dumt mot nån utan vill bara säga vad jag tycker om sånthär! Så hoppas ingen blir arg eller ledsen :heart
 

Jag håller med dig, @EmmaFilippa . Jag tror att många vuxna, speciellt kvinnor, har ett komplicerat förhållande till mat, vikt och utseende. Vi alla påverkas av samhällets normer.

Jag tycker därför att vi vuxna har ett ansvar att jobba med oss själva, så att vi inte för vidare osunda ideal till barn och unga - eller andra vuxna för den delen.

Jag skulle vilja rekommendera Stina Wollters instagramkonto där hon ofta tar upp de här sakerna. Jag vet att också unga tjejer läser och skriver där.
 
Jag håller helt med dig!

Och faktum är att många vuxna också har ätstörningar, och om inte renodlade ätstörningar så har de problem med ätande och kroppsuppfattning.

Jag vet att många som jobbar inom vården får börja med att kartlägga vad deras patienter äter, oavsett ålder när folk kommer och t.ex söker hjälp för kronisk trötthet. Ofta beror det på att de äter för lite och för sällan.

Jag tycker du har jättebra tankar som reagerar på det här! Som du märker är det viktigt att man inte tror att alla vuxna vet allt, utan man ska sålla i informationen och inse vem som säger något klokt. Bäst är att utgå från vad de officiella rekommendationerna säger, och kolla på vad folk som uttalar sig faktiskt har för utbildning.
Det är skillnad i kunskapsnivå mellan t.ex en dietist och en rörmokare när det gäller kost.
 
Jag håller med dig till 100%. Jag tror att samhället generellt är ”ätstört” och överallt är det fokus på kroppar och mat, vad man ska och vad man inte ska äta. Jag undviker det så gott jag kan, tex följer jag inga konton på instagram som har den inställningen. På tex arbetsplatsen försöker jag säga ifrån om det pratas om mat på ett värderande sätt. Precis som du säger är det jättemånga vuxna som pratar så, säkert omedvetet och att det är så normaliserat.

När jag jobbade med ungdomar hade vi en regel att man inte kommenterade vad nån åt eller inte åt. Det är så himla lätt att trigga.

På Buke är det svårare att undvika såklart. Jag försöker att inte läsa dom trådarna men ibland hamnar jag där ändå. Du är klok som reflekterar över det här!
 
Jag håller HELT med dig angående att det är alldeles för mycket fokus på bantning och vikt i samhället. Alla mina 3 bästa vänner har någon form av ätstörning, och de är vuxna människor i 40-åren... Och det är jätteläskigt hur barn och unga blir nästinntil hjärntvättade ang matvanor och vikt.

Med det sagt så har jag själv skrivit i tråden ang fasta - för mig hänger fasta inte ihop med bantning, eller det behöver inte göra det. Hurvida man bantar och går ner i vikt hänger som du säkert vet på om man äter mer eller mindre kalorier än vad man förbrukar på en dag. Och man kan få i sig vad man behöver även om man äter mer sällan, om man äter stora mål med kalorität mat. Så jag tycker att folk kan få hitta vilket sätt som fungerar för dom, istället för att alla måste följa exakt samma mall.

Dock så är det lite skillnad på ungdomar som fortfarande växer och utvecklar sig, och vuxna. Det krävs mera och jämnare näring fram tills att kroppen är färdigutvecklad vid 18-20 års åldern, därför är det en generell rekommendation att barn och unga ska äta frukost, och regelbundna mål genom dagen. De är dessutom ofta mera fysiskt aktiva än vuxna, som är ännu en anledning att det inte funkar så bra att gå länge utan mat.

Oavsett, jättebra att du tar upp detta och skriver hur du tänkar!
 
Du har helt rätt!!! Faktum är att hela vårt samhälle är så ätstört och kroppsuppfattningar ofta är så felaktiga att jag nästan blir mörkrädd. Gemene man verkar ha jättedålig koll på hur mycket och vad de behöver äta för att må bra och så många hade mått så mycket bättre om de lät bli alla dieter och grejer och slutade läsa tidningar och annat som fokuserar på vikt, vad man ska äta för märkliga saker och om folk som har rasat i vikt och bla bla bla och istället lärde sig vad och hur mycket de behöver äta för att må bra och bara gjorde det sedan. Det verkar tyvärr vara en utopi men tänk så mycket energi som hade kunnat frigöras till andra mycket roligare saker.

Personligen undviker jag i det längsta att läsa sådant. Det triggar bara upp en massa skit och det har jag inte plats för i mitt liv.
 
Samhället i stort är nog rätt ätstört. Jag hade lust att lägga in en bild av en "diet culture bingo"-bricka från ett konto på instagram, men skippar det. Men det är verkligen inte konstigt om man blir påverkad, vare sig man är barn, ungdom eller vuxen 🥴.

Bingot har rutor som "someone comments on your weight", "'cheat days' are a thing", "someone believes you have to be thin to be healthy", "a snack is described as 'guilt-free'.

Jag skulle kunna fylla i åtminstone 16 av de 24 rutorna på ganska så kort tid. Det är jäkligt synd och ganska vrickat att det är så och jag tror att mörkertalet är rätt stort när det gäller hur många som på något sätt mår dåligt av det (dietkulturen eller vad man ska kalla det/den). Försöker tänka tillbaka på hur det var när jag och mina dåvarande klasskompisar var i din ålder, men minns inte så mycket mer än att kompisar ibland tyckte att de var tjocka. Minns däremot att vi nog kommenterade varandras/våra egna kroppar (bedömande) redan i tvåan och när vi var lite äldre var det verkligen så att ord som tjock eller fet användes nedsättande medan det snarast var en komplimang att kalla någon smal, som jag minns det. Kanske (troligen?) är det ännu värre nu. Nog för att sociala medier funnits ett tag, men inte riktigt samma nu som då.

Jag tycker det är bra att du delar din fundering. Trots att jag håller med om det du skriver är det inte omöjligt att jag någon gång skrivit triggande saker i ämnet. Även om jag hoppas att jag inte har det förstås!

Jag hoppas verkligen att du blir frisk så snart som möjligt så att inte allt känns så dåligt :heart .
 
Ja, många vuxna lägger massor av energi på att försöka förändra och må dåligt över sina kroppar. Hur kroppen ser ut är en så liten del av en människa, men får ofta alldeles för mycket fokus och uppmärksamhet. Jag tänker att det viktigaste är att man får i sig tillräckligt mycket av det kroppen behöver, så att den orkar fungera och låta en göra en massa roliga saker. Exakt hur man lägger upp det, om man vill ha stora portioner sällan eller mindre portioner oftare, eller om man vill äta mer av vissa livsmedel och mindre av andra, kan dock variera mellan olika personer.

Själv är jag som en labrador och vill helst äta goda grejer hela tiden. :d
 
Jag håller HELT med dig angående att det är alldeles för mycket fokus på bantning och vikt i samhället. Alla mina 3 bästa vänner har någon form av ätstörning, och de är vuxna människor i 40-åren... Och det är jätteläskigt hur barn och unga blir nästinntil hjärntvättade ang matvanor och vikt.

Med det sagt så har jag själv skrivit i tråden ang fasta - för mig hänger fasta inte ihop med bantning, eller det behöver inte göra det. Hurvida man bantar och går ner i vikt hänger som du säkert vet på om man äter mer eller mindre kalorier än vad man förbrukar på en dag. Och man kan få i sig vad man behöver även om man äter mer sällan, om man äter stora mål med kalorität mat. Så jag tycker att folk kan få hitta vilket sätt som fungerar för dom, istället för att alla måste följa exakt samma mall.

Dock så är det lite skillnad på ungdomar som fortfarande växer och utvecklar sig, och vuxna. Det krävs mera och jämnare näring fram tills att kroppen är färdigutvecklad vid 18-20 års åldern, därför är det en generell rekommendation att barn och unga ska äta frukost, och regelbundna mål genom dagen. De är dessutom ofta mera fysiskt aktiva än vuxna, som är ännu en anledning att det inte funkar så bra att gå länge utan mat.

Oavsett, jättebra att du tar upp detta och skriver hur du tänkar!
Ja såklart så behöver ju inte alla göra exakt lika! Men ganska många som tillexempel fastar verkar som dom inte äter mycket mer dom gånger dom äter heller utan att då är det vanlig mat eller typ nåt med lite kalorier. Och då är det ju att dom bantar. För alltså om man äter 1-2 gånger på en dag och så ska man äta allt då blir ju det mycket mer än en vanlig portion och tror inte så många äter så då. Men ja jag menade inte heller att det är dåligt om nån gör så utan det får ju alla välja själva. Eller ja jag får inte men. Men menade att det är skillnad för tror väldigt många skulle tycka det var dåligt om det var unga som gjorde som många vuxna gör.
 
Samhället i stort är nog rätt ätstört. Jag hade lust att lägga in en bild av en "diet culture bingo"-bricka från ett konto på instagram, men skippar det. Men det är verkligen inte konstigt om man blir påverkad, vare sig man är barn, ungdom eller vuxen 🥴.

Bingot har rutor som "someone comments on your weight", "'cheat days' are a thing", "someone believes you have to be thin to be healthy", "a snack is described as 'guilt-free'.

Jag skulle kunna fylla i åtminstone 16 av de 24 rutorna på ganska så kort tid. Det är jäkligt synd och ganska vrickat att det är så och jag tror att mörkertalet är rätt stort när det gäller hur många som på något sätt mår dåligt av det (dietkulturen eller vad man ska kalla det/den). Försöker tänka tillbaka på hur det var när jag och mina dåvarande klasskompisar var i din ålder, men minns inte så mycket mer än att kompisar ibland tyckte att de var tjocka. Minns däremot att vi nog kommenterade varandras/våra egna kroppar (bedömande) redan i tvåan och när vi var lite äldre var det verkligen så att ord som tjock eller fet användes nedsättande medan det snarast var en komplimang att kalla någon smal, som jag minns det. Kanske (troligen?) är det ännu värre nu. Nog för att sociala medier funnits ett tag, men inte riktigt samma nu som då.

Jag tycker det är bra att du delar din fundering. Trots att jag håller med om det du skriver är det inte omöjligt att jag någon gång skrivit triggande saker i ämnet. Även om jag hoppas att jag inte har det förstås!

Jag hoppas verkligen att du blir frisk så snart som möjligt så att inte allt känns så dåligt :heart .
Det att smal är som en komplimang och tjock är dåligt är sååå sant! Och ifall man blir irriterad om nån säger att man är smal så tycker dom typ att man är töntig för dom sa ju inget dumt. Men om nån skulle säga till nån att den var tjock så tycker alla att det är taskigt. Men egentligen så är det ju bara olika hur man ser ut och inte att det är bra eller dåligt EGENTLIGEN!
 
Det bästa egentligen är att bara strunta i allt som handlar om hur folk äter och har sig. Folk har så mycket konstigt för sig, så jag tror egentligen att det är bäst att inte läsa.
Jag var själv aktiv i faste-tråden, men brukar egentligen inte läsa sånt.

På Instagram följer jag bara några recept-profiler för att få nya idéer om vad jag kan laga för mat. Men jag är verkligen inte intresserad av bantningstips eller "så ser du bra ut i...." <— tycker allt sånt bara är tramsigt och vill inte alls läsa det.

Jag mår utmärkt, äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och något innan jag lägger mig. Mellanmålen är oftast frukt, yoghurt eller smoothies, men jag orkar med allt jag ska göra och är sällan trött. (Till skillnad från många av mina bekanta som är trötta nästan jämt men som äter betydligt mindre).

Jag läste en intressant artikel i våras där tre dietister kom till tals om vad folk gör fel. Och alla sa entydigt: folk äter för lite. Alla sa absolut nej till att äta sallad till lunch, eftersom det är för ensidigt för att man ska hålla sig mätt på det.

Sen går det ju att vänja sig vid det mesta, givetvis, och jag vill inte heller peka ut att nån gör direkt fel. Men jag tycker inte man ska hoppa på idéer som nån annan hittat på, utan att dessa personer faktiskt har en bra utbildning och erfarenhet att stå på. För alla åsikter är faktiskt inte lika mycket värda. En experts ord väger tyngre än någon som inte har utbildning alls.
 
En sak till: det är egentligen otroligt ouppfostrat att kommentera vad andra äter, hur de ser ut osv. Men tyvärr är det många som saknar hyfs och pli och istället anser att de har nån märklig rätt att säga vad som helst. Men man behöver ju inte svara för att nån frågar.
"Så det tycker du" brukar vara ett bra svar till folk som inte fattar att de frågat för mycket.
 
Innan jag skriver om det jag tänkte idag så vill bara säga så ni vet att jag menar INTE ALLS att man inte får skriva om såna här saker eller att dom som gör det gör nåt dåligt eller NÅNTING sånt! Så ingen behöver tro att jag menar nåt dumt mot den ifall den har skrivit om sånt. Men vill bara skriva lite vad JAG tycker och så men jag kan ju likagärna ha helt fel också så ingen behöver ju bli sur för att vi kanske tycker olika!
Ja okej det jag ville skriva lite om är att nästan överallt i sociala medier och på andra ställen så är det sååå mycket hela tiden om bantning och dieter och såna saker. Och väldigt ofta så är det VUXNA som skriver sånt. Som ett exempel här på bukefalos så är det en tråd om fasta och några som gör det. Och nej jag borde nog inte läsa om sånt alls men nu gjorde jag det iallafall. Men då är det vuxna som skriver om hur dom fastar typ hoppar över frukost och mellanmål och äter nåt med jätte lite kalorier och såna saker. Och ja jag menar såklart inte att dom inte får skriva om vad dom vill men vad skulle alla tycka om några i min ålder skrev sånt? Kan iallafall säga att typ alla jag känner VET att man ska äta bra mat flera gånger om dagen och att frukost är viktig så man orkar hela dagen och allt sånt. Så om typ nån i min klass skulle säga att den fastade och bara åt middag tillexempel så kan jag nästan lova att flera skulle försöka prata med den att det inte är bra och så. För ungdomar får typ inte göra sånt utan att då blir alla oroliga direkt men vuxna är det inte konstigt om dom gör det?
Och samma sak typ på Instagram så är det jätte mycket tips vad man kan byta ut i maten så det blir mindre kalorier och typ tips att man ska dricka mycket iskallt vatten så blir man inte lika hungrig och massa såna tips. Och det är typ helt normalt verkar det som och jätte många följer såna tips. Och samma i tidningar och allt möjligt så verkar typ allt handla om hur man ska gå ner i vikt. Och det är också ofta vuxna som gör sånt!
Och även att typ äta mellanmål verkar endel tycka är barnsligt och typ om man ska verka vuxen så äter man inte mellanmål och äter såkallat nyttigt hela tiden. Och såklart får alla tycka som dom vill! Men JAG tycker att vuxna som skriver mycket sånt och gör mycket såna saker kanske skulle kunna tänka ifall dom hade tyckt att det var helt normalt om det var en tonåring som gjorde och skrev så. För jag tror faktiskt inte det för många tror ju att såfort en ungdom eller ett barn kanske vill banta eller inte äta fett eller vadsomhelst så blir även vuxna oroliga att den har en ätstörning. Och jag tycker isåfall att det verkar som att ganska många vuxna också har det isåfall.
Och somsagt jag menar INTE att man inte får skriva sånt eller banta eller vadsomhelst för såklart får alla vuxna göra hur dom vill. Men JAG tycker att det vore bra ifall dom kanske tänkte lite mer ibland ifall det var nån ung. För både för det är väldigt lätt att man börjar följa såna tips! Även fast man kanske inte tänker att nu ska jag banta jätte mycket så blir det att man bara vill testa och sen heltplötsligt så kanske man har gått ner för mycket i vikt och alla börjar oroa sig och så. Och det är ganska svårt om man måste äta hela tiden och inte får välja vad man äter och så verkar många tycka att det är typ onormalt och konstigt. Då är det ännu svårare att göra som man ska!
Men även att dom kanske har lite problem med mat och allt som dom inte fattar själva. Så kanske dom skulle behöva försöka ändra på det så dom inte blir jätte sjuka. För det är INTE bara unga som har ätstörningar utan det kan faktiskt ALLA ha! Och jag tror det är flera vuxna som har det men som ingen tror för det verkar så normalt med allt med bantning och olika dieter och allt sånt!
Men ja det var bara det jag ville skriva för har tänkt mycket på det och ville få ut det bara. Kanske är jätte dåligt skrivet och några kanske blir arga på mig för att jag tycker så men förlåt isåfall och jag menar inte nåt dumt mot nån utan vill bara säga vad jag tycker om sånthär! Så hoppas ingen blir arg eller ledsen :heart

Otroligt många människor, främst kvinnor tror jag, har ett stört förhållande till mat. En del har lärt sig att en måste lämna lite mat kvar på tallriken, för att inte verka glupska. Andra har lärt sig att äta upp det man lagt upp på tallriken. Somliga har fått gå hungriga för det inte finns mat, andra har kunnat äta hur mycket som helst. Med tanke på att så många i världen svälter är det egentligen jättekonstigt att vi har problem med att VÄLJA vad vi ska äta till middag. Vi har hela butiker proppfulla med mat.

Det är helt snett att det är sådant fokus på mat och kropp. Det viktiga är att kroppen fungerar, att jag kan göra roliga saker med den.
 
Jag tror att många vuxna "på internet" inte tänker på att vad dom skriver faktiskt blir läst av barn/ungdomar. Jag är själv skyldig till detta ibland måste jag medge. Och jag har ändå haft ätstörningar själv, i tonåren. Men man glömmer så himla lätt av sig. Så jag tycker det var superbra att du skrev det här och påminde oss.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 185
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 519
Senast: Flixon
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp