Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Ingen veterinär har kontaktat mig trots att jag ringt i flera dagar och mejlade i torsdags. Vill så klart inte vara jobbig men när jag väl hade bestämt mig för att fråga och prata om vår plan, så vill jag prata nu, nu.
Fick tag i hennes djursjukvårdare på onsdags morgon som sa hon skulle be veterinären höra av sig när hon hade tid. Inget svar alls.
Jag har ändå ringt några enstaka gånger på torsdagen och fredagen men inget svar då heller.

Nu vet jag inte hur mycket de har haft att göra men lite besviken är jag iallafall. Så har bokat tid på en av klinikerna vi varit på tidigare, nu på tisdag! Vill verkligen sätta ner foten och hitta vart felet är.

Han är fortfarande okey på hårt underlag men inte mjukt. Stått i sjukhage i 3 veckor nu och han börjar bli ganska less.
Han har fått strålröta också då det blivit så upptrampat i hans sjukhage + regn :(.
 
Ingen veterinär har kontaktat mig trots att jag ringt i flera dagar och mejlade i torsdags. Vill så klart inte vara jobbig men när jag väl hade bestämt mig för att fråga och prata om vår plan, så vill jag prata nu, nu.
Fick tag i hennes djursjukvårdare på onsdags morgon som sa hon skulle be veterinären höra av sig när hon hade tid. Inget svar alls.
Jag har ändå ringt några enstaka gånger på torsdagen och fredagen men inget svar då heller.

Nu vet jag inte hur mycket de har haft att göra men lite besviken är jag iallafall. Så har bokat tid på en av klinikerna vi varit på tidigare, nu på tisdag! Vill verkligen sätta ner foten och hitta vart felet är.

Han är fortfarande okey på hårt underlag men inte mjukt. Stått i sjukhage i 3 veckor nu och han börjar bli ganska less.
Han har fått strålröta också då det blivit så upptrampat i hans sjukhage + regn :(.
Dåligt av veterinären. BRA att du bokat tid på en annan klinik. Hoppas att du får riktigt bra hjälp nu!
 
Återbesök på tisdag kl 08.15 så kollade lite vid longering i veckan. Han är fortfarande halt, dock inte lika markant som innan behandlingen. Sen om det beror på att vi bara skrittat/promenerat honom i 4 veckor eller om det är behandlingen, vet jag inte.

Hade ju verkligen hoppats på haltfri men men.
Ursäkta min filmning, var själv.

På den här filmen ser han ut ungefär som vår gjorde. MR-röntgen visade oss vad det var.
 
Min PSSM+IR häst kunde ibland vara ren på hårt, halt på mjukt. Då var det hovarna, sulläderinflammation/IR-triggad inflammation. Men pga hans muskelproblem var det svårt att se vars själva grundorsaken var, det onda i hovarna ledde till konstiga kompensationsrörelser, vilket påverkade hans abnormalt fungerande muskler och orsakade muskelinflammationer i bogen.

När vi började nerifrån och upp så fick vi styr på det och kunde få ner inflammationerna (det återkom dock i skov, extremt jobbig kombination av problem och extremt känslig med fodret).

Så börja med att ha hovis ta visitertången på sulorna fram. Är pålle öm där, dags att ordna så att pålle inte längre är öm där (och nöj dig inte med symtombehandling såsom att sätta dit hårda sulor, red ut ordentligt orsaken till ömheten).
 
Får man fråga var det var? :)
Jag vill inte att du drar slutsatser som kanske är helt felaktiga, på din häst.

Vår häst var lika lite/mycket halt både rakt fram och på volt. Han rörde sig som när man har lite nackspärr.

Kanske syntes det mer på volten, när jag tänker tillbaka.

Hans hälta lokaliserades långt ned, då utsläckning högre upp inte gav någon förbättring. Kotorna sprutades med tuppkam vid två tillfällen utan resultat.

Då fick vi remiss till Helsingborg för MR.

Det visade sig vara ligament i hoven som var skadade och "fransiga".

Så alla andra åtgärder var förgäves, dvs vila, metacam, promenader på hårt underlag och så vidare.

Det som skulle krävas var operation inne i hoven.
 
Ja vad ska man säga om gårdagens besök..

Vi började med att springa vanligt på gången och sedan gå ut och longera på deras grusvolt. Kontur är som vanligt halt på höger fram i vänster varv. Håller på och byter varv några gånger. Provar att longera på astfalt och kontur är ren.

Böjer högt och lågt, kontur blir halt vid lågt.
Veterinären bestämmer sig för att bedöva höger framben vid kotan, så det sprider sig neråt.
Kontur är efter det jättehalt på andra frambenet (vänster) och nu i höger varv. Fortfarande halt i vänster varv men nu även i höger. Fortfarande ohalt på asfalt.

Vi bestämmer oss för bedöva baksidan av vänster frambens hov. Blir ingen skillnad. Bedövar höger framknä och för första gången sedan mars, blir det ingen skillnad. Fortfarande ohalt på asfalt.

Vi vet han blev halt på vänster fram när vi bedövade höger kota och neråt. Så han är antagligen halt på båda fram men har mest ont i höger. Hans låga hälta försvinner när han slappnar av men hältan från höger framknä försvann aldrig.
Vi röntgade båda framhovarna och veterinären kunde se att det funnits ett "tryck" på hoven men inget mer än det. De bestämde sig för att behandla båda framhovarna. Återbesök 20 september.
En sjukgymnast/kiropraktor gick igenom honom snabbt och hittade inget, mer än att han är oliksidigt musklad.

Kontur är halt men inget vet varför egentligen. Vi vet att han har ont i knäna men vi vet inte varför, det inte är pga en inflammation längre. Hon pratade om att vi ska operera och titta i hans leder på båda framknäna. Eller så är största problemet hovarna? De verkar inte veta och jag tror vi kör uteslutningsmetoden, genom att behandla hovarna och se hur han svarar på det.

Om han inte är bättre den 20 september så kommer jag vilja ta ultraljud, MR eller CT på hans framknä. Innan vi söver honom och går in i lederna. Vill inte gå in helt blind.

Men ja kul med häst :down::arghh:.
 
Ja vad ska man säga om gårdagens besök..

Vi började med att springa vanligt på gången och sedan gå ut och longera på deras grusvolt. Kontur är som vanligt halt på höger fram i vänster varv. Håller på och byter varv några gånger. Provar att longera på astfalt och kontur är ren.

Böjer högt och lågt, kontur blir halt vid lågt.
Veterinären bestämmer sig för att bedöva höger framben vid kotan, så det sprider sig neråt.
Kontur är efter det jättehalt på andra frambenet (vänster) och nu i höger varv. Fortfarande halt i vänster varv men nu även i höger. Fortfarande ohalt på asfalt.

Vi bestämmer oss för bedöva baksidan av vänster frambens hov. Blir ingen skillnad. Bedövar höger framknä och för första gången sedan mars, blir det ingen skillnad. Fortfarande ohalt på asfalt.

Vi vet han blev halt på vänster fram när vi bedövade höger kota och neråt. Så han är antagligen halt på båda fram men har mest ont i höger. Hans låga hälta försvinner när han slappnar av men hältan från höger framknä försvann aldrig.
Vi röntgade båda framhovarna och veterinären kunde se att det funnits ett "tryck" på hoven men inget mer än det. De bestämde sig för att behandla båda framhovarna. Återbesök 20 september.
En sjukgymnast/kiropraktor gick igenom honom snabbt och hittade inget, mer än att han är oliksidigt musklad.

Kontur är halt men inget vet varför egentligen. Vi vet att han har ont i knäna men vi vet inte varför, det inte är pga en inflammation längre. Hon pratade om att vi ska operera och titta i hans leder på båda framknäna. Eller så är största problemet hovarna? De verkar inte veta och jag tror vi kör uteslutningsmetoden, genom att behandla hovarna och se hur han svarar på det.

Om han inte är bättre den 20 september så kommer jag vilja ta ultraljud, MR eller CT på hans framknä. Innan vi söver honom och går in i lederna. Vill inte gå in helt blind.

Men ja kul med häst :down::arghh:.
Låter ju bra ändå att vet utredde lite mer noga. För visst har man inte bedövat innan? Eller minns jag fel?
Varför behandlade inte vet framknä om de tror att det är något där?
 
Låter ju bra ändå att vet utredde lite mer noga. För visst har man inte bedövat innan? Eller minns jag fel?
Varför behandlade inte vet framknä om de tror att det är något där?

Nej detta är första gången de bedövat något mer än framknäna, på 6 månader. Dock har han alltid blivit haltfri när de bedövat hans framknä. Men inte igår.
För de tror inte det är något som går att behandla. Utan i så fall så är det operation som verkar vara aktuellt för framknäna. Men jag vill veta vad som finns i knäna innan jag söver och opererar honom. Hoppas man kan göra det via CT eller MR.
Det gjorde vi på mina hundar innan operation.
 
Ja vad ska man säga om gårdagens besök..

Vi började med att springa vanligt på gången och sedan gå ut och longera på deras grusvolt. Kontur är som vanligt halt på höger fram i vänster varv. Håller på och byter varv några gånger. Provar att longera på astfalt och kontur är ren.

Böjer högt och lågt, kontur blir halt vid lågt.
Veterinären bestämmer sig för att bedöva höger framben vid kotan, så det sprider sig neråt.
Kontur är efter det jättehalt på andra frambenet (vänster) och nu i höger varv. Fortfarande halt i vänster varv men nu även i höger. Fortfarande ohalt på asfalt.

Vi bestämmer oss för bedöva baksidan av vänster frambens hov. Blir ingen skillnad. Bedövar höger framknä och för första gången sedan mars, blir det ingen skillnad. Fortfarande ohalt på asfalt.

Vi vet han blev halt på vänster fram när vi bedövade höger kota och neråt. Så han är antagligen halt på båda fram men har mest ont i höger. Hans låga hälta försvinner när han slappnar av men hältan från höger framknä försvann aldrig.
Vi röntgade båda framhovarna och veterinären kunde se att det funnits ett "tryck" på hoven men inget mer än det. De bestämde sig för att behandla båda framhovarna. Återbesök 20 september.
En sjukgymnast/kiropraktor gick igenom honom snabbt och hittade inget, mer än att han är oliksidigt musklad.

Kontur är halt men inget vet varför egentligen. Vi vet att han har ont i knäna men vi vet inte varför, det inte är pga en inflammation längre. Hon pratade om att vi ska operera och titta i hans leder på båda framknäna. Eller så är största problemet hovarna? De verkar inte veta och jag tror vi kör uteslutningsmetoden, genom att behandla hovarna och se hur han svarar på det.

Om han inte är bättre den 20 september så kommer jag vilja ta ultraljud, MR eller CT på hans framknä. Innan vi söver honom och går in i lederna. Vill inte gå in helt blind.

Men ja kul med häst :down::arghh:.

Ja, hur ser hovarna ut? Har du fotat dom ordentligt och tagit in "konsultåsikter"? Vi har några riktigt bra hovisar i landet, och en väldigt massa dåliga som inte kan så mycket mer än att korta hoven och slå på skor. Även om du inte har någon av toppenhovisarna/klinikerna i närheten så kan du fortfarande fråga dom om råd och åsikter.

Min personliga "erfaren amatör"-gissning är att det nog gör ont i hovarna. Kan vara så "enkelt" som en förtvinad och röten stråle (det tar tid att åtgärda, för strålen är stor och rötmotståndskraftig på en funktionell hov och det tar tid att komma tillbaks till funktionalitet om det är illa verkat), kan vara mer komplicerade mjukdelsskador. Och det kan vara en ömhet som är svår att lokalisera överhuvudtaget...

Men oavsett - vad säger din nuvarande hovis? Reagerar pålle på visitertång?
 
Min hovslagare är väldigt duktig och skor bland annat hästar på kliniker här i Skåne. Enda anledningen till att jag fick plats hos honom är för att han skor alla hästarna i mitt stall. Han skor bland annat med sjukbeslag om det behövs osv.
Så tror inte det är pga skoningen. Alla veterinärer har kollat på dem.
Han visar ingen ömhet alls under hoven. Dock har han fått strålröta då hans sjukhage blev full med lera efter regn 😔.
Men inte det som gör honom halt.

Vi har som sagt behandlat hans hovar och får se vad det gör. Eftersom hans hovshälta försvann när vi bedövade kotan och ner. Men knähältan försvann aldrig.
 
Fick journalen nu och står att Kontur har blivit behandlad mot inflammation i strålbensbursan. Så först framknäna och nu detta.
Så hoppas verkligen detta kan göra han bättre 🙏😔.
 
Ja eller ta i trä, mina katter har varit friska hittills.
Men ja jag börjar ju undra vad jag gjort för att förtjäna detta.

Det bra är dock att Kontur inte har ont när han bara går i hagen. Vad jag kan se iallafall :).

Måste han gå i sjukhagen då pga leran?
Hade samma mek med min som skulle stå på sjukhage men den var ett lerbad så fick hon mugg mm. De är inte kul 😕
Beror ju på hur lugnt de är i andra hagen dock..
 
Måste han gå i sjukhagen då pga leran?
Hade samma mek med min som skulle stå på sjukhage men den var ett lerbad så fick hon mugg mm. De är inte kul 😕
Beror ju på hur lugnt de är i andra hagen dock..

Han måste tyvärr det, då han vid utfodring annars springer fram och tillbaka i hagen och ska vakta sitt hö. Han gör inte det i sin sjukhage och försöker fixa så den inte är så lerig. Bara 11 dagar kvar till återbesök 💪 .
 
Fick journalen nu och står att Kontur har blivit behandlad mot inflammation i strålbensbursan. Så först framknäna och nu detta.
Så hoppas verkligen detta kan göra han bättre 🙏😔.

Hur skilde man på strålbensbursan vs hovleden? Alltså varför trodde man på det ena och inte det andra?

Min häst blev just behandlad i hovleden men där vi är tveksamma om det är leden eller bursan. Bedövningen lades dock i leden och den släkte hältan nästan helt snabbt så därför gissades leden (att bedövningen inte hunnit sprida sig så mycket) och behandlades. Hästen är svårstucken i benen så behöver verkligen spara på bedövningarna.
 
Hur skilde man på strålbensbursan vs hovleden? Alltså varför trodde man på det ena och inte det andra?

Min häst blev just behandlad i hovleden men där vi är tveksamma om det är leden eller bursan. Bedövningen lades dock i leden och den släkte hältan nästan helt snabbt så därför gissades leden (att bedövningen inte hunnit sprida sig så mycket) och behandlades. Hästen är svårstucken i benen så behöver verkligen spara på bedövningarna.

Jag har ingen aning om jag ska vara ärlig. Har för mig att bedövningarna i hovarna släckte en liten del medans bedövningarna i knäet och vid gaffelbandsfästet inte gjorde någon skillnad alls. Sen röntgade vi hovarna och där måste de sett något? Kanske det hon menade när hon sa att han hade haft ett "tryck" på hovarna? Att en normal hov ska vara vit runt om och svart i mitten, hans hade inte riktigt det utan det var mer grått överallt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp