Bara förkyld. Eller?

sommarminne

Trådstartare
Köpte för ungefär 6-7 veckor sedan ny häst och han har nu för några dagar sedan blivit förkyld. Lite småsnorig i helgen men inget nämnvärt och i måndags va snoret gult och segt och han började hosta när han travar eller galopperar. Snoret har nu på några dagar ändrats från tjockt till rinnande och ingen hosta. (han har vilat så jag har inte hört hur han låter i rörelse.)
Travade lite idag när jag red och han hostar direkt när han kommer i rörelse. Han har ingen temp och är pigg och glad och äter och dricker som han ska.
Jag ringde kliniken idag och frågade men dom tyckte jag skulle avvakta och trodde det berodde på miljöombytet men jag känner mig nojjig när jag sitter och läser alla gamla inlägg om förkylningar som visat sig vara varig tand, kvarka och alla möjliga hemskheter. hur orolig ska man va? finns det folk här inne som bara haft en "vanlig" förkylning på sin häst?
Fick order om att bara skritta honom nu någon vecka och se vad som händer men jag känner mig som sagt lite orolig
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Jodå !! Visst kan hästar " bara" bli förkylda !
Avvakta du någon vecka och håll koll på tempen .
Min vet sa ockå att dom kan bli hostiga vid miljöombyte .

Om han är hostig så är det bara bra att du skrittar ut honom, tycker du det känns jobbigt så promenixa med honom !

Hej från Hambo
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

skönt att höra att de finns någon med bara en förkylning;)

hur pass smittsamt är egentligen en förkylning? de övriga i stallet verkar oroliga att det smittar
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Jag har oxå haft förkylning på hästar. En gång fnös hästen till och det fastnade en gul geggig snorklump på väggen!! Haha! Piggnade till efter ett tag. jag skulle låta hästen vila under förkylning, alt bara ut o gå. Vet ju själv att man kan känna sig lite risig då man är förkyld utan att man har feber.
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Jag hade en förkylning på alla mina unghästar för några år sedan, dom hade även lite temp ibland, men det gick över utav sig självt. Kolla tempen och allmäntillståndet varje dag bara så det inte blir värre.
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

verkligen härligt att höra!
Han verkar ju va pigg annars och äter och dricker bra så jag avvaktar så hoppas jag verkligen att han piggnar till. men blir ju inte orolig om man är förkyld själv men när hästen är de så överreagerar man som attan:o
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Skrittade lite igår och han kändes jättepigg och testade även att trava något steg och ingen hosta alls:-) snoret har blivit väldigt rinnande, nästan som vatten med något gul färg. Bra eller dåligt?
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Jag tror du ska undvika att rida osv tills du vet att hästen är infektionsfri. Det är bra att snoret blir rinnande för övrigt:)
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Jag har bara skrittat på honom eller promenerar för hand och jag har fattat de som att de är bra att dom rör på sig så att snoret kommer ut?
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

Han kanske är lite känslig för damm?
Hästen som jag är medryttare på är känslig för damm. Allt hö måste blötläggas och att ha halm som strö är ingen hit. Idag står hon på en blandning av torv och spån (det fungerar bra och ser lite ljusare och fräschare ut än ren torv) och mumsar på hösilage större delen av året. Under sommaren mumsar hon hö som blötläggs en stund. Allt kraftfoder blötläggs innan servering. Summa sumarum: så länge hon lever i en något så när dammfri miljö mår hon prima, knaprar hon på dammigt foder blir hon jättesnorig, stora gula slembollar kommer ur näsan och hon hostar lite vid ansträngning.

Så testa att blötlägga så mkt som möjligt av fodret och låt honom stå på någon blandning med torv. Fast han kanske står på torv idag?
 
Sv: Bara förkyld. Eller?

känns så konstigt att de kommer fram nu bara tycker jag. han har ju stått på stall innan och han äter ensilage redan och kraftfoder vägrar han äta blött så de fungerar inte och står på stallströ ifrån vida och de ska ju va dammfritt så jag vill verkligen inte tro att han ska va känslig för de för då måste han nog stå i utebox för att de ska fungera. vi har väldigt högt i tak med så det känns mysko att de skulle va de men i och för sig ska dom väl börja bli känsliga någon gång:crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 087
Senast: tornblomma
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 577
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp