Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Nu kanske jag ska skriva nåt som faktiskt hjälper TS också, mitt andra fullblod klarar sig numera ganska bra på bara hösilage med lite kraftfoder som tillbehör. Innan åt hon kraftfoder och lite hösilage...

Förra hösten fick hon fri tillgång på riktigt bra hösilage dagtid, har för mig att det var andra skörd och av lite mer ängs variant = fint gräs inte så grovt. Hon åt ordentligt av det och var rund och fin trots att hon var dräktig. Efter det så har hon fött sig mycket bättre då det stora problem har varit att hon inte har haft nåt intresse för att äta strå foder utan mest petat lite. Så mitt tips är att hitta ett snuskigt bra grovfoder som är "fint" och ge i stort sätt fri tillgång - problemet är bara att man inte kan ha andra mer lättfödda hästar i samma hade :angel:

Annars så är soja ett überbra tillskott i mina ögon.
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Jag fick hem ett rätt dåligt hösilage idag, i alla fall proteinmässigt (27 g smrp/kg foder). Gick genast in på Hippocampus för att räkna ut nya foderstater. Enligt programmet så behövs inget annat än 14 kg hösilage, 1 kg lusern och 300 g havre för att värdena ska vara täckta. Då får hon lite för mycket energi, men tar jag bort havren så måste jag öka på med en massa lusern, eller likvärdigt, istället. (Hösilaget har 7.3 MJ/kg foder.) Det blir också lite för mycket calcium, men det ska enligt programmet inte vara skadligt...? :confused:

Nu till frågan, som förhoppningsvis inte anses vara för "enskild": är det verkligen rimligt att ett svårfött fullblod på cirka 500 kg (give or take) klarar sig på enbart grovfoder, i den mängd som står ovan? Det har aldrig hänt mig förut, och då har jag haft bra mycket bättre hösilage än såhär. Motionen som min häst får är inte så kraftig förvisso, jag räknade på 30 min. skritt och 30 min. trav/galopp per dag. (Vilket inte är helt sant, eftersom jag bara rider 4-5 dagar per vecka just nu.) :

Fast hur räknar du? När jag slår in dina värden, inkl lusern och havre och räknar med samma arbete så säger programmet att det fattas nästan 100 gram protein?

Sen är det ju så att Hippocampus räknar på genomsnittsbehov – i realiteten är det ju bara en liten del av hästar som ligger exakt där.

Men ett tips – jag har deltagit en del i utfodringsplanering för löphästar. Vi har då satsat på att ge rätt låga proteinnivåer MEN foder med god aminosyrakvalité eller koncentrat av just lysin o treonin. Då blir det färre onödiga kvävemolekyler och man kanske kan springa en tusendels sek snabbare!

Det proteinbehov man räknar med är ju egentligen ett surrogatmått för aminosyrabehov.

I ett sent skördat grovfoder som du tycks ha är det nog bara högst nåt gram lysin per kg. HH
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Då blir det färre onödiga kvävemolekyler och man kanske kan springa en tusendels sek snabbare!


Jag förstår detta med att det blir färre onödiga kvävemolekyler men undrar hur det kan få dem att prestera bättre. Är det så att hästen sparar energi som den annars hade fått använda till att göra sig av med kvävet? Eller beror det på ngt annat?
(undrar mest hur det fungerar)
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ja det är så man resonerar. Varje sparad svettdroppe anses positivt. Sen hur många sparade svettdroppar det behövs för att påverka prestationen vet man ju inte.
Men resonemanget är inte fel. Kroppen gör sig ju av med proteinkvävet gm att utsöndra det i svett och urin tillsammans med salt. Ju färre onödiga kvävemolekyler in - desto mindre vätska och salt ut.
Detta är ju en bransch där man jagar delar av sekunder! HH
 
Sv: Bara grovfoder till svårfött fullblod?

Ju färre onödiga kvävemolekyler in - desto mindre vätska och salt ut.

Tack för svaret. Jag inser nu att förlusten av energi, vätska mm vid kväveörskott blir större än att bara omvandla kvävet. Jag har inte förstått det tidigare,antagligen ganska självklart.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp