Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag.

Jag importerade honom i december och eftersom det va is överallt så blev det mycket ridhus den första månaden av aktiv ridning och denna hästen hade aldrig varit i ett ridhus/paddock innan han kom till mig. Är dock en gammal körhäst på 11 år.
Han började uppvisa en liten oregelbunden hälta då och då i Mars. Bara på volt och bara på mjukt underlag som ridhus, paddock.

Han har sprungit igenom två stycken böjprov UA och han är även UA på böjt spår på hårt underlag.
Han är fri på röntgen i:
Hals
Nacke
Has
Bakknä
Framknä

Under vårt första besök hos veterinären så misstänkte dem inflammation i framknäna. Han blev behandlad i båda fram sen vila/promenader i 4 veckor. Var sedan tvungen att ta återbesöket hos en annan veterinär då den första kliniken inte hade några tider. Där va han fortfarande halt på böjt spår inne i ridhuset men inte på hårt underlag. Sprang även här igenom böjprov UA.
De uppmärksammade dock att han har en rörelsestörning och vi har genom den kommit fram till att han har en neurologisk defekt, dock bara liten enligt veterinären. Han reagerar inte 100 procent som en "vanlig" häst när man gör lite balans test. Men sen om det är hans temperament/tidigare liv som hjälper där vet jag inte.

Sist vi var där så gav veterinären mig rådet att bara rida rakt fram i skogen i samtliga gångarter och sen komma på återbesök om 3-4 månader. Då han aldrig varit halt på rakt spår.
Min hovslagare har även satt på framskor (Han har bara framskor) som ska vara mer stötdämpande.

Det som gör mig fundersam är att när man googlar söker på "halt häst på mjukt underlag och böjt spår". Så kommer det upp mycket mjukskador, senskador och så? Veterinären säger det sitter ovanför knäet men inte mer än det.
Han har aldrig varit varm i något av benen eller hovarna.

Vad ska jag be veterinärerna kolla upp om han inte är bra efter dessa månaderna? Röntga hovarna?

Får bara djur med såna här konstiga åkommor.. suck haha!
 
Hejsan!

Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag.

Jag importerade honom i december och eftersom det va is överallt så blev det mycket ridhus den första månaden av aktiv ridning och denna hästen hade aldrig varit i ett ridhus/paddock innan han kom till mig. Är dock en gammal körhäst på 11 år.
Han började uppvisa en liten oregelbunden hälta då och då i Mars. Bara på volt och bara på mjukt underlag som ridhus, paddock.

Han har sprungit igenom två stycken böjprov UA och han är även UA på böjt spår på hårt underlag.
Han är fri på röntgen i:
Hals
Nacke
Has
Bakknä
Framknä

Under vårt första besök hos veterinären så misstänkte dem inflammation i framknäna. Han blev behandlad i båda fram sen vila/promenader i 4 veckor. Var sedan tvungen att ta återbesöket hos en annan veterinär då den första kliniken inte hade några tider. Där va han fortfarande halt på böjt spår inne i ridhuset men inte på hårt underlag. Sprang även här igenom böjprov UA.
De uppmärksammade dock att han har en rörelsestörning och vi har genom den kommit fram till att han har en neurologisk defekt, dock bara liten enligt veterinären. Han reagerar inte 100 procent som en "vanlig" häst när man gör lite balans test. Men sen om det är hans temperament/tidigare liv som hjälper där vet jag inte.

Sist vi var där så gav veterinären mig rådet att bara rida rakt fram i skogen i samtliga gångarter och sen komma på återbesök om 3-4 månader. Då han aldrig varit halt på rakt spår.
Min hovslagare har även satt på framskor (Han har bara framskor) som ska vara mer stötdämpande.

Det som gör mig fundersam är att när man googlar söker på "halt häst på mjukt underlag och böjt spår". Så kommer det upp mycket mjukskador, senskador och så? Veterinären säger det sitter ovanför knäet men inte mer än det.
Han har aldrig varit varm i något av benen eller hovarna.

Vad ska jag be veterinärerna kolla upp om han inte är bra efter dessa månaderna? Röntga hovarna?

Får bara djur med såna här konstiga åkommor.. suck haha!
Min var det och hade trasiga ligament i hoven. Syntes på MRI. Blev inte helt släckt vid bedövning av hoven.
 
Jag hade velat att de bedövar bort led för led för att se om man kan lokalisera hältan. Ultraljud känns viktigt också, går ju att ultraljuda stora delar av benet om det är så.
Sitter det i hoven kan det vara svårt att upptäcka dock, men man vill ju kolla allt annat innan man åker iväg på MRI som är rätt dyrt.
 
När min hade problem med ligament i hoven var hon ohalt på mjukt underlag men jättehalt på böjt hårt spår.
 
Vid första besöket så bedövade vi det framknäet som vi tyckte han haltade på. Då blev han ohalt på det frambenet men halt på andra frambenet. De valde då att behandla båda fram.
Men den senaste veterinären håller inte med om att de är knäna som är problemet.

Men ja jag är ganska förvirrad då de säger olika.
 
Vid första besöket så bedövade vi det framknäet som vi tyckte han haltade på. Då blev han ohalt på det frambenet men halt på andra frambenet. De valde då att behandla båda fram.
Men den senaste veterinären håller inte med om att de är knäna som är problemet.

Men ja jag är ganska förvirrad då de säger olika.
Så dom började inte med att bedöva hoven först? Det är ju lite skumt. Tycker inte det låter som att det sitter över heller utan låter ganska typiskt som något som sitter nere vid hoven. Kanske ett överansträngt senfäste eller ligamenten som krånglar.
 
Vid första besöket så bedövade vi det framknäet som vi tyckte han haltade på. Då blev han ohalt på det frambenet men halt på andra frambenet. De valde då att behandla båda fram.
Men den senaste veterinären håller inte med om att de är knäna som är problemet.

Men ja jag är ganska förvirrad då de säger olika.
Gick man vidare och bedövade även andra framkänet också? Normalt sett fortsätter man bedöva tills hästen är ohalt för att vara säker på att inte missa något.
 
Nej de bedövade bara ena frambenet och behandlade direkt efter det. Hos senaste veterinären så bedövade vi inget utan vi röntgade hals, nacke, has och bakknä den dagen. Fri på allt :)
 
Så dom började inte med att bedöva hoven först? Det är ju lite skumt. Tycker inte det låter som att det sitter över heller utan låter ganska typiskt som något som sitter nere vid hoven. Kanske ett överansträngt senfäste eller ligamenten som krånglar.

Nej de gick direkt på knäna och jag tyckte det var så konstigt. Jag har som sagt ingen aning då jag aldrig haft en halt häst tidigare. Jag tänkte också något i hov, senfäste då han blev halt efter mycket ridning i ridhus och nu bara är halt på mjukt underlag.
 
Nej de bedövade bara ena frambenet och behandlade direkt efter det. Hos senaste veterinären så bedövade vi inget utan vi röntgade hals, nacke, has och bakknä den dagen. Fri på allt :)
Jag skulle nog vilja göra om utredningen då. Känns ovanligt att röntga utan att ens först göra den mest basala diagnostiken. Först brukar man ju vilja ha ett hum om vart problemet sitter.
 
Jag skulle nog vilja göra om utredningen då. Känns ovanligt att röntga utan att ens först göra den mest basala diagnostiken. Först brukar man ju vilja ha ett hum om vart problemet sitter.
Du skriver göra om. Menar du då åka till en annan klinik och försöka utreda hältan igen? För har som sagt ingen aning om vart man i så fall ska vända sig. Bor i Skåne on någon vet en bra veterinär här nere.

Senaste tyckte inte hans hälta var så farlig utan sa mest rid rakt fram I 3 månader och i värsta fall att han skulle bli värre neurologisk.
 
Du skriver göra om. Menar du då åka till en annan klinik och försöka utreda hältan igen? För har som sagt ingen aning om vart man i så fall ska vända sig. Bor i Skåne on någon vet en bra veterinär här nere.

Senaste tyckte inte hans hälta var så farlig utan sa mest rid rakt fram I 3 månader och i värsta fall att han skulle bli värre neurologisk.
Nej du kan ju åka till samma veterinär om du vill, det är väl en smaksak. Kan ju finnas en poäng i att vara på samma ställe där de har röntgenbilder osv, sålänge de kan tänka sig att utreda vidare.
Om du känner att det inte tas på allvar kan du ju byta veterinär om du vill.

Jag har tyvärr ingen koll på skåne..
 
Du skriver göra om. Menar du då åka till en annan klinik och försöka utreda hältan igen? För har som sagt ingen aning om vart man i så fall ska vända sig. Bor i Skåne on någon vet en bra veterinär här nere.

Senaste tyckte inte hans hälta var så farlig utan sa mest rid rakt fram I 3 månader och i värsta fall att han skulle bli värre neurologisk.

Jag har en jätteduktig att tipsa om ifall det går bra att jag skickar PM? :)
 
H
Hejsan!

Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag.

Jag importerade honom i december och eftersom det va is överallt så blev det mycket ridhus den första månaden av aktiv ridning och denna hästen hade aldrig varit i ett ridhus/paddock innan han kom till mig. Är dock en gammal körhäst på 11 år.
Han började uppvisa en liten oregelbunden hälta då och då i Mars. Bara på volt och bara på mjukt underlag som ridhus, paddock.

Han har sprungit igenom två stycken böjprov UA och han är även UA på böjt spår på hårt underlag.
Han är fri på röntgen i:
Hals
Nacke
Has
Bakknä
Framknä

Under vårt första besök hos veterinären så misstänkte dem inflammation i framknäna. Han blev behandlad i båda fram sen vila/promenader i 4 veckor. Var sedan tvungen att ta återbesöket hos en annan veterinär då den första kliniken inte hade några tider. Där va han fortfarande halt på böjt spår inne i ridhuset men inte på hårt underlag. Sprang även här igenom böjprov UA.
De uppmärksammade dock att han har en rörelsestörning och vi har genom den kommit fram till att han har en neurologisk defekt, dock bara liten enligt veterinären. Han reagerar inte 100 procent som en "vanlig" häst när man gör lite balans test. Men sen om det är hans temperament/tidigare liv som hjälper där vet jag inte.

Sist vi var där så gav veterinären mig rådet att bara rida rakt fram i skogen i samtliga gångarter och sen komma på återbesök om 3-4 månader. Då han aldrig varit halt på rakt spår.
Min hovslagare har även satt på framskor (Han har bara framskor) som ska vara mer stötdämpande.

Det som gör mig fundersam är att när man googlar söker på "halt häst på mjukt underlag och böjt spår". Så kommer det upp mycket mjukskador, senskador och så? Veterinären säger det sitter ovanför knäet men inte mer än det.
Han har aldrig varit varm i något av benen eller hovarna.

Vad ska jag be veterinärerna kolla upp om han inte är bra efter dessa månaderna? Röntga hovarna?

Får bara djur med såna här konstiga åkommor.. suck haha!
Har haft en häst som var ohalt på rak spår och 3 grader på böjt. Inte varm eller svullen någonstans alls men då satt det i hoven. Trauma som blev inflammation i strålbensbursan.
 
Ta ut en equterapeft som går igenom hästen 2-3 veckor innan nästa veterinärbesök.
Prata även med veterinären ifall det kan vara så att hältan sitter längre ner i tex hoven.
 
Det kan vara en muskelskada som sitter längre upp i bog, hals, manke osv. Då kan en sjukgymnast( på klinik) behöva gå igenom hästen samt ultraljuda musklerna. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp