Bukefalos 28 år!

A

Anna78

Hej, Nu blir min häst bara rundare och rundare och jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det!

Han står på halmbädd och det är väl kanske inte så bra eftersom han älskar mat men jag kan inte byta just nu.
Ströt ingår i stallhyran.

Det går ute i en stor grön hage ca 12tim om dagen (7 till 7).

Han får 0.2kg havre och 3kg hösilage på kvällen och 0.2kg havre på morgonen + mineraler.

Han har bra kondition men är rätt lat och blir väldigt bekväm mär han är såhär tjock.

Jag rider honom 6dagar i veckan oftast ganska svettiga pass med uteritt som avkoppling ibland.

Så vad ska jag göra?
Antar att det är halmen men ifall han fortfarande står kvar på det, hur ska jag då göra?
Kan jag ge mindre hösilage på kvällen för han får ju i sig så mycket på dagen och han har ju att göra hela natten med halmen?
 
Sv: Bantning!

Finns analys på hösilaget?

Ta bort kraftfoder till att börja med. Äter han massor av halm kanske man ska byta strö, men äter han bara ngt kilo så är det nog inte särskilt tjockande.
 
Sv: Bantning!

Jag tror mer på att det är gräset som gör hästen tjock än halmen.
3 kg hösilage är ju inte så mycket (beroende på torrhalt) o risken är att minskar du det så äter han bara mer halm.
Snart så lär gräset få sämre värden o då blir det lättare att beräkna foderstaten lagom.
// Linda
 
Sv: Bantning!

Vad är det för häst du har?
Han kanske inte är tjock utan "bukig".
 
Sv: Bantning!

Många tycker att en bukig häst med gräs/hö mage är tjock när den i själva verket inte är det. Så se över det först innan du tycker att han är för tjock. Är det nu nu så att han är för tjock så ta bort kraft fodret och så är det ju motion. Men det ser du ju redan till att han får. Höet behöver han ha under natten sp det skulle jag inte ta bort. Risk att han äter för mycket halm då.

Lycka till
 
Sv: Bantning!

Halm innehåller ingen näring endast fibrer,mkt bra för lilla magen:love: Tyvärr så blir det ju lätt väldigt mkt bukfylla av halmen så magen ser oftast uppsvälld ut....
Mitt råd :rör på din häst så mkt som möjligt:bump:
Tyvärr så finns det ju mulliga hästar med låg ämnesomsättning....Jobbigt
 
Sv: Bantning!

Ja tack så mycket!
Han är en D-ponny, ganska så kraftig men han har gått upp väldigt mycket sedan jag fick honom.
Han kommer alltid vara ganska så rund men nu är det extremt.

Tack igen:smirk:
 
Sv: Bantning!

Har han fettnacke och är fet över rumpan/ryggen eller är det bara magen som är stor? Ser man höftknölarna, dvs sticker de ut lite eller är hästen helt rund över rumpan?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 034
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 601
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp