Bantningstävling i skolklass

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

susekl

I en särskoleklass i Skellefteå har man utlyst en bantningstävling. Pris till duktigaste bantaren: sminkkurs. Visst kan det väl vara bra att hjälpa elever att gå ner i vikt, men jag reagerar på formen ganska starkt. Har verkligen skolan som uppdrag att få eleverna att tävla om vem som kan bli smalast och dessutom ge vinnaren en sminkkurs? För mig ger det signaler om att snyggast och vackrast är bäst. En elev har lämnat skolan, en tjej som går på kortison och därför inte kan gå ner i vikt bara gråter. Lärarna tycker att flickorna är för runda (handlar om gymnasieelever). För att markera allvaret i det hela har läraren skrivit bantningskontrakt med eleverna. Skolledningen säger att dom inte känner till att eleverna skulle må dåligt av toppformsprojektet.

Länk:Västerbottens folkblad
 
Sv: Bantningstävling i skolklass

Man undrar ju hur dessa lärare har klurat ut detta? Många som går i särskoleklass mår ju dåligt redan av vetskapen att de inte är som "alla andra" och sedan så kommer då läraren och påpekar att tjejerna är för tjocka!

Sedan är det ju inte fel att tänka på vad man stoppar i sig, mina barn går på en skola som deltagit i ett projekt ang barns vikt, men detta projekt har drivits av överviktsenheten för barn på ett av landets största sjukhus vilket är en viss skillnad. Och detta har gällt alla barn på skolan, inte bara de som anses tjocka.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstävling i skolklass

suck och stön, stackars barn :(

Läste i AB om detta, är det inte bättre att främja fysisk aktivitet genom att se till att barnen får hitta någonting de tycker är jättekul.. ridning, fotboll, brännboll... orientering.
Bara för att barn går i särskola innebär ju inte det att de inte kan spela någonting eller rida ... RIDA är faktiskt bra för handikappade.
Det och en normal mathållning i hemmet och i skolan ska räcka för att inte barn ska bli överviktiga.
Återinför godis på Lördagar... I samhället där jag jobbar så går högstadiebarnen till ICA och köper godis och läsk istället för lunch. ICA försökte förbjuda skolbarn att gå dit före elva men efter högljudda protester togs anslaget på dörren ned där det stod att de var välkomna efter 11:00 ,för att se till att barnen åt mat.
Men se det gick föräldrarna till barnen inte med på.

Jag tycker att det är ett föräldraansvar igrund och botten att se till att barnen äter mat, skolan serverar mat, ätbar mat faktiskt.
Vem tillåter barnen att ta med pengar till skolan?
Jag skulle plocka av mina barn pengar -de som åker buss har busskort... det ska inte köpas dricka och choklad varje dag.
 
Sv: Bantningstävling i skolklass

Helt SJUKT.
Däremot tycker jag det är utmärkt att man i skolcafeterierna säljer billig och nyttigt mat tex smörgåsar,frukt,youghurt.
 
Sv: Bantningstävling i skolklass

Åh herregud just nu skäms jag över att bo i Skellefteå.
Hur kan någon ens komma med den iden ? sedan att dom vill att
eleverna ska gå ner i vikt om dom är överviktiga är väl en god
sak om man gör det på rätt sätt.
Men inte göra någon tävling av det hela , fy fan! :crazy:
 
Sv: Bantningstävling i skolklass

bättre mat i skolan skulle nog göra mycket.. det är juh klart som fasen att ungarna tar skitmycket pasta, ris och potatis när dom får så lite kött.. vilket gör att de får för lite proteiner och för mycket kolhydrater..
att dom inte satsar på mer kött och mer fräscha grönsaker och bröd med pålägg istället för att ösa på billigt ris, poatits och pasta?? och erbjuder förmiddagsfika med mackor med pålägg och juice för dom som kanske inte äter riktigt frukost hemma..

spekulerar.. tänk om JAG kunde få bestämma vah.. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 519
Senast: Aliide
·
S
  • Låst
Övr. Barn Publicerad i DN 22 maj 2002 08:53 LÄSARREAKTIONER: "DUKTIG "Den duktiga är den som anpassar sig" Duktig. Själva ordet är ett...
Svar
9
· Visningar
3 573
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp