Banunderlag utebana, ej fiber - Utbruten från 07-orna del 22

Jfrelin

Trådstartare
Har ni förslag på underlag till utebana om man inte vill ha fiber? Vi kan inte ha fiber pga kommer inte kunna underhålla tillräckligt bra för det.
Vi har idag grus men den behöver fyllas på och vi vill ha ett underlag man kan hoppa på ev tävling.
Man kan säga att idag är det som ett mycket väldränerat underjobb, behövs bara påfyllning. Frågar här då jag litar på er :p
 
Har ni förslag på underlag till utebana om man inte vill ha fiber? Vi kan inte ha fiber pga kommer inte kunna underhålla tillräckligt bra för det.
Vi har idag grus men den behöver fyllas på och vi vill ha ett underlag man kan hoppa på ev tävling.
Man kan säga att idag är det som ett mycket väldränerat underjobb, behövs bara påfyllning. Frågar här då jag litar på er :p

Omöjligt att svara på när man inte vet vad banan består av/ hur den är byggd och underhålls/belastas känner jag .

Åsikter om underlag är typ ändlöst och aldrig är alla nöjda oavsett 😎
 
Omöjligt att svara på när man inte vet vad banan består av/ hur den är byggd och underhålls/belastas känner jag .

Åsikter om underlag är typ ändlöst och aldrig är alla nöjda oavsett 😎

Nä det är klart men tänkte försöka få lite tips på olika möjligheter :)
Den belastas ganska hårt när det är utesäsong, står 65 häst på gården.
Måtten är 60x100
Den är superordentligt anlagd och jämn men behöver fyllas på med underlag.
Fiber kräver alldeles för mycket underhåll och vi har bara en anställd och 2 ytterligare ridhus och 1 till utebana plus att bevattningsmöjligheten är ganska begränsad, vattenspridare som man får ställa ut manuellt.
 
@Jfrelin får ni för er att använda kittsand så behövs det vattnas något enormt mycket. Har bara kunnat rida två dagar i år på vår bana, det underlaget har tyvärr inte satt sig som utlovat utan flyter och flyger mest omkring..
C34ECF00-AD22-4D28-A77E-794368F0503B.jpeg
 
@Jfrelin får ni för er att använda kittsand så behövs det vattnas något enormt mycket. Har bara kunnat rida två dagar i år på vår bana, det underlaget har tyvärr inte satt sig som utlovat utan flyter och flyger mest omkring..
Visa bifogad fil 16872
Vi har en bana med sand och den var super i våras men efter denna torkan blir den rätt djup såklart. Vi vattnar ca 3m3 per dag och det håller det ridbart och dammfritt. Vågar inte vattna mer just nu...
 
Vad är det för slags sand?
Det heter kittsand tyckte jag stallägaren sa. Sandkornen skulle kila fast sig i varandra med tiden var det utlovat, men nu ett år senare har det fortfarande inte hänt. Caspian tycker att det är läskigt att han inte får fäste..
 
Vad är det för slags sand?
Det heter kittsand tyckte jag stallägaren sa. Sandkornen skulle kila fast sig i varandra med tiden var det utlovat, men nu ett år senare har det fortfarande inte hänt. Caspian tycker att det är läskigt att han inte får fäste..
Det är den typen av sand (sjösand?) som man använder till fiber men utan fiber blir den ju som en torr sandstrand, dvs djup utan fäste.
 
Det är den typen av sand (sjösand?) som man använder till fiber men utan fiber blir den ju som en torr sandstrand, dvs djup utan fäste.

Undrar om det inte är det min gamla klubb har lagt i paddocken med klenflis istället för fiber. Helt värdelöst då dom hade glömt att vattna. Grå avskydde det och stod emot satan när vi tränade där. Han har ju väldigt mkt aktion i galoppen med mkt påskjut och är beroende av ett fast underlag.
 
Undrar om det inte är det min gamla klubb har lagt i paddocken med klenflis istället för fiber. Helt värdelöst då dom hade glömt att vattna. Grå avskydde det och stod emot satan när vi tränade där. Han har ju väldigt mkt aktion i galoppen med mkt påskjut och är beroende av ett fast underlag.
jag tippar på att de har väldigt bra säljare för vad jag hört så är det flera anläggningar som har det och en hade slut i sin bevattningsbrunn redan i början av juni...
 
jag tippar på att de har väldigt bra säljare för vad jag hört så är det flera anläggningar som har det och en hade slut i sin bevattningsbrunn redan i början av juni...
Vet rätt många som har liknande och det blir bra om den vattnas riktigt mycket.
Men det är ju svårt i år när det är så torrt.
 
Nackdelen med flis på utebanor är att trä ruttnar.... Och ruttet trä blir halt och allmänt otrevligt. De bästa llroundbanor jag ridit på utomhus som klarar sig utan allt för mycket underhåll är faktiskt traditionella grusbanor.
 
Har ni förslag på underlag till utebana om man inte vill ha fiber? Vi kan inte ha fiber pga kommer inte kunna underhålla tillräckligt bra för det.
Vi har idag grus men den behöver fyllas på och vi vill ha ett underlag man kan hoppa på ev tävling.
Man kan säga att idag är det som ett mycket väldränerat underjobb, behövs bara påfyllning. Frågar här då jag litar på er :p

Jag har "travbanegrus" som topplager på min ridbana, och väggrus (väl stampat) som bärlager.
Det fungerar väldigt bra, men kanske blir lite för stumt för hoppning på högre höjder?
Det jag upplever som en stor fördel med min paddock är att underlaget aldrig blir djupt eller löst, oavsett hur mycket eller lite det regnar.
 
@Amanda_F

Om man har sand vars korn är för lika i dimension i sin sammansättning finns inget som gör att kornen binder i varandra.

Finkornig sand (0-4/0-8) mig veterligen och erf mässigt är därför avsedd ur ridbanasmanhang att blandas med endera annat grus eller annat material om det ska ha möjlighet att sätta sig.

Man kan tillfälligt få finkornigt underlag att bli lite fastare med mycket vatten. Men såfort underlaget sedan torkar är det samma igen.

Underlag är levande material i allra högsta grad, det är det som gör det så pass avancerat som det ju är....
 
Senast ändrad:
@Amanda_F

Om man har sand vars korn är för lika i dimension i sin sammansättning finns inget som gör att kornen binder i varandra.

Finkornig sand (0-4/0-8) mig veterligen och erf mässigt är därför avsedd ur ridbanasmanhang att blandas med endera annat grus eller annat material om det ska ha möjlighet att sätta sig.
Ja, det här skulle ha varit sand som hakar i varandra. Men det har inte hänt som utlovat..
 
Ja, det här skulle ha varit sand som hakar i varandra. Men det har inte hänt som utlovat..

Vore intressant om du kunde leta upp lite mer detalj exakt vad det är och vilka dimensioner 😄

Själva betydelsen av ”sand” är ju extremt finkornigt och homogent material s.a.s.
 
Sand och grus är naturmaterial (runda korn), grus har större kornstorlek än sand, det sätter inte sig.
Allt annat är antingen stenkross (stenmjöl heter det minsta och sen finns det tusen lokala varianter på vad det kallas) med mer eller mindre nollfraktioner. Stenmjöl går att packa och sen luckra upp, men det blir hårt när det är torrt. Det folk kallar travbanegrus brukar vara stenmjöl 0-8, kanske toppat med lite naturgrus.

Både sand och grus blir djupt och kan upplevas som halt, stenmjöl packas. Om banan är djup blir det svårt att rädda genom att lägga på mer material, iaf utan fiber.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 705
Senast: a1agnlju
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 951
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 243
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp