Bukefalos 25 år!

Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Lite sidospår, men du kanske har någon AEP-utbildad eller liknande i närheten som kan använda wraps/perfect hoof wear/plastgipslindor :)? Det går att ha småbrodd i dom för halkan, och det stabiliserar hoven och skyddar sulan utan att låsa den helt. Jättebra rehabverktyg.
Tack för tips! Följer sida på FB som gäller AEP, men har inte tänkt på det än iom att hästen enligt veterinär och hovslagare även ska ha backad överrullningspunkt. Vet du om wraps kan åstadkomma detta? De exempel jag har sett sitter de alltid även framme över tån.

Tack för tips! Följer sida på FB som gäller AEP, men har inte tänkt på det än iom att hästen enligt veterinär och hovslagare även ska ha backad överrullningspunkt. Vet du om wraps kan åstadkomma detta? De exempel jag har sett sitter de alltid även framme över tån.

En väl lindad wrap bygger inte på så mycket mer än 0,5cm runt om, och överrullningen beror på hur hoven är formad innan :). Knepet med wraps har jag märkt är att inte använda hela såvida du inte har med stora hovar att göra, för många varv blir bara klumpigt.

Det är ju ganska ny teknik och ny i Sverige definitivt, men det är ett helt gäng nu som har några år på nacken med dom. Men det kan vara svårt att hitta AEP-are, haha.

Eftersom Alutorp nu säljer en "budgetwrap" så antar jag att fler hovslagare nu också börjat använda dom.

Jag använde inte FB själv längre så har ingen koll på grupperna, men du kan ju testa slänga ut en fråga i nån av dom och se om du får napp i närheten av dig.

Fått okey av försäkringen att göra MR om veterinären vill det. Dock är min veterinär på semester denna veckan och hon måste se honom på återbesöket, sen i så fall efter det boka MR. De hade dock veckors väntetid 😔.

Åh är så drygt att tiden bara rinner iväg. Vill veta nu 😔.
@border_kelpie Så bra att även du får MR ersatt av försäkringen. Jag väntar också på att få tid för MR. Så drygt, man vill ju ha ett svar så snart som möjligt 😢.

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
27
· Visningar
1 409
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 340
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
2 011
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
2
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Ny färg på olästa notiser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 25
  • plastband i butik?
  • Vad gör vi? Del CXXXVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #6