Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Tycker nog att du slösar med tid om du vilar bort tiden. Hästen vilar ju samtidigt som den utreds?

Min sorgliga erfarenhet är att det var MR som hjälpte oss att hitta felet.

Vi hade en liten hälta, ett kortare steg fram, som inte så lätt visade vad som var bekymret.

Vila och promenader, tuppkam etc provades, inget syntes på UL eller röntgen.

I november var vi i Helsingborg på djursjukhuset och gjorde MR.

Då hade han vilat i sex månader under utredningens gång.

Jag bara önskar att vi fick gjort MR tidigare. Då hade denna förtvivlade väntan och hopp om liten förbättring hit och dit begränsats något och framför allt, hade vår häst fått rätt diagnos.

Ja men exakt! Flera har sagt jag ska vila fram tills besöket men då tänker jag att man kan vila bort problemet så kontaktade veterinären och hon sa rid på.

För visst att han inte hoppar på tre ben men något fel är det ju som ni kan se på videon 😔. Han blev ju behandlad I båda framknäna och vilade sedan 2 veckor och sen 3 veckor med promenad. Så vilat har han ju fått prova göra. Blev ingen förbättring.

Blir bara så irriterad och trött när folk vill stå och diskutera om att jag letar fel och att han bara ska vila. För han har sträckt sig i hagen.
Kan ju tycka att har han sträckt sig så borde han inte vara halt 2 månader efter senaste besöket.
 
Är så många i stallet som tycker jag ska strunta i veterinärbesöket och vila honom istället. I och med att han är ohalt rakt fram och "bara" halt vid longering och inte direkt mycket halt heller. Jag tycker inte det känns bra då vi provade vila honom hela mars månad med bara promenader och han är ju oren nu igen och denna gången även på hårt underlag.
För visst, han är inte mycket halt men något är där ju!

Men jaja, jag kanske är en hypokondriker med mina djur..
Såvida ingen utav dom andra i stallet är veterinär så tycker jag du ska strunta i deras åsikter.
 
Försök ignorera vad andra säger!
Lika bra att kolla upp honom nu när du har tid och så ni får hjälp ♥️

Jag fick så många ”goda” råd från höger o vänster när min häst bröt griffelbenet.. det var hemskt och nån gång lyssnade jag för att sedan ångra mig och fortsätta gå efter min egen magkänsla.
 
Försök ignorera vad andra säger!
Lika bra att kolla upp honom nu när du har tid och så ni får hjälp ♥️

Jag fick så många ”goda” råd från höger o vänster när min häst bröt griffelbenet.. det var hemskt och nån gång lyssnade jag för att sedan ångra mig och fortsätta gå efter min egen magkänsla.
Det här tycker jag är jätteviktigt. Det är ovanligt mycket tyckare, folk som ska ge goda råd och som är outbildade och baserar sina råd på ngt de tror de upplevt med En häst eller likn förut.

Få andra områden skulle man ta råd från grannen bara för att den råkar finnas där så som folk gör i hästvärlden. Okunskapen är trots allt rätt utbredd.
Så man bör ta råd av folk som är utbildade inom det man behöver hjälp med.
 
Idag var vi hos veterinären och han var definitivt halt.
Nu reagerade han lite på böjprovet men veterinären böjde på lite fler sätt än de andra veterinärerna gjort. Han var även halt både på mjukt och hårt underlag vid longering. Nästan värre på hårt underlag idag.
Veterinären tyckte problemet är hans framknä och valde att bedöva båda framknäna och då var han lite oren de första stegen och sen travade han på bra och började slappna av och busa till det lite :).
Vi valde att behandla båda framknäna, vila idag och imorgon sen sätta igång och skritta direkt. Skulle skritta i upp till 30-45 min om dagen och gärna i så bra arbetsform som möjligt.
Återbesök i början på augusti.

Så ja jag kommer fortsätta lite på min magkänsla!
 
Idag var vi hos veterinären och han var definitivt halt.
Nu reagerade han lite på böjprovet men veterinären böjde på lite fler sätt än de andra veterinärerna gjort. Han var även halt både på mjukt och hårt underlag vid longering. Nästan värre på hårt underlag idag.
Veterinären tyckte problemet är hans framknä och valde att bedöva båda framknäna och då var han lite oren de första stegen och sen travade han på bra och började slappna av och busa till det lite :).
Vi valde att behandla båda framknäna, vila idag och imorgon sen sätta igång och skritta direkt. Skulle skritta i upp till 30-45 min om dagen och gärna i så bra arbetsform som möjligt.
Återbesök i början på augusti.

Så ja jag kommer fortsätta lite på min magkänsla!
Oj, vad olika det är hur snabbt man får börja skritta så pass mycket efter sprutning.
Eller i och för sig, det kanske är annorlunda med knän än andra leder.. Minns inte exakt vilka råd jag fick för många år sedan.
Jag promenerar och promenerar just nu. 😅
 
Oj, vad olika det är hur snabbt man får börja skritta så pass mycket efter sprutning.
Eller i och för sig, det kanske är annorlunda med knän än andra leder.. Minns inte exakt vilka råd jag fick för många år sedan.
Jag promenerar och promenerar just nu. 😅

Nej alltså det är verkligen olika från veterinär till veterinär. När han blev sprutad i mars på en annan klinik så fick han metacam i 4 dagar och promenad 15 min första veckan och sen öka på med 5 minuter per vecka tills vi var uppe ca 35 minuters promenader.

Så blev väldigt förvånad när de här sa skritt direkt efter 2 vilodagar och gärna 30-45 min samt fick vi även skritta på böjt spår. Det kommer jag dock skippa och bara köra rakt fram i skogen.

Denna veterinären tror inte heller att han har neurologisk deffekt. Så ja.. Vi kör på detta ett tag nu iallafall. Sen får vi se hur det ser ut på återbesöket i augusti. Dock sa veterinären nu att de kan tänka sig att minst spruta honom en gång till om han inte är bra på återbesöket.

Men hur många gånger kan man spruta i framknä? Hur många man vill?
 
Nej alltså det är verkligen olika från veterinär till veterinär. När han blev sprutad i mars på en annan klinik så fick han metacam i 4 dagar och promenad 15 min första veckan och sen öka på med 5 minuter per vecka tills vi var uppe ca 35 minuters promenader.

Så blev väldigt förvånad när de här sa skritt direkt efter 2 vilodagar och gärna 30-45 min samt fick vi även skritta på böjt spår. Det kommer jag dock skippa och bara köra rakt fram i skogen.

Denna veterinären tror inte heller att han har neurologisk deffekt. Så ja.. Vi kör på detta ett tag nu iallafall. Sen får vi se hur det ser ut på återbesöket i augusti. Dock sa veterinären nu att de kan tänka sig att minst spruta honom en gång till om han inte är bra på återbesöket.

Men hur många gånger kan man spruta i framknä? Hur många man vill?
Ja, min sprutade de båda hovlederna.
Sjukhage 1v 10 min promenad (första dygnet box).
Mindre hage i 2v efter det. och 15 min promenader först som ökas med 5min per vecka
Öka promenad med 5 min/vecka i 2v.
Mindre hagen var 2v..
Nu uppe i 25 min promenader och nästa vecka får vi börja skritta uppsuttet och trava litet. Första gångerna hoppa av och ta trav vid hand.
Raka spår fram till vi börjar trava helst.

Jag tror man kan spruta många ggr?
Har inte behövt det själv men tycker mig höraaty folk sprutat 3-4 ggr eller mer?
Men en riskär det ju alltid att sticka en spruta i en led.
 
Idag var vi hos veterinären och han var definitivt halt.
Nu reagerade han lite på böjprovet men veterinären böjde på lite fler sätt än de andra veterinärerna gjort. Han var även halt både på mjukt och hårt underlag vid longering. Nästan värre på hårt underlag idag.
Veterinären tyckte problemet är hans framknä och valde att bedöva båda framknäna och då var han lite oren de första stegen och sen travade han på bra och började slappna av och busa till det lite :).
Vi valde att behandla båda framknäna, vila idag och imorgon sen sätta igång och skritta direkt. Skulle skritta i upp till 30-45 min om dagen och gärna i så bra arbetsform som möjligt.
Återbesök i början på augusti.

Så ja jag kommer fortsätta lite på min magkänsla!
Inte helt ovanligt att de faktiskt får skrittat efter sprutning. Min veterinär jag använder för travhästarna säger två dagar vila sen skritta under kontrollerade former sen om de gör de för vagn eller för hand väljer du själv. Hen förespråkar mycket rörelse. Alltid varit nöjd efter på återbesök så. Beror nog också helt på häst. Har behandlat rygg på en och en del knän genom åren, vilket oftast är de som tar stryk på dem vid höga farter.
 
Inte helt ovanligt att de faktiskt får skrittat efter sprutning. Min veterinär jag använder för travhästarna säger två dagar vila sen skritta under kontrollerade former sen om de gör de för vagn eller för hand väljer du själv. Hen förespråkar mycket rörelse. Alltid varit nöjd efter på återbesök så. Beror nog också helt på häst. Har behandlat rygg på en och en del knän genom åren, vilket oftast är de som tar stryk på dem vid höga farter.
Och kanske hur hältan yttrade sig från början och vilken hästtyp det är? Min var ju dubbelsidigt halt hovleder, ospecifikt innan vetbesöket, men vid böjning rejält halt.
Och kanske vilka förutsättningar stallet har gällande underlag?
Är en isis, kanske inverkar det också.
Jag litar på veterinären, men som sagt intressant att det skiljer så pass mycket.
 
Men hur många gånger kan man spruta i framknä? Hur många man vill?

När min sprutades i leder hörde jag efteråt från omgivningen att två sprutor ska räcka, har det inte läkt vid det laget är det kanske fel diagnos. Dock hade veterinären jag gick till ingen gräns utan hann spruta 5 gånger innan jag bytte klinik, och det då visade sig vara fel diagnos.
 
Oj, vad olika det är hur snabbt man får börja skritta så pass mycket efter sprutning.
Eller i och för sig, det kanske är annorlunda med knän än andra leder.. Minns inte exakt vilka råd jag fick för många år sedan.
Jag promenerar och promenerar just nu. 😅
Håller med - blev också jätteförvånad!
 
Återbesök på tisdag kl 08.15 så kollade lite vid longering i veckan. Han är fortfarande halt, dock inte lika markant som innan behandlingen. Sen om det beror på att vi bara skrittat/promenerat honom i 4 veckor eller om det är behandlingen, vet jag inte.

Hade ju verkligen hoppats på haltfri men men.
Ursäkta min filmning, var själv.

 
Återbesök på tisdag kl 08.15 så kollade lite vid longering i veckan. Han är fortfarande halt, dock inte lika markant som innan behandlingen. Sen om det beror på att vi bara skrittat/promenerat honom i 4 veckor eller om det är behandlingen, vet jag inte.

Hade ju verkligen hoppats på haltfri men men.
Ursäkta min filmning, var själv.

Kan inte se filmen, men positivt att det går åt rätt håll! Ibland får man ju behandla flera gånger innan det blir helt bra.
 
Kan inte se filmen, men positivt att det går åt rätt håll! Ibland får man ju behandla flera gånger innan det blir helt bra.

Man ska kunna se den nu 😊. Ja eller han är fortfarande haltare nu än vid mars. I mars var han bara halt på mjukt underlag som rubriken säger. Då behandlade vi honom första gången. Var ingen skillnad i april och veterinären sa då, jag skulle prova rida rakt fram I skogen 3 månader. Började med skritt en månad, la in trav andra månaden och jätte lite galopp de sista 2 veckorna innan jag kollade av honom i juli.
Han var då mer halt än han någonsin varit.
Han blev behandlad igen och är som sagt fortfarande halt på både mjukt och hårt. Vilket han innan juli inte varit.

Så ja är ganska pessimistisk. Vet att det kan ta några behandlingar men tror inte det är inflammation riktigt 😔. Tycker han borde vara bättre.

Sen har jag aldrig ridit honom hårt alls. Utan har aldrig ridit mindre krävande på några av mina tidigare hästar.

Men ja får se vad veterinären säger imorgon.
Tror dem kommer vilja behandla en gång till men vi får se.
 
Man ska kunna se den nu 😊. Ja eller han är fortfarande haltare nu än vid mars. I mars var han bara halt på mjukt underlag som rubriken säger. Då behandlade vi honom första gången. Var ingen skillnad i april och veterinären sa då, jag skulle prova rida rakt fram I skogen 3 månader. Började med skritt en månad, la in trav andra månaden och jätte lite galopp de sista 2 veckorna innan jag kollade av honom i juli.
Han var då mer halt än han någonsin varit.
Han blev behandlad igen och är som sagt fortfarande halt på både mjukt och hårt. Vilket han innan juli inte varit.

Så ja är ganska pessimistisk. Vet att det kan ta några behandlingar men tror inte det är inflammation riktigt 😔. Tycker han borde vara bättre.

Sen har jag aldrig ridit honom hårt alls. Utan har aldrig ridit mindre krävande på några av mina tidigare hästar.

Men ja får se vad veterinären säger imorgon.
Tror dem kommer vilja behandla en gång till men vi får se.
Försök släppa hur det var i mars, just nu är ju det relevanta att han är bättre än innan senaste behandlingen. Ibland är det svårt att hitta rätt diagnos och behandling och då kan det ju dra ut på tiden. När min häst var 3 år så var hon halt från våren till nyår, det kändes ju rätt tröstlöst men i slutändan blev hon bra ganska snabbt bara veterinären hittade rätt diagnos och därmed kunde behandla rätt. Håll hoppet uppe 😊
 
Försök släppa hur det var i mars, just nu är ju det relevanta att han är bättre än innan senaste behandlingen. Ibland är det svårt att hitta rätt diagnos och behandling och då kan det ju dra ut på tiden. När min häst var 3 år så var hon halt från våren till nyår, det kändes ju rätt tröstlöst men i slutändan blev hon bra ganska snabbt bara veterinären hittade rätt diagnos och därmed kunde behandla rätt. Håll hoppet uppe 😊

Ska försöka ❤. Vill bara han ska bli bra 🙏.
 
Återbesök idag, veterinären kan helt klart se att han fortfarande är halt och vi behandlade honom i framknäna idag igen.
Vår plan just nu är att ha återbesök om 20 dagar och behandla en gång till då. Är han inte bättre efter den behandlingen så får vi nog leta upp på riktigt vad som kan vara fel.

Så håller tummar och tår att behandlingarna funkar 💪.
 
Återbesök igår då, just nu vill jag bara slänga in handduken och bara gräva ner mig i ett hål. Känns inte som att någon lyssnar på mig och saker hela tiden ändras.

Kontur är tillbaka exakt som han var i mars när hela denna soppan började. Han är halt på mjukt underlag på volt åt vänster. Böjprovet är UA och han är inte halt på hårt underlag.
Hans hälta blir bättre efter några varv på volten och efter att man bytt från höger till vänster.
Men han är fortfarande halt.

Blev ingen behandling, utan vi ska hem och sätta igång honom och sen tillbaka om 6 veckor. Han har även lyckats få strålröta :(.

Jag blir bara så paff, veterinären sa att var han inte bättre nu så skulle vi dra igång en utredning. Men nej istället ska jag hem och rida på min halta häst. Exakt samma som jag fick ordinerat i april och som gjorde honom sämst hittills. Antar att veterinären vill kolla om vi får samma resultat denna gången..

Jag vill bara få veta varför han är halt. Vi har inte gjort något ultraljud alls eller kollat hans hovar överhuvudtaget.

Så ja.. min motivation är på botten..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Sirap
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
370
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp