Bara guppyhannar?

Scandi

Trådstartare
Är det en okej idé? För i nuläget vill jag inte ha fler yngel och det är omöjligt att få bukt med dem utan at sätta in ytterligare en art i mitt lilla akvarium.

Jag har sänkt temperaturen och gett dem ytterst lite mat men inga yngel blir uppätna. En vän till mig påpekade då att guppys ibland inte alls äter upp sina ungar. Det är inte juste mot honorna heller som är ständiga yngelmaskiner :(.

Så vad säger grabbarna om att bli av med honorna? Börjar de bråka sinsemellam eller finns det någon annan nackdel? Att de förlorar färg eftersom de inte har någon att imponera på har jag hört, men det är inte viktigt för mig.
 
Sv: Bara guppyhannar?

Jag kör med endast platyhannar av samma anledning, jag vill inte ha yngel.

Det verkar fungera bra. De har inte tappat det minsta i färg!
 
Sv: Bara guppyhannar?

när jag födde upp guppys (är det möjligt att inte göra det förresten :p ) så tyckte jag det funkade bäst om man tog bort hanarna redan som små och sedan höll dom ihop. Det funkade sämre om det var tex många hanar och få honor, då kunde dom bråka lite
 
Sv: Bara guppyhannar?

Många hanar och få honor= stressigt för honorna.

Bara hanar=helt ok (blir ju mycket snyggare också) :p

Jag skulle inte ha några guppy i nya karet... Börjar misstänka att det inte dröjer länge innan det går ett gäng endlers där i alla fall.
 
Sv: Bara guppyhannar?

Åh jag som älskar guppys! :love: :p

Kan man ha typ 8 flickor & 2 pojkar tillsammans? :)

Dessa pojkar & flickor byts ut så att man hela tiden har de vackraste, + ev nån mer pojk och lite fler flickor?

(Och ett yngelakvarium där man sätter över de "fulaste" :o och ger till en djuraffär?)

Eller blir det för mycket inavel då?
 
Sv: Bara guppyhannar?

Ja liksom att man hela tiden lägger till de vackraste (i mitt tycke, kanske fastnar för något spec mönster osv) i akvariumet och sedan ger bort de andra till en djuraffär?


Men att man håller det till 2-3 hanar och max 10-15 honor.
 
Sv: Bara guppyhannar?

aha. Jag blev lite orolig över att de som inte var önskvärda -inte tillräckligt snygga- hamnade under giljotinen (vaddå extremt utseendefixerat!) :P . Skönt att det inte var så! :D
 
Sv: Bara guppyhannar?

Tack för alla svaren! Himla skönt att det fungerar bra för er, ska flytta honorna så snart jag kan. :)
 
Sv: Bara guppyhannar?

Nej gud va hemskt! haha! Så skulle jag aldrig kunna göra! Dom jag flyttar ur behöver inte vara fula, men jag gillar unika mönster och färger!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp