Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Jag minns det som att man inte ens bedövat ordentligt?
Jag skulle börja om med en ny utredning från grunden. Röntgen är inte allt.

Nej exakt.

På första besöket så gjorde vi detta:
Tog in på gången och gjorde böjprov, Ua på alla ben.
Longerade i ridhus, vilket visade Kontur halt i vänster varv men inte höger. Tog ut och longerade på astfalt, Inte halt i något varv.
Gjorde om böjprov och fortfarande Ua på allt. Longerade igen i ridhus och fick här byta varv, var minut i cirka 10 min :confused:.
In igen och då bedövade hon höger framknä och sen longera i ridhus igen. Då var han ohalt i vänster men halt i höger varv. De valde då att röntga hans framknä och de visade UA.
De bestämde sig för att det är knäledsinflammation i båda fram och behandlar.
Gjorde rehab i 6 veckor.

Andra besöket/återbesök (på annan klinik då den första inte hade någon tid jag kunde)

Longerade i ridhus och fortfarande halt i vänster varv men inte höger. Veterinär tycker att han har ett konstigt rörelsemönster allmänt och tycker att hältan ser ut att sitta högt.
Longerade på deras grusparkering och återigen ingen hälta på hårt underlag oavsett varv.
Tar in på gången och gör böjprov, Ua igen.
Veterinären vill göra ett neurologiskt prov och ber mig att skritta med honom på gången. Hon drar honom i svansen och han trillar/tappar balansen varje gång. Tar aldrig emot och det säger veterinären inte är normalt.
Vi röntgar hals, nacke, rygg, bakknä och has. Samtliga är UA och veterinären säger att jag ska rida rakt fram i skogen i 3 månader och sen komma tillbaka om det inte är bra. Säger även att jag kanske får vänja mig vid att Kontur är såhär då jag bara ska ha honom som hobbyhäst.

Det sista besöket var 8 april och efter det så hände det med tränaren, alla sa det var en balans grej och att han skjuter ut höger bog. Jag trodde dem då han blev mycket bättre och mjukare i ridningen när jag började hjälpa honom med bogen. När jag parerade hans höger bog så började han sluta halta och allt kändes bättre och jag trodde det var felet, då han tidigare varit körhäst.
Red även som sagt mest ut i skogen. Hann träna 2 gånger på dessa 3 månaderna.

Provade longera mest för han kändes konstig när jag red ut och ja då provade jag på mjukt underlag och det va icke bra. Provade sen någon dag efter på grus som ni kan se på filmen.
Ser inte bra ut då han aldrig varit halt på hårt underlag tidigare.
 
Han har annars byggt bra med muskler mellan april och nu med tanke på att vi mest skrittat med lite inslag av trav.
 

Bifogade filer

  • 20210701_215935.jpg
    20210701_215935.jpg
    500,8 KB · Visningar: 105
Med tanke på hur mycket ni kollat hade jag tyckt det var dax att kolla ryggen. Annat kan vara sekundärhältor.
Ja eller vi har ju röntgat ryggen och de såg inget där. Dock inte ländryggen om jag har för mig rätt.

Tog upp det under bokningen på kliniken nu den 15/7. Dem bad mig att ta med sadel så de kan se/rida honom under sadel.

Men vill de kollar korset, ländryggen och ligament i hoven. Men ja finns så mycket små saker som kan vara fel 😔.
 
Ja eller vi har ju röntgat ryggen och de såg inget där. Dock inte ländryggen om jag har för mig rätt.

Tog upp det under bokningen på kliniken nu den 15/7. Dem bad mig att ta med sadel så de kan se/rida honom under sadel.

Men vill de kollar korset, ländryggen och ligament i hoven. Men ja finns så mycket små saker som kan vara fel 😔.

Har för mig att SI är svår att se
 
Ja sen sitter väl den ganska långt bak och tror man kan se den med ultraljud?
Ja jag hoppas verkligen vi nu den 15/7 kan hitta vad som felas honom :(

Kollar man inte de med ultraljud eller någon får rätta mig om jag har fel här. Men vet att där min häst kommer ifrån kollade de upp en annan häst i samma stall med problem i si-leden. De använde sig av ultraljud om jag inte minns fel ..
När de undersökte si-leden på min förra häst var det med ultraljud
 
??

Han har aldrig uppvisat smärta i ryggen. Varken när sadelutprovaren var här, när jag tryckt eller när equiterapeuten var här och kollade honom. Allt som står i länken vet jag redan om och förhoppningsvis även veterinären. Berättade så klart allt vi gjort vid bokningen samt ska be de andra klinikerna att skicka alla journaler och röntgenbilder.


Som går att utläsa är det svårt att säkerställa diagnos, krävs Il.
 
Som går att utläsa är det svårt att säkerställa diagnos, krävs Il.

Ja det är ju jätte svårt och man vet ju inte riktigt vart man ska börja nästan. Men veterinären jag ska till har jag blivit rekommenderad av många och ska speciellt vara bra på hältor. Så hoppas på det bästa 🙏
 
Är så många i stallet som tycker jag ska strunta i veterinärbesöket och vila honom istället. I och med att han är ohalt rakt fram och "bara" halt vid longering och inte direkt mycket halt heller. Jag tycker inte det känns bra då vi provade vila honom hela mars månad med bara promenader och han är ju oren nu igen och denna gången även på hårt underlag.
För visst, han är inte mycket halt men något är där ju!

Men jaja, jag kanske är en hypokondriker med mina djur..
 
Är så många i stallet som tycker jag ska strunta i veterinärbesöket och vila honom istället. I och med att han är ohalt rakt fram och "bara" halt vid longering och inte direkt mycket halt heller. Jag tycker inte det känns bra då vi provade vila honom hela mars månad med bara promenader och han är ju oren nu igen och denna gången även på hårt underlag.
För visst, han är inte mycket halt men något är där ju!

Men jaja, jag kanske är en hypokondriker med mina djur..
Säger magkänslan att något är fel så är det oftast de. Min häst visade tydligt i förra sommaren att något var fel i löp (travhäst). Han gick med huvudet på sned och hela kroppen som en banan i löp. Och ja något var fel och efter de blev tillrätta har han inte visat en tendens till detta bananbeteende. Så ibland får man söka på högt och lågt utanför boxen så att säga för ibland är de fasiken inte de man förväntar sig som ska vara fel som är fel. Och jag litar alltid på min magkänsla, för oftast har den rätt. Och den här hästen har haft väldigt många udda skador tidigare i sitt liv därför är man extra vaksam.
 
Är så många i stallet som tycker jag ska strunta i veterinärbesöket och vila honom istället. I och med att han är ohalt rakt fram och "bara" halt vid longering och inte direkt mycket halt heller. Jag tycker inte det känns bra då vi provade vila honom hela mars månad med bara promenader och han är ju oren nu igen och denna gången även på hårt underlag.
För visst, han är inte mycket halt men något är där ju!

Men jaja, jag kanske är en hypokondriker med mina djur..
Fast det finns skador som visar sig just så, och alla skador går inte att vila bort. Självklart ska du fortsätta utreda!
 
Har någon bedövat hoven än?
Uteslutit problem med hovleder och ligament?
Hovleden borde väl ge reaktion på böjprov.
Men sidoligament vid hoven gjorde det inte. Det bekräftades med Ultraljud, men jag har förstått att många behöver MR för detta. Jag hade väl tur.
Hästen växlade mellan ohalt (på vet besök och oftast) till väldigt halt i typ fem steg ibland när han klivit så ligamentet belastades mer...
 
Är så många i stallet som tycker jag ska strunta i veterinärbesöket och vila honom istället. I och med att han är ohalt rakt fram och "bara" halt vid longering och inte direkt mycket halt heller. Jag tycker inte det känns bra då vi provade vila honom hela mars månad med bara promenader och han är ju oren nu igen och denna gången även på hårt underlag.
För visst, han är inte mycket halt men något är där ju!

Men jaja, jag kanske är en hypokondriker med mina djur..

Jag tycker att det låter vettigt att fortsätta utreda, det låter ungefär som min häst. Knappt halt till att börja med och bara när longerad på mjukt underlag. Veterinären tyckte jag kunde ge honom aktiv vila och se om det gick över, men han blev tyvärr mer halt efter att ha sprungit i hagen och de misstänker nu en sidoligamentskada.

De blir ofta bättre av vila, så det kan se bättre ut ett tag men så kommer hältan tillbaka. Jag hade min på boxvila två veckor mellan två veterinärbesök och i början av det andra besöket var han nästan helt ren men efter att ha longera och sprungit med honom ett par gånger var han lika halt som innan igen.
 
Är så många i stallet som tycker jag ska strunta i veterinärbesöket och vila honom istället. I och med att han är ohalt rakt fram och "bara" halt vid longering och inte direkt mycket halt heller. Jag tycker inte det känns bra då vi provade vila honom hela mars månad med bara promenader och han är ju oren nu igen och denna gången även på hårt underlag.
För visst, han är inte mycket halt men något är där ju!

Men jaja, jag kanske är en hypokondriker med mina djur..
Tycker nog att du slösar med tid om du vilar bort tiden. Hästen vilar ju samtidigt som den utreds?

Min sorgliga erfarenhet är att det var MR som hjälpte oss att hitta felet.

Vi hade en liten hälta, ett kortare steg fram, som inte så lätt visade vad som var bekymret.

Vila och promenader, tuppkam etc provades, inget syntes på UL eller röntgen.

I november var vi i Helsingborg på djursjukhuset och gjorde MR.

Då hade han vilat i sex månader under utredningens gång.

Jag bara önskar att vi fick gjort MR tidigare. Då hade denna förtvivlade väntan och hopp om liten förbättring hit och dit begränsats något och framför allt, hade vår häst fått rätt diagnos.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 188
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
375
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp