Bukefalos 28 år!

Bantningsfoder till katt, massa spannmål?

Alexandra_W

Trådstartare
Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis eftersom han var mager och rädd när han kom och hans matte är en vek sak ;)

Jag har dragit ner maten utan större effekt. Nu när han är kastrerad lär han bli än mer lättfödd. (Och den dag han flyttar in törs jag inte tänka på då det serveras fri hills k/d inne...)

Kollade lite på veterinärfoder. Finns flera för bantning. Jag hade en hund som gick från svårfödd till sjukt lättfödd och fet efter kastrering som jag tillslut fick sätta på medicinskt foder (hills r/d) vilket gav underverk. Även gett hund och katt andra medicinska foder med kanonresultat. Men innehållsförteckningarna är sällan nåt man vill läsa. Rena skräckinnehållet. Men fungerar det så.

Men det känns knepigt att ladda bantningsmat för katt med kolhydrater? Men är det någon som provat?

En tanke är att byta ut en del av maten till bantningsmat, men inte allt?
 
Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis eftersom han var mager och rädd när han kom och hans matte är en vek sak ;)

Jag har dragit ner maten utan större effekt. Nu när han är kastrerad lär han bli än mer lättfödd. (Och den dag han flyttar in törs jag inte tänka på då det serveras fri hills k/d inne...)

Kollade lite på veterinärfoder. Finns flera för bantning. Jag hade en hund som gick från svårfödd till sjukt lättfödd och fet efter kastrering som jag tillslut fick sätta på medicinskt foder (hills r/d) vilket gav underverk. Även gett hund och katt andra medicinska foder med kanonresultat. Men innehållsförteckningarna är sällan nåt man vill läsa. Rena skräckinnehållet. Men fungerar det så.

Men det känns knepigt att ladda bantningsmat för katt med kolhydrater? Men är det någon som provat?

En tanke är att byta ut en del av maten till bantningsmat, men inte allt?

På granngården finns bozita torrisar för kastrerade katter. Har inte kollar på just den påsen, har kattungefoder än men det innehåller åtminstone kött på första plats, men även spannmål o sånt skit... Det mest optimala vore ju torrisar med nästan bara kött :p men det skadar ju inte att kolla på påsen om du har vägarna förbi :)
 
Det enda foder som verkligen har fungerat att banta katt på för mig är att gå över helt till blötmat. Det kan ju dock vara helt omöjligt med en stallkatt. Däremot tror jag inte att du behöver banta honom i den meningen som hade behövts om han vore en innekatt. Jag tror att det räcker att bara ge en begränsad giva utefter hans normalvikt. Jag ser på mina stallkatter, de lägger på sig ordentligt inför vintern men är lika smala (alltså i normalhull) igen framåt sommaren. De har alltid fritillgång av torrfoder och får blötmat på kvällarna. Jag tror att de helt enkelt behöver mer hull när de inte lever i 20 graders värme konstant och att de flesta reglerar det bra själva.
 
Fast han har 25% övervikt. Han är TJOCK, inte bara lite rund. Och inte så jätteaktiv vad jag ser - han ligger och gosar under sin värmelampa.

Han kan få bara blötmat i stallet egentligen. Men får torrisar också just för att han ska äta mindre totalt.

Fritt går absolut inte.

Jag har förutom siameshonan som är lite rund aldrig haft problem med tjock katt varesig inne eller ute och har alltid haft fritt (torrt) men Lukas är helt klart en annan femma.

Men förhoppningsvis rinner en del av honom sen. Än tänker jag bara dra ner maten han får (vilket redan är gjort) men om det inte räcker iom kastreringen.

Dock så kollar jag kcal/kJ på bantningsmat (de som ens anger) så är det ofta MER kcal/kJ i bantningsmat än i hans mjau/bozita? (Blötmat allt jag jmf)
 
Om du måste ge torrfoder skulle jag rekommendera Hill's m/d eller Purina MD. De är kolhydratreducerade diabetesfoder som funkar bra för viktminskning.

Som sagt måste måste jag egentligen inte angående torrfoder. Så länge han bor ute kan han få bara blötmat.

(Den dag han flyttar in är all bantning körd ändå då det serveras fritt hills k/d torrfoder där och det inte kommer ändras så länge farbror siames lever. Kan ge blötmat vid sidan såklart men jag tror inte Lukas kan hålla sig ifrån torrisarna då ändå. Den dag han bor inne men inte farbror siames finns, då kan Lukas och siamesfröken banta ihop ;))
 
Jag har undantagslöst bantat mina tjockisar med enbart blötfoder. (Inte för gott blötfoder då, ger jag tex icas påsmat eller barf så inhalerar de lika bra som torrisar.)

Med bozita eller mjau har jag kunnat ha större tillgång på foder utan att kattkorven vräker i sig. Torrfoder verkar trigga hunger hos mina, och de äter istället mer av allt. Tuggben är bättre, det har gett dem möjlighet till ätbeteende utan att tillföra så mycket kalorier.
 
För mig är blötmat egentligen det enda att ge vid bantning. Mina föräldrar bantade sin katt med torrfoder, den fick typ 0,5 dl mat per dag eller nått. Hon var helt rabiat i mat pga det, man fick hålla i sin middag liksom. Blötmat blir ofta lite mer i mängd tack vare all vätska. Inbillar mig att dom kan äta mer av blötmat än torrfoder och ändå få samma resultat.
 
Lukas får nu 75 % av den blötmat en katt med hans målvikt ska ha. Samt en väldigt liten mängd torrfoder.

Han slukar blötmaten på en nanosekund och tycker gärna han kan få mer. Torrfodret äter han men där kan han lämna några kulor och återkomma senare. Lämna blötmat finns inte på kartan hur mycket man än skulle servera ;)

Han är dock inte rabiat i mat alls, men är en "alltid hungrig" katt helt enkelt ;)
 
Torrisar är väl rent allmänt sämre som bantningsfoder just för att de innehåller mer kolhydrater som gör katter mer överviktiga och blötmat är bra just för att de ger mättnadskänsla. BARF kanske? Antar att Lukas vet vad färskfoder är med tanke på att han varit hemlösing ;) Det brukar ju allmänt rekommenderas mer motion men det blir nog svårt att kontrollera med tanke på Lukas livsstil. Hmm, mycket blötmat, lite torrisar att knapra på och så får du hoppas att han inte gillar Hills fodret - min systers katt får något slags Hill mot artros som tydligen också är otroligt energirikt bra för katter som måste gå upp i vikt och som Nikita är galen i. Hon moffar det så snart hon bara kan.

Jag tror nog att Lukas går ner lite naturligt när det blir varmare, alla smådjur vaknar och han rör sig mer. Men jo, som kastrat finns det nog en risk att herrn lägger på sig ytterligare lite. ;)
 
Jodå Lukas vet hur man fångar sitt eget foder med. Inte sett en levande mus i stallet sen han kom ;)

Tyvärr verkar hills k/d knarkgott för alla som inte ska ha det ;) och energirikt så det förslår :S
 
Det bästa sättet att banta en katt brukar ju vara att hålla sig till bara blötmat.
Själv har jag länge försökt få min tjockis att förstå att bara Mjau och Bozita blötmat är det bästa för honom. Tyvärr är han uppväxt på bara torrfoder och därför en inbiten torrfoderjunkie. Så till slut fick jag ge upp mina försök med blötmat och satte honom på Hill´s Metabolic och sedan Hill´s r/d. Av någon anledning började han tappa päls i stora kala fläckar. Så därför fick jag gå över till Royal Canins Satiety. Vilket fungerar väldigt bra på så sätt att han snart gått ner tre kilo och samtidigt hela tiden verkar ha blivit mätt. Satiety verkar väl lite som ett "bulkfoder" med syfte att få katten att känna sig mätt om jag förstått det rätt.

Sedan måste jag ju erkänna att jag inte är särskilt glad alls i att behöva ge ett torrfoder från Royal Canin med en sådan innehållsförteckning. Men till slut var jag tvungen att prioritera viktnedgången. Jag ska fortsätta att försöka få honom att inse att blötmat är det bästa.
 
Lukas får nu 75 % av den blötmat en katt med hans målvikt ska ha. Samt en väldigt liten mängd torrfoder.

Han slukar blötmaten på en nanosekund och tycker gärna han kan få mer. Torrfodret äter han men där kan han lämna några kulor och återkomma senare. Lämna blötmat finns inte på kartan hur mycket man än skulle servera ;)

Han är dock inte rabiat i mat alls, men är en "alltid hungrig" katt helt enkelt ;)
Jag har en hittekatt som flyttade in. Den slukade så mycket mat att det var sanslöst. Kontaktade en person som är kattjourhem och blev rekommenderad att ge den en matkedjas eget blötfoder.
"Den är hungrig och det kommer sitta i ett tag. Låt den äta och känna sig mätt, och i den maten finns det ändå inte så mycket näring. " Jag gjorde det och det lugnade sig faktiskt.
Katten blev kvar hos oss.

Sedan visade det sig att katten var väldigt illa däran i många avseenden. Många diagnoser..
12 000 kr senare visar det sig att när den var frisk från allt akut, mår den utmärkt på speciellt veterinärfoder. :)

Får hittekatten bara någon kula av fel foder (eller leker med fel leksak för den delen), så får den reaktion.
Adoptivkatten blir fet och ful i pälsen av hittekattens foder. Suck! Pest och kolera.

Lösningen blev matautomater som öppnas på chipet. =Katter i normalhull och med rätt foder för sig! :) Adoptivkatten går ut och hämtar lite möss och sork som komplement. Hittekatten vägrar gå ut. Allt är frid och fröjd. Förutom att automaterna tar upp så mycket plats. ;)
 
Jag har en hittekatt som flyttade in. Den slukade så mycket mat att det var sanslöst. Kontaktade en person som är kattjourhem och blev rekommenderad att ge den en matkedjas eget blötfoder.
"Den är hungrig och det kommer sitta i ett tag. Låt den äta och känna sig mätt, och i den maten finns det ändå inte så mycket näring. " Jag gjorde det och det lugnade sig faktiskt.
Katten blev kvar hos oss.

Sedan visade det sig att katten var väldigt illa däran i många avseenden. Många diagnoser..
12 000 kr senare visar det sig att när den var frisk från allt akut, mår den utmärkt på speciellt veterinärfoder. :)

Får hittekatten bara någon kula av fel foder (eller leker med fel leksak för den delen), så får den reaktion.
Adoptivkatten blir fet och ful i pälsen av hittekattens foder. Suck! Pest och kolera.

Lösningen blev matautomater som öppnas på chipet. =Katter i normalhull och med rätt foder för sig! :) Adoptivkatten går ut och hämtar lite möss och sork som komplement. Hittekatten vägrar gå ut. Allt är frid och fröjd. Förutom att automaterna tar upp så mycket plats. ;)

Har inget chip på njursjuka missen. Dock tycks inte Lukas ha för avsikt att flytta in än så det brinner ingenstans rent så.
 
Jag bantade mina (inne) katter med Hills Metabolic. Var skeptisk, men en kompis hade provat det och hon sa det funkade. Och det gjorde det faktiskt! Dyrt, ja visst. Men inte extremt. En 4kg påse räcker runt 6 veckor till mina två. Kostar (i UK) £32-35. Men så klart jag hade betalat mindre om det gick :)
 
@Alexandra_W kan det vara värt att testa aktiveringsmatskål av något slag med blötmat kanske?
Finns en som heter aktiveringsplatta (?) är som förhöjda piggar eller kalla den en grynt ful piggborste som är ojämn typ men lite snällaretaggar skulle jag tro dock ;)
Och sen Cat Activity FunBoard som har olika utmaningar och tål diskmaskin vilket är riktigt bra tycker jag.

Eller ge frusen blötmat?
 
@Alexandra_W kan det vara värt att testa aktiveringsmatskål av något slag med blötmat kanske?
Finns en som heter aktiveringsplatta (?) är som förhöjda piggar eller kalla den en grynt ful piggborste som är ojämn typ men lite snällaretaggar skulle jag tro dock ;)
Och sen Cat Activity FunBoard som har olika utmaningar och tål diskmaskin vilket är riktigt bra tycker jag.

Eller ge frusen blötmat?

Han kämpar inte för mat. Varken torr- eller våtfoder. Provat. Han är hungrig så han vrålar men fattar (?) inte att med lite jobb kan han få mat genom att putta på bollen eller fiska upp med tassen, putta på brickan etc.
Tyvärr.
 
Han kämpar inte för mat. Varken torr- eller våtfoder. Provat. Han är hungrig så han vrålar men fattar (?) inte att med lite jobb kan han få mat genom att putta på bollen eller fiska upp med tassen, putta på brickan etc.
Tyvärr.
Åh vad synd men kan det fungera att servera fryst så det får tina vartefter för han borde väl inte tugga löss hej vilt på stenfruset hoppas jag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte...
Svar
6
· Visningar
2 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp