Bara för att...

schelin_j

Trådstartare
Eftersom det med jämna mellanrum dyker upp lite kommentarer och fördomar (sanna och osanna) om travhästträning så måste jag bara...

Kallblodstravaren Alma och jag kör hem lite ved:

30572150.jpg


Och eftersom det ofta debatteras om tidig inkörning av unga travare vill jag bara visa hur vi vänjer dem vid det framtida arbetet. Jag tömkör min Tom och har unghästen (född i juni 09) vid sidan. Efter att han gått så i någon månad blir det dags att börja tömköra honom så smått.

Jag ska tillägga att fotograf och ägare till bilderna är Rouise här på buke - men jag har fått lov att lägga ut dem!
Efter sommarbete sätts han i vagn, eller möjligen får han prova en gång eller två innan betet.

30572170.jpg


30572182.jpg


Jag kan tillägga att unghästen blev överlycklig över att få följa med ut på tur. Att han får gå med sin stora trygghet här i livet på äventyr gör honom dessutom trafiksäker på ett väldigt effektivt sätt. Om inte flockledare är rädd för bilar så blir inte heller den lille det!

Jag vet att många andra också gör så här med sina föl men jag ville bara visa att även travtränare har lite innanför pannbenet och kan en del om häst. På just de här bilderna är det förvisso jag som utför men det är ju tränarens förslag så klart!
 
Sv: Bara för att...

Ok väldigt fina hästar men menar du verkligen att hästen ska ha häst när den bara är 1 år?
 
Sv: Bara för att...

menar du träns? vi tömkörde halvblodet när han var ett. rakt bett och rakt fram. Nu har vi världens snällaste treåriga hingst.
 
Sv: Bara för att...

vadå självklart? Inget är sjävklart.

Jag vet tyvärr proffstravtränare som varit ute och kört med en 10 månaders travföl. när den blev halt så skodde dem den..det finns folk till allt.
 
Sv: Bara för att...

Mammas fd gubbe skickade iväg sin travhäst som 2åring till en tränare.Lite mer lagom ålder tycker jag.
 
Sv: Bara för att...

jo absolut. två är helt rätt att börja belasta tycker jag. innan dess ska de vara tömkörda och väl hanterade. då går det smidigt.
 
Sv: Bara för att...

TS skrev att hästen skulle få vagn efter sig sen i sommar..alltså bara ett år gammalt och ja jag vet ju självklart att man kan börja med tömkörning när hästen är runt året.
 
Sv: Bara för att...

egentligen spelar det ingen roll, för deras vagnar väger ingenting, så jag skulle med kunna köra in en ettåring på sensommaren, den kan lika gärna dra en vagn efter sig som att tömköras eller promeneras. Självklart ska detta anpassas till individen, vissa mognar fortare och detta ska man ju inte göra i en period när kanske tänder kliar, och deras kroippar har växtvärk, då kommer ju vagnen kanske upplevas som ett jobbigt krav.

jag rekommenderar nog ändå att den är två fyllda innan man kör in, det finns ju så mycket annat kul man kan göra som inte ställer så stora krav på koncentration sopm en vagn ändå kräver-av alla inblandade.
 
Sv: Bara för att...

Åringen kommer sättas i vagn ett par gånger, handlar inte om att ut och köra , utan mer sela på vagnen i stallet sen sela av den. efter ett tag kanske han är mogen för att gå nått varv på ridbanan med vagnen med ledare och nån som håller tömmarna utan att nån sitter i.
vagnarna är lätta alltså blir de ingen belastning på kroppen direkt. det är för att han ska vänjas in för vagn och tycka att den är en lattjo pryl. Det handlar alltså inte om att ut och köra.

i sommar ska han iväg på hingstbete, när han kommer hem tas inkörningen upp och så småningom börjar man köra honom.


så nej vi köra inte in våra åringar och är ute och Kör... de börjar köras när de närmar sig två innan dess är den mest invänjning på ett positivt sätt, enkla, korta stunder.
 
Sv: Bara för att...

Mammas fd gubbe skickade iväg sin travhäst som 2åring till en tränare.Lite mer lagom ålder tycker jag.

hur menar du här? att dom skickar iväg som tvååringar till tränare är inget ovanligt men då är dom oftast inkörda och blir tränade för att klara framförallt premie och kval lopp
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp